بین الملل

سفر مشاور امنیت ملی قطر به کابل پس از واگذاری مدیریت فرودگاه‌ها به امارات

سفر مشاور امنیت ملی قطر به کابل پس از واگذاری مدیریت فرودگاه‌ها به امارات

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان یولن، «محمد بن احمد المسند» مشاور امنیت ملی قطر روز گذشته (پنجشنبه) به افغانستان سفر کرده و با مقامات ارشد این گروه دیدار و گفتگو کرده است. 

ملاعبدالغنی برادر، معاون اول نخست‌وزیر طالبان در دیدار مشاور امنیت ملی قطر ضمن قدردانی از کمک‌های قطر به مردم افغانستان گفته است که طالبان به دنبال حرکت به سمت خودکفایی است.

وی افزود: طالبان به دنبال گسترش همکاری اقتصادی و سیاسی  دوجانبه با کشورهای جهان از جمله قطر است. 

 

سفر مشاور امنیت ملی قطر به کابل پس از واگذاری مدیریت فرودگاه‌ها به امارات

 

این مقام ارشد طالبان در ادامه تاکید کرد که قطر می‌تواند در بخش‌های مختلف از جمله استراج معدن و تولید برق در افغانستان سرمایه گذاری کند. 

مشاور امنیت ملی قطر نیز که به دنبال شکست مذاکرات در خصوص واگذاری مدیریت فرودگاه‌های افغانستان به ترکیه و قطر به کابل سفر کرده در این دیدار گفته است که دوحه به دنبال گسترش روابط تجاری، سیاسی و اجتماعی با افغانستان است.

این در حالی است که مشاور امنیت ملی قطر همچنین سفر به کابل با سایر مقامات ارشد طالبان از جمله امیرخان متقی، وزیر خارجه و سراج الدین حقانی، وزیر کشور دولت موقت طالبان نیز دیدار و گفتگو کرده است. 

 

سفر مشاور امنیت ملی قطر به کابل پس از واگذاری مدیریت فرودگاه‌ها به امارات

 

وزیر خارجه طالبان در دیدار المسند ضمن قددرانی از همکاری دوحه با  افغانستان فته است که قطر می‌تواند افغانستان را در حمایت سیاسی و دیپلماتیک، سرمایه‌گذاری، توانمندسازی اقتصادی، کمک‌های بشردوستانه و مبارزه با مواد مخدر کمک کند.

مشاور امنیت قطر نیز در این دیدار از تامین امنیت در افغانستان ابراز خوشحالی کرده و گفته است که پیام امیر قطر این است که روابط خوب قطر و افغانستان سابقه طولانی دارد و در آینده نیز چنین خواهد بود.

 

 

 

سفر مشاور امنیت ملی قطر به افغانستان در حالی صورت گرفته که طالبان پیش از این اعلام کرده بود که مذاکرات واگذاری مدیریت فرودگاه های افغانستان به ترکیه و قطر با شکست مواجه شد و «ملا عبدالغنی برادر» معاون نخست وزیر طالبان از امضا قرارداد با امارات برای مدیریت فرودگاه‌های کابل خبر داد. 

این در حالی است که قرار بود مدیریت فرودگاه‌های افغانستان به قطر و ترکیه واگذار شود، اما گفتگوها در این زمینه به بن‌بست خورده بود. 

قرارداد مدیریت چهار فرودگاه افغانستان با حضور ملا عبدالغنی برادر  و رزاق اسلم مدیر عامل شرکت “گاک” امارات متحده عربی امضا شد.

پیش از این «بلال کریمی» معاون سخنگوی طالبان با اشاره به احتمال حضور نظامی ترکیه و قطر در فرودگاه‌های افغانستان گفته بود که گروه طالبان برای تامین امنیت فرودگاه‌های این کشور تجربه و نیروی کافی دارد.

طبق این گزارش، مذاکرات طالبان با ترکیه و قطر برای مدیریت پنج فرودگاه مهم افغانستان به دلیل اصرار طالبان به تامین امنیت و عدم نیاز به حضور مجدد نظامیان خارجی به بن‌بست خورده است.

/انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا