سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار ورزشی
  • بین الملل
  • اقتصادی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • سیاسی
  • علمی و فناوری
سایت خبری

سرتیتر خبرها

پیش‌بینی وضعیت هوای تهران طی پنج روز آینده اعلام شد

پیش‌بینی وضعیت هوای تهران طی پنج روز آینده اعلام شد

1 ساعت پیش
ری‌برندینگ تریاک در دوران کرونا/ آدم‌هایی در شبکه‌های اجتماعی سینه خود را سپر کرده و از خواص تریاک می‌گویند!

ری‌برندینگ تریاک در دوران کرونا/ آدم‌هایی در شبکه‌های اجتماعی سینه خود را سپر کرده و از خواص تریاک می‌گویند!

1 ساعت پیش
شهر؛ با کدام تعریف؟

شهر؛ با کدام تعریف؟

1 ساعت پیش
بازگشایی مدارس به چه صورت است؟/ توضیحات آموزش و پرورش

بازگشایی مدارس به چه صورت است؟/ توضیحات آموزش و پرورش

1 ساعت پیش
ادعای شهرداری تهران: اینجا میوه به نسبت بقیه شهر اختلاف قیمت ۴۷ درصدی دارد

ادعای شهرداری تهران: اینجا میوه به نسبت بقیه شهر اختلاف قیمت ۴۷ درصدی دارد

1 ساعت پیش
پلمب ۲ کافه رستوران دیگر در تهران/ روایت خبرگزاری فارس: مدیر یکی از کافه‌ها فرار کرد

پلمب ۲ کافه رستوران دیگر در تهران/ روایت خبرگزاری فارس: مدیر یکی از کافه‌ها فرار کرد

1 ساعت پیش
مشکل تازه اراضی فاز ۶ اندیشه پس از صدور پروانه ساخت

مشکل تازه اراضی فاز ۶ اندیشه پس از صدور پروانه ساخت

1 ساعت پیش
ایرانی‌ها چند ساعت در روز گوشی به دست هستند؟

ایرانی‌ها چند ساعت در روز گوشی به دست هستند؟

1 ساعت پیش
پیش‌بینی آب و هوای نقاط مختلف کشور در روزهای آخر تابستان/ خداحافظی با گرما شروع شد؟/ ارتفاعات این استان ۳۰ شهریور برفی می‌شود

پیش‌بینی آب و هوای نقاط مختلف کشور در روزهای آخر تابستان/ خداحافظی با گرما شروع شد؟/ ارتفاعات این استان ۳۰ شهریور برفی می‌شود

1 ساعت پیش
سرقت‌های سریالی ۵۰ لپ‌تاپ در تهران/ سارق، محکوم به ۱۰ سال حبس بوده است

سرقت‌های سریالی ۵۰ لپ‌تاپ در تهران/ سارق، محکوم به ۱۰ سال حبس بوده است

1 ساعت پیش

Home » سرنوشت متضاد دو خودروساز؛ آزمونی برای مدیریت دستوری در مقابل خصوصی‌سازی

سرنوشت متضاد دو خودروساز؛ آزمونی برای مدیریت دستوری در مقابل خصوصی‌سازی

زمان انتشار: 19 سپتامبر 2025 ساعت 13:26

دسته بندی: علمی و فناوری

شناسه خبر: 625118

زمان مطالعه: 7 دقیقه

سرنوشت متضاد دو خودروساز؛ آزمونی برای مدیریت دستوری در مقابل خصوصی‌سازی

سرنوشت متضاد دو خودروساز؛ آزمونی برای مدیریت دستوری در مقابل خصوصی‌سازی

مقایسه عملکرد دو بنگاه بزرگ تولیدی در صنعت خودرو، تصویری گویا از نتایج دو مدل مدیریتی کاملا متفاوت ارایه می‌دهد: تداوم سیاست‌های دستوری در یکی و اعمال مدیریت خصوصی مبتنی بر اصول اقتصادی در دیگری. کارنامه عملیاتی ایران‌خودرو، به عنوان نمونه موفق خصوصی‌سازی، گواهی بر این مدعاست؛ افزایش محسوس تیراژ تولید، کاهش قابل توجه تعهدات معوق به مشتریان، کاهش قابل توجه بدهی‌ به قطعه‌سازان و تمرکز بر توسعه محصول و ارتقای کیفیت خدمات. در مقابل، عملکرد خودروسازی که کماکان با رویکرد دولتی و دستوری اداره می‌شود، نشان‌دهنده افول چشمگیر در همان معیارهاست. این تقابل آشکارا اثبات می‌کند که اداره بنگاه‌های اقتصادی بر مبنای عوامل واقعی بازار و فاصله‌گیری از سیاست‌زدگی، سرنوشتی کاملا متفاوت را رقم می‌زند.

آمارهای پنج‌ماهه نخست امسال، این شکاف را به وضوح نشان می‌دهند. تولید خودروساز دولتی با کاهشی بی‌سابقه در هفت سال گذشته، به ۱۲۴ هزار دستگاه رسیده که ۳۰ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است. برای درک بهتر این افول، کافی است اشاره شود که کمترین تولید ثبت‌شده برای این شرکت در شش سال گذشته، همچنان ۴۰ هزار دستگاه بیش از رقم فعلی بود. در نتیجه، سهم این خودروساز از تولید سواری کشور به ۲۳ درصد کاهش یافته، در حالی که ایران‌خودرو با حفظ روند تولید سال گذشته (با اختلاف تنها حدود یک درصد) و حتی ثبت رشد ۳۰ درصدی در مردادماه، اکنون ۵۷ درصد از بازار تولید سواری را در اختیار دارد و در دو ماه متوالی، تولیدی دوبرابر رقیب دولتی خود داشته است.

در مقیاس کلان، تولید خودروی کشور از ابتدای سال تا آغاز شهریور، ۱۸ درصد کاهش داشته است. در این میان، ایران‌خودرو ۱۷ درصد بالاتر از میانگین صنعت عمل کرده، حال آنکه خودروساز دولتی دو برابر میانگین صنعت افت تولید را تجربه کرده است.

اگرچه تمامی خودروسازان اعم از دولتی و خصوصی، امسال با چالش‌های مشترکی از جمله نوسانات نرخ ارز، مشکل تامین نقدینگی، تورم ۵۰ درصدی مواد اولیه، و ناترازی انرژی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اما یک عامل، بار این چالش‌ها را برای برخی به حداکثر رساند: سیاست سرکوب قیمتی.

در مکانیسم قیمت‌گذاری دستوری، قیمت نهایی بر اساس یک فرمول ثابت «هزینه تولید + حاشیه سود» تعیین می‌شود، بدون درنظرگیری واقعیت‌های پویای بازار. پس از تاخیری سه‌ماهه، نهادهای تخصصی مانند شورای رقابت و سازمان حمایت، سقف مجاز افزایش قیمت را با توجه به انفجار هزینه‌ها، ۲۷ درصد اعلام کردند. اما وزارت صمت به‌جای پذیرش این رقم کارشناسی، خودروسازان را مجاز به افزایش حداکثر ۱۵ درصدی قیمت‌ها کرد؛ تصمیمی که هیچ تناسبی با واقعیت‌های اقتصادی حاکم بر صنعت نداشت و تولیدکنندگان را با شوک سرکوب قیمتی مواجه کرد. این اقدام، اثرات منفی چالش‌های موجود را چندین برابر کرد.

نکته تامل‌برانگیز، برخورد متفاوت و تبعیض‌آمیز وزارت صمت با این دو شرکت است. در حالی که دولت بسته حمایتی ۷۰۰۰ میلیارد تومانی را به خودروساز دولتی تزریق کرد، در همان بازه زمانی، وزارت صمت علیه ایران‌خودرو به تعزیرات حکومتی شکایت کرد. این دوگانگی، پرسش‌های جدی در مورد اهداف واقعی این وزارتخانه و تعهد آن به فرآیند خصوصی‌سازی ایجاد می‌کند. این در حالی است که ایران‌خودرو در پنج ماهه اول سال، به تنهایی بیش از مجموع سایر خودروسازان (دولتی، خصوصی و خصولتی) تولید داشته و همزمان اصلاحات ساختاری و کیفی را پیش برده است.

امروز ایران‌خودرو برای اولین بار در تاریخ شصت و اندی ساله خود، تحت شدیدترین فشارها از سوی دولت قرار دارد؛ دولتی که انتظار دارد این مجموعه، با وجود واگذاری به بخش خصوصی، کماکان در چارچوب سیاست‌های دستوری وزارت صمت حرکت کند. همان چارچوبی که به وضوح خودروساز دولتی را به ورطه عقب‌گرد کشانده است.

وضعیت کنونی صنعت خودرو را می‌توان به فردی تشبیه کرد که یکی از پاهایش شکسته است. اما سوال اساسی اینجاست: چرا وزارت صمت به جای درمان پای شکسته، مصمم به شکستن پای سالم است؟ پاسخی که این وزارتخانه به این پرسش می‌دهد، آینده صنعت خودروی کشور را مشخص خواهد کرد.

حتما بخوانید : مک‌بوک اقتصادی اپل در راه است
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • لکسوس به یک سالن آرایش و زیبایی تبدیل شد / عکس
    لکسوس به یک سالن آرایش و زیبایی تبدیل شد / عکس 2 ساعت پیش
  • رونمایی از قابلیت جدید واتساپ برای گوشی‌های آیفون
    رونمایی از قابلیت جدید واتساپ برای گوشی‌های آیفون 2 ساعت پیش
  • آیفون ۱۸ چه شکلی است؟
    آیفون ۱۸ چه شکلی است؟ 2 ساعت پیش
  • معرفی لوکس‌ترین خودروی کیا / کارناوال لیموزین، مینی‌ون مجلل!
    معرفی لوکس‌ترین خودروی کیا / کارناوال لیموزین، مینی‌ون مجلل! 2 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 577
  • آذربایجان غربی 484
  • اجتماعی 8256
  • اخبار استانها 35
  • اخبار بورس 276
  • اخبار تکنولوژی 120
  • اخبار روز 42
  • اخبار ورزشی 10960
  • اردبیل 359
  • اصفهان 603
  • اقتصادی 7367
  • البرز 1631
  • ایلام 246
  • بازار کار 389
  • بوشهر 165
  • بین الملل 18739
  • تبلیغات 20
  • تهران 342
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 761
  • خراسان جنوبی 309
  • خراسان رضوی 668
  • خراسان شمالی 166
  • خوزستان 384
  • زنجان 310
  • سبک زندگی 388
  • سلامت 3036
  • سمنان 2082
  • سیاسی 7647
  • سیستان و بلوچستان 5
  • عکس 79
  • علمی و فناوری 5356
  • فارس 404
  • فرهنگ و هنر 5101
  • قزوین 547
  • قم 330
  • کاریکاتور 78
  • کردستان 538
  • کرمان 2091
  • کرمانشاه 478
  • کهگیلویه و بویراحمد 444
  • گلستان 315
  • گیلان 335
  • لرستان 18
  • مازندران 84
  • مرکزی 5
  • هرمزگان 398
  • همدان 603
  • یزد 160
famaserver

جدیدترین مقالات

  • جلسه سرنوشت‌ساز مدیران استقلال با ساپینتو؛ جریمه سنگین پس از باخت تحقیرآمیز
    جلسه سرنوشت‌ساز مدیران استقلال با ساپینتو؛ جریمه سنگین پس از باخت تحقیرآمیز 4 ساعت پیش
  • کنایه سنگین میثاقی به روزبه چشمی و استقلالی‌ها؛ ذهنیت برنده ندارید!
    کنایه سنگین میثاقی به روزبه چشمی و استقلالی‌ها؛ ذهنیت برنده ندارید! 4 ساعت پیش
  • واکنش وزارت ورزش به شکست سنگین استقلال در آسیا
    واکنش وزارت ورزش به شکست سنگین استقلال در آسیا 4 ساعت پیش
  • رونمایی از حریف والیبال ایران در مرحله حذفی قهرمانی جهان
    رونمایی از حریف والیبال ایران در مرحله حذفی قهرمانی جهان 4 ساعت پیش
  • آغاز ماجراجویی جدید مورینیو؛ بازگشت آقای خاص به تیم قدیمی!
    آغاز ماجراجویی جدید مورینیو؛ بازگشت آقای خاص به تیم قدیمی! 4 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار | یادگیری زبان آلمانی

میزبانی در هاست لینوکس فاماسرور