سلامت

زندگی سالم بروز دیابت را ۱۱ سال به تعویق می‌اندازد

زندگی سالم بروز دیابت را ۱۱ سال به تعویق می‌اندازد

به گزارش روز سه شنبه یولن از وبدا، حسین فرشیدی به مناسبت هفته دیابت (۲۱ تا۲۶ آبان) در پیامی افزود: دیابت یکی از شایع ترین بیماری های غیرواگیر در جهان بوده، این بیماری چهارمین یا پنجمین علت مرگ در اکثر کشورهای با درآمد بالا (توسعه یافته) است.

وی اظهار داشت: علاوه بر دیابت، اختلال تحمل گلوکز ( IGT) نیز یکی از معضلات بزرگ در زمینه سلامت است. مبتلایان به اختلال تحمل گلوکز بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی عروقی هستند.

فرشیدی ادامه داد: تعداد مبتلایان به دیابت در گروه سنی ۲۰ تا ۷۹ سال در سال ۲۰۲۱ بیش از ۵۳۷ میلیون نفر است. پیش بینی می شود این تعداد تا سال ۲۰۴۵ از مرز ۷۸۴ میلیون نفر بگذرد. تعداد مبتلایان به دیابت نوع ۱ و نوع ۲ در همه کشورهای جهان در حال افزایش بوده و بیش از ۷۵ درصد بیماران در کشورهای با در آمد کم و متوسط زندگی می کنند.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: نیمی از مبتلایان به دیابت (بیش از ۲۳۰ میلیون نفر) از بیماری خود بی خبر هستند. دیابت سالانه عامل مستقیم ۶.۷ میلیون مرگ است (۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر). هزینه های بهداشتی درمانی ناشی از دیابت در سال ۲۰۲۱ حداقل ۹۶۶ میلیارد دلار بوده است.

به گفته فرشیدی، دیابت و عوارض آن در اغلب کشورها یکی از علل اصلی مرگ زود هنگام بوده، یک سوم مرگ های ناشی از دیابت در سنین زیر ۶۰ سال رخ می دهد. عوارض قلبی،   عروقی یکی از علل اصلی مرگ در مبتلایان به دیابت است و در برخی از کشورها مسوول بیش از ۵۰ درصد مرگ ها است.

وی با بیان اینکه برآورد تعداد کل بیماران دیابتی در جمعیت بالای ۲۵ سال در ایران در سال۱۳۹۹ (۲۰۲۰ ) بیش از ۷ میلیون نفر است، اظهار داشت: در همان سال شیوع دیابت در جمعیت ۲۵ سال و بالاتر مساوی با ۱۴.۱۵ درصد بوده است. میزان آگاهی از دیابت ۷۳.۲۹ درصد برآورد شد و به عبارت دیگر سه چهارم بیماران از ابتلا به دیابت مطلع هستند.

فرشیدی تاکید کرد: پوشش درمان ۶۵.۰۵ درصد و درمان موثر ۳۱.۰۶ درصد بوده، میزان درمان موثر در جمعیت بیماران تحت پوشش در مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت طی سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بیش از ۵۰ درصد است که حاکی از موفقیت برنامه پیشگیری و کنترل بیماری دیابت بوده و  از سال ۱۳۸۳ در نظام سلامت کشورمان ادغام شده است.

وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی و هفته ملی دیابت «با آموزش دیابت، از آینده خود محافظت کنیم»، تصریح کرد: آموزش اساس درمان دیابت است. طی سال های گذشته برنامه های آموزشی متعددی برای آموزش عموم و بیماران توسط معاونت بهداشت تهیه شده و توسط دانشگاه های علوم پزشکی کشور ارائه شده است.

معاون بهداشت گفت: در سال جاری و سال های آتی نیز برنامه های آموزشی و مراقبت بیماران با جدیت بیشتری با هدف توانمند سازی بیماران ادامه خواهد یافت چرا که در کنترل بیماری دیابت، فرد مبتلا مهمترین نقش را دارد. متوسط قند خون در جمعیت بالای ۲۵ سال کشورمان ۱۰۵.۵۱ میلیگرم در دسی لیتر بوده  که هشدار جدی برای عموم مردم است. خوشبختانه با در پیش گرفتن شیوه های سالم در زندگی تا ۷۰ درصد می توان از ظهور بیماری دیابت نوع ۲ پیشگیری کرد.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا