بین الملل

سیاستمدار کُرد: طرح «چارچوب هماهنگی»، تنها راه برون‌رفت از وضع کنونی عراق است

سیاستمدار کُرد: طرح «چارچوب هماهنگی»، تنها راه برون‌رفت از وضع کنونی عراق است

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، «آرام جباری» از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق امروز پنجشنبه تأکید کرد که طرح کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) فرصت مهمی برای خروج از وضعیت بن‌بست سیاسی عراق است.

جباری به پایگاه خبری المعلومه گفت که همه گروههای سیاسی باید طرح چارچوب هماهنگی را بپذیرند؛ زیرا در شرایط کنونی، «تشکیل دولت حداکثری، محال شده است و نمی‌توان آن را به پیش برد».

وی از حزب دموکراتیک کردستان خواست که برای همگرایی گروههای کُردها، دوباره وارد مسیر همگرایی شود؛ زیرا سیاست «به دست گرفتن همه منصبها»، راه به جایی نخواهد برد.

این عضو اتحادیه میهنی در پایان تأکید کرد که طرح چارچوب هماهنگی، تنها راهکار برای خروج از بن‌بست سیاسی در عراق است.

چارچوب هماهنگی شیعیان روز گذشته بر تداوم گفت‌وگوها و رایزنی‌ها با سایر احزاب و جریان‌های سیاسی عراق برای خروج از بن‌بست تاکید کرد.

«علی الفتلاوی» یکی از اعضای ارشد چارچوب هماهنگی شیعیان عراق گفت: چارچوب هماهنگی از چند روز گذشته تاکنون، مشغول گفت‌وگو و رایزنی با تمام احزاب و جریان‌های سیاسی عراق است. رهبران چارچوب در تلاش هستند تا هر چه زودتر به بن‌بست سیاسی ایجادشده خاتمه دهند تا دولت جدید عراق تشکیل شود.

الفتلاوی افزود: چارچوب هماهنگی شیعیان تلاش و جدیت خود را به همه طرف‌های سیاسی عراق نشان داده و در این بین، با استقبال برخی گروه‌ها از گفت‌وگوها فضای مثبتی حاکم به وجود آمده است. به همین خاطر ما امیدواریم که طبق ابتکار بیت‌شیعی، تا چند روز آینده شاهد حل بحران باشیم.

این در حالی است که حدوداً یک هفته قبل، «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر اعلام کرده بود که به گروه‌های سیاسی شیعی چهل روز فرصت می‌دهد تا بدون همراهی اعضای این جریان، دولت اکثریت ملی را تشکیل دهند.

جریان صدر عراق طی انتخابات اخیر، موفق شد با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دوله القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

درست است که جریان صدر بیشترین کرسی‌های پارلمانی را در این انتخابات کسب کرده اما برای تشکیل دولت این کرسی‌ها کافی نیست و می‌بایست با سایر گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات، ائتلاف تشکیل دهد.

انتهای پیام/

 

 


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا