البرز

سالانه ۱۷ میلیون تن فولاد در کشور مصرف می‌شود

سالانه ۱۷ میلیون تن فولاد در کشور مصرف می‌شود

به گزارش یولن از کرج، سیدجواد حسینی کیا، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، امروز در بازدید از کارخانه ساخت تجهیزات صنایع معدنی و فولادی در ماهدشت البرز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تولید فولاد در کشور ظرفیت افزایش را دارد، گفت: این ظرفیت قابلیت رسیدن به ۷۵ میلیون تن در سال را دارد که به همین منظور باید تلاش کرد تا با کارهایی از جمله تولید آهن اسنفجی در این واحد صنعتی می تواند محرکی برای  واحدهای تولیدی دیگری بوده و تولید آنها را بالا برد.

وی با اشاره به کاهش آهن‌های قراضه در کشور تصریح کرد: از سوی دیگر منابع ما محدود و نیازمند این هستیم که سنگ آهن را با برخی کشورهای همسایه مذاکره کرده که البته بخشی از این مذاکرات با هدف واردات در این بخش آغاز شده چرا که در آینده نزدیک منابع ما تمام نشدنی نیست و باید در این خصوص راهکارهایی اندیشید.

حسینی کیا گفت: همچنین ما تا عمق ۵۰۰ متری را در حال اکتشاف و بهره برداری رسیدیم که به همین منظور باید به سمت عمق یک هزار متر برویم که در همین راستا کارهای تازه ای در برخی از مناطق از جمله گل گهر آغاز شده و امیدواریم که یک ظرفیتی بوجود بیاید که کشور بتواند از منابعی که هنوز اکتشاف نشده دست یافته که خود به خود منابع افزایش می‌یابند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مساله خام فروشی اشاره و اظهار کرد: در همین خصوص نیز در مجلس شورای اسلامی به دنبال این هستیم که ابتدای زنجیره فولاد را تمام معافیت هایش را بر مداشته و به سمت تکمیل زنجیره می‌بریم.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در توضیح این طرح بیان کرد: در واقع سنگ آهن و ابتدای زنجیره ای که در بخش‌هایی مانند فولاد وجود دارد معافیت مالیاتی دارند و بر همین اساس برای خیلی‌ها آسان است که همان را صادر کنند در حالی که باید به سمت تکمیل زنجیره برویم که  نیازمند این است که معافیت مالیاتی را در تکمیل زنجیره آورده نه در ابتدای زنجیره که این کار را در حال انجام دادن هستیم.

حسینی کیا با اشاره به اینکه مقدمات این طرح از سوی مجلس شورای اسلامی در حال انجام است تصریح کرد: فولاد تولیدی کشورمان همیشه بازار خوب و جاذبی بوده و به سمت صادرات در حال حرکت است.
وی در ادامه  به محدودیت های آبی کشور و آب بر بودن صنایع فولاد اشاره کرد و گفت: به همین منظور اقداماتی از جمله انتقال آب از خلیج فارس به سمت کرمان با سرمایه گذاری خود صنایع در دست اقدام بوده و مراحل آن در حال انجام است.
حسینی کیا افزود: در جاهایی که آب بری زیادی مانند گل گهر دارند را این اقدام در حال انجام است و توسط خود صنایع سرمایه گذاری و در دست اقدام بوده و دولت هزینه ای در این رابطه نمی کند، از سوی دیگر تکنولوژی های جدیدی برای برگرداندن بخشی از آب به چرخه آمده که بر روی این موضوع نیز در حال کار شدن است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در صنایع دیگری مانند فولاد مبارکه شاید نصف ظرفیت آبی خود را در حال استفاده کردن باشد به اشتغال بالا در حوزه فولاد اشاره کرد و گفت: فولاد علاوه بر اشتغال بالا، گردش مالی خوبی در عرصه فولاد در کشور داشته و جزء قطب های بزرگ صنعتی است که می تواند حوزه صنعتی دیگری را نیز به حرکت در بیاورد.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حمایت از بخش خصوصی تاکید کرد: نگاه بر این است که بخش خصوصی بیشتر وارد شده و دولت در حال بیرون کشاندن خود است که در این بین مجلس شورای اسلامی با برنامه های حمایتی از جمله بستن ابتدای زنجیره در راستای حمایت از تکمیل زنجیره است.

در ادامه این بازدیدمدیر عامل این کارخانه که به عنوان تنها تکنولوژیست تولید آهن اسفنجی به روش کوره تونلی در کشور فعالیت می‌کند، گفت: این شرکت در زمینه تولید آهن اسفنجی در کشور و به عنوان نماینده انحصاری شرکت otsk چین در ایران فعالیت می‌کند.

مهدی کلبی خانی در جمع خبرنگاران گفت: تاکنون این محصول را با ظرفیت های مختلف در کشور تولید می‌کردیم و در جدیدترین پروژه با روش کوره تونلی وبا ظرفیت ۱۴۰ هزار تن در سال و با چهار کوره در حال احداث است.

وی افزود: این کار از سال ۹۶ در ایران در حال اجرا و بهره برداری است. همچنین از روش‌های کوره های دوار نیز در ظرفیت های مختلف استفاده می‌شود. هر خط این کوره با ظرفیت ۳۵ هزار تن در سال به تولید آهن اسفنجی می پردازد.

این مقام مسؤول در توضیح آهن اسفنجی گفت: آهن اسفنجی با استفاده از مواد اولیه در مجاورت گازهای احیا کننده ایجاد می شود که به عنوان مواد اولیه در زنجیره صنعت فولاد قابل استفاده است. در این روش محصول بسیار با کیفیتی ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به کمبود قراضه آهن به عنوان مواد اولیه صنعت فولاد درایران و دیگر کشورها گفت: این محصول می تواند جایگزین قراضه آهن باشد. اکنون بسیاری از شرکت‌هایی که موفق به تأمین مواد اولیه نشده اند در حال تعطیلی هستند و اینکار می‌تواند برای جلوگیری از تعطیلی کارگاه‌ها و اشتغال‌آفرینی سودمند باشد.

وی با اشاره به اینکه با راه اندازی ۴ کوره حدود ۷۰۰ نفر به طور غیر مستقیم مشغول به کار می‌شوند، افزود: این تعداد می‌تواند به تولید این محصول استراتژیک و اشتغالزایی هر چه بیشتر کمک کند.

کلبی خانی با اشاره به مزایای بومی سازی این صنعت در ایران گفت: پیش از این شرکت چینی تمام تجهیزات این صنعت را وارد می کرد و بومی سازی نشده بود اما در پروژه آخر ۹۰ درصد تجهیزات و ماشین آلات را با استفاده از مهندسی معکوس بومی سازی کردیم که در حال نصب و راه اندازی است.

وی ادامه داد: با اینکار از خروج ارز حاصل از واردات تجهیزات جلوگیری شده و به اشتغال و همچنین صادرات محصول آهن اسفنجی منتهی می‌شود. کشورهایی مانند ترکیه صد درصد وارد کننده قراضه آهن است و با مشکل کمبود مواد اولیه مواجه است بنابراین تولید این محصول و صادر کردن تکنولوژی این محصول به ترکیه می‌تواند به ارزآوری منتهی شود.

کلبی خانی با اشاره به استفاده از مواد بازیافتی صنعت فولاد در تولید این محصول تصریح کرد: مواد دور ریز شرکت‌های صنعتی مانند پوسته‌های اکسیدی، لجن های احیا و… می‌تواند به چرخه به صنعت فولاد برگردد.

وی ادامه داد: موضوع دیگر در کوره‌های تونلی این است که در این روش یک سوم دیگر روش‌های تولید آهن اسفنجی، آب مصرف می‌شود و با توجه به خشک بودن کشور می تواند صرفه‌جویی خوبی در این زمینه باشد.

انتهای پیام/ج


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا