بین الملل

رهگیری پهپادها و جت‌های اف-۱۶ ترکیه ازسوی جنگنده‌های یونان

رهگیری پهپادها و جت‌های اف-۱۶ ترکیه ازسوی جنگنده‌های یونان

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، منابع خبری یونانی یکشنبه شب به وقت تهران از نقض حریم  هوایی این کشور از سوی جنگنده‌های و پهپادهای ارتش ترکیه خبر دادند.

به گزارش رسانه‌های یونانی، در روز شنبه مصادف با «عید پاک» در این کشور ۱۶ تخلف از سوی  نیروی هوایی ترکیه بر فراز حریم هوایی یونان صورت گرفت.

بر اساس داده‌های وزارت دفاع یونان، دو فروند هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) و یک دسته پروازی سه فروندی جنگنده «اف-۱۶» با پرواز بر فراز دریای اژه حریم هوایی یونان را نقض کردند. وزارت دفاع یونان اعلام کرده که این هواپیماها مطابق با قوانین بین‌المللی شناسایی و رهگیری شدند.

اخیرا، روزنامه «گریک سیتی تایمز»  به نقل از تحلیلگران اذعان کردند که رادارها و موشک‌های جنگنده‌های یونان این توانایی را دارند که جنگنده‌های ترکیه را شناسایی کرده و قبل از اینکه خلبانان متوجه شوند به آنها حمله کنند.

تحلیلگران گفتند که ضروری است ترکیه ناوگان جنگنده «اف-۱۶» خود را به اف-۱۶ بلاک ارتقا دهد، ارتقایی که در حال حاضر در یونان در حال انجام است اما در ترکیه انجام نشده است.

«عبدالله آغار» متخصص امور دفاعی و امنیتی ترکیه گفت: «این موضوع برای دریای اژه حیاتی است. اگر توازن قوا در دریای اژه از بین برود، احتمال شکست در نبردهای هوایی افزایش می‌یابد. همانطور که می‌دانید یونان جنگنده‌های رافال را خریده که بالاترین کیفیت راداری را دارد و در حال خرید موشک‌های “متئور” است که  اینها ما را نگران می‌کند.»

وی افزود: «ما چنین جنگنده پیشرفته‌ای نداریم، اما یونان جنگنده‌های جدیدی دارد که از فرانسه خرید کرده است. اگر ما این هواپیماها را نگیریم، یونان جنگنده‌های ما را سرنگون خواهد کرد.»

روزنامه ترکیه‌ای «ملیت» نیز نوشت که اگر کنگره آمریکا از فروش جنگنده های اف-۱۶ به این کشور امتناع کند، ترکیه ممکن است خرید هواپیمای سوخو-۵۷ روسیه را بررسی کند.

ملیت نوشت، آنکارا از واشنگتن ۴۰ فروند جت جنگنده اف-۱۶ بلوک ۷۰ و ۸۰ کیت ارتقاء بلاک ۷۰ برای جنگنده‌های  خود درخواست کرده است. اگر این درخواست مورد تایید قرار نگیرد، آنکارا به دنبال جایگزین‌هایی از جمله سوخو-۵۷ ساخت خواهد بود. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا