بین الملل

درخواست اوکراین برای کریدور بشردوستانه از کارخانه «آزوفستال»

درخواست اوکراین برای کریدور بشردوستانه از کارخانه «آزوفستال»

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، اوکراین امروز (پنجشنبه) خواستار بازگشایی فوری یک کریدور بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان و جنگجویان مجروح از کارخانه «آزوفستال» در ماریوپل شد.

این درخواست بعد از آن صورت گرفته که ساعاتی پیش وزیر دفاع روسیه، رئیس‌جمهور این کشور را از تسلط نیروهای روس بر این شهر مطلع کرد. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه اوکراین با انتشار بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی مدعی شد: صدها غیرنظامی، کودک، مدافعان اوکراینی مجروح در پناهگاه‌های این کارخانه گیر افتاده‌اند. آن‌ها تقریباً هیچ غذا، آب و داروی ضروری ندارند. یک کریدور فوری بشردوستانه از کارخانه آزوفستال با تضمین امنیت مردم مورد نیاز است.

شهردار ماریوپل هم گفت که حدود ۲۰۰ غیرنظامی در انتظار خروج از شهر محاصره شده ماریوپل در روز پنجشنبه بودند اما تا اواسط بعد از ظهر هیچ اتوبوسی وارد نشده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، او گفت کاروان کوچکی از اتوبوس‌ها روز چهارشنبه مردم ماریوپل را تخلیه کردند و اکنون به سمت شهر «زاپوریژیا» که تحت کنترل اوکراین است، رفته‌اند. وی افزود هیچ امکانی برای تخلیه غیرنظامیان از نیروگاه آزوفستال، جایی که نظامیان اوکراینی در آن مستقر هستند، وجود ندارد.

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در دیدار امروز به پوتین گفت کل این شهر به استثنای کارخانه فولاد آزوفستال که حدود ۲۰۰۰ شبه‌نظامی اوکراینی هنوز در آن مستقر هستند، به تصرف نیروهای روس درآمده است. وزیر دفاع روسیه همچنین خبر داد که روسیه بیش از ۱۴۲ هزار غیرنظامی را از ماریوپل تخلیه کرده است. به گفته وی، اوضاع در این شهر آرام است که امکان بازگشت غیرنظامیان را فراهم می‌کند.

وزیر دفاع روسیه همچنین گفته بود حدود ۱۵۰۰ ملی‌گرا در ماریوپل تسلیم شده‌اند، در حالی که باقی‌مانده‌ها از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی در منطقه صنعتی استفاده می‌کنند.

به گزارش شبکه «راشا تودی»، پوتین طرح‌های اولیه برای حمله به کارخانه فولاد آزوفستال را که در محاصره نیروهای روس است، به دلیل عدم ضرورت لغو کرد. رئیس‌جمهور روسیه همچنین گفت که مسکو جان نیروهای اوکراینی را که تاسیسات آزوفستال را ترک کنند تضمین می‌کند و با آن‌ها با احترام رفتار خواهد شد.

ماریوپل یک بندر استراتژیک در دریای «آزوف» است که در روزهای اخیر در مرکز فشارهای روسیه برای پیوند دادن نیروهای خود در شرق و جنوب اوکراین قرار داشته است. خبرگزاری رویترز در خصوص اهمیت کنترل روسیه بر این شهر نوشته بود:‌ اگر ماریوپل سقوط کند، این بزرگترین دستاورد روسیه در این جنگ تاکنون خواهد بود. این بندر اصلی منطقه دنباس است، منطقه‌ای متشکل از دو استان در جنوب شرقی که مسکو خواستار واگذاری کامل آن به جدایی‌طلبان است.

انتهای پیام/ص


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا