بین الملل

تمایل شرکت آلمازآنتی به فروش سامانه «اس-۴۰۰» به عربستان

تمایل شرکت آلمازآنتی به فروش سامانه «اس-۴۰۰» به عربستان

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، مدیرعامل شرکت سازنده سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» روسیه روز دوشنبه گفت که این سامانه موشکی پیشرفته زمین به هوای میان برد می‌تواند علاقه کارشناسان نظامی عربستان سعودی را با ویژگی‌های عملکردی بالا برانگیزد.

به گزارش خبرگزاری «تاس» «یان نوویکوف» مدیرعامل شرکت «آلماز آنتی» سازنده سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ گفت: «ما از عربستان سعودی انتظار داریم که پس از ارزیابی کیفیت بالای این سامانه موشکی ضدهوایی و سایر مواردی که ما می سازیم، انتخابی هدفمند داشته باشند.»

عربستان سعودی به طور سنتی بزرگترین واردکننده تسلیحات آمریکایی از جمله دفاع هوایی و سامانه‌های دفاع ضد موشکی غیر راهبردی است. نیروهای مسلح عربستان فاقد تسلیحات مشابه روسیه هستند. کارشناسان نظامی سعودی حین برگزاری نمایشگاه دفاعی در ریاض اطلاعات مهم بیشتری در مورد سخت افزار نظامی روسیه دریافت کردند و  آلماز-آنتی نیز از جمله شرکت کنندگان این نمایشگاه بود.

اس-۴۰۰ روسیه، جدیدترین سامانه موشکی زمین به هوای برد بلند و متوسط ​​است که سال ۲۰۰۷ وارد خدمت شد. این سامانه برای نابودی هواپیماهای راهبردی و تاکتیکی طراحی شده است. موشک‌های کروز و بالستیک و سلاح‌های فرا صوت همچنین می‌توانند علیه تاسیسات زمینی مورد استفاده قرار گیرند. اس-۴۰۰ می‌تواند با اهدافی در فاصله ۴۰۰ کیلومتری و در ارتفاع ۳۰ کیلومتری زیر آتش و جنگال (جنگ الکترونیک) شدید دشمن درگیر شود.

رسانه‌ها  چندی قبل  از رایزنی مقام‌های دولت عربستان سعودی با روسیه برای خرید جنگنده‌های «سوخو-۳۵» و سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» خبر داده بودند به طوریکه  وبگاه «دیفنس ولد نت» نوشت که مقام‌های نظامی سعودی در حال رایزنی با روسیه برای خرید سامانه اس-۴۰۰ و جنگنده سوخو-۳۵ هستند.

«سرگئی چمزوف» مدیر اجرایی شرکت «روستک» در گفت‌‌وگو با شبکه خبری «راشاتودی» گفت: «تا زمانی که قراردادها را امضا نکنیم، در مورد این مورد صحبت نمی‌کنیم. روند مذاکره در حال انجام است».

بر اساس این گزارش، صنایع نظامی عربستان یک هدف بلندپروازانه تولید ۵۰ درصد تجهیزات دفاعی تا سال ۲۰۳۰ را دارد. مشارکت با روسیه در این زمینه شامل انتقال فناوری برای تولید سامانه موشکی  اس-۴۰۰، کورنت  است. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ایالات متحده، فروش سامانه‌های موشکی «تاد» رقیب اس-۴۰۰ را به عربستان سعودی تصویب کرده بود. 

اخیرا، به دنبال هشدار ریاض به آمریکا در زمینه اینکه ذخایر پدافند این کشور رو به اتمام است، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نوشت،  دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا شمار قابل توجهی موشک‌ رهگیر سامانه پاتریوت را اخیرا به عربستان سعودی منتقل کرده و به درخواست ریاض برای فروش و تامین مجدد تجهیزات پاسخ مثبت داده است. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا