بین الملل

سازمان ملل: لغو کمیسیون حقوق بشر از سوی طالبان شکستی بزرگ است

سازمان ملل: لغو کمیسیون حقوق بشر از سوی طالبان شکستی بزرگ است

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان یولن، «ریچارد بنت»، گزارشگر ویژه‌ سازمان ملل در امور حقوق بشری در افغانستان، لغو کمیسیون مستقل حقوق بشر توسط طالبان را یک شکست بزرگ خواند.

وی امروز (پنج‌شنبه، ۲۹ اردیبهشت) در توئیتی نوشت که یک مکانیسم داخلی مستقل برای نظارت و ارتقای حقوق بشر و دریافت شکایات برای حمایت از حقوق بشر در افغانستان حیاتی است.

بنت افزود که انحلال کمیسیون حقوق بشر را با مقام‌های طالبان پیگیری می‌کند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشری برای انجام سفر ۱۰ روزه در افغانستان به‌سر می‌برد.

این در حالی است که روز گذشته نیز وزیر خارجه طالبان در دیدار بنت از وی خواست تا گزارش خود را براساس حقایق موجود در افغانستان نه صرفا براساس گزارش رسانه‌های مخالفان این گروه تنظیم کند. 

حکومت سرپرست طالبان افزون بر کمیسیون‌ حقوق بشر، کمیسیون نظارت بر قانون اساسی، دبیرخانه‌های مجلس نمایندگان و مجلس سنا، شورای عالی مصالحه و شورای امنیت ملی را نیز به‌تازگی منحل کرده است.

مقام‌های این گروه در توجیه این کار گفته‌اند که در حال حاضر ضرورتی به وجود این ادارات نیست و بودجه‌ای هم برای آن در نظر گرفته نشده است.

طالبان اعلام کرده در آینده اگر نیازی باشد امکان بازگشایی دوباره این ادارات نیز وجود دارد.

پیشتر وانت برانت، سفیر اتحادیه‌ اروپا در امور افغانستان هم درباره‌ انحلال نهادهای دولتی از جمله کمیسیون حقوق بشر توسط طالبان ابراز تأسف کرد و گفته بود نهادهای ملی حقوق بشر، پل ارتباطی با جهان خارج هستند ولی این پل‌ها به‌طور فزاینده‌ای در افغانستان در حال تخریب هستند.

طالبان در حالی کمیسیون حقوق بشر را لغو کرده است که تاکنون پس از گذشت ۹ از تسلط این گروه بر افغانستان، دختران از رفتن به مدارس محروم هستند.

انتهای پیام/ ر


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا