سلامت

شناسایی ۲ مورد ابتلا به وبا در استان همدان

شناسایی ۲ مورد ابتلا به وبا در استان همدان

به گزارش خبرنگار یولن فاطمه ترکمان اسدی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: علایم وبا در بخش زیادی از افراد مبتلا به این باکتری به علت قوی بودن سیستم ایمنی بروز نمی کند.

وی افزود: درصد کمی از افراد به دنبال ورود باکتری وبا به روده آنها، طیفی از علائم خفیف، متوسط تا شدید شامل تهوع، استفراغ و اسهال در آنها بروز می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان ادامه داد: بیماران وبایی به علت اسهال، حجم دفعی بالایی دارند و مایه دفعی به شکل مایعی شبیه لعاب برنج است.

ترکمان اسدی گفت: گاهی مواقع بیماران وبایی به علت دفع زیاد، املاح بدنشان کاهش یافته و درد پشت ساق پا یا بدن درد را تجربه می‌کنند و تداوم این وضعیت موجب کاهش هوشیاری، کاهش فشار خون یا خواب آلودگی شده که در این صورت باید به مراکز خدمات جامع سلامت یا به پزشک معتمد مراجعه کنند.

وی افزود: بیماران زمینه‌ای کنترل نشده، دارای دیابت شدید،سرطانی، دیالیزی  و پیوندی باید بیشتر مراقب باشند چرا که مستعد ابتلا به وبا با شدت و عوارض بالایی هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اضافه کرد: اطفال، سالمندان و زنان باردار نیز بیشتر در معرض بیماری هستند.

ترکمان اسدی جایگزینی املاح و آب دفعی را راه مداوم بیماری وبا دانست و گفت: درصورت خفیف بودن بیماری باید بیمار پودر او آر اس ۱۵۰ تا ۲۰۰ سی سی به ازای هر نوبت دفع اسهالی یا آنتی بیوتیک مصرف کند.

وی راه‌های انتقال بیماری وبا را انتقال مستقیم از طریق بیمار آلوده و ترشح مدفوع در سطوح و راه غیر مستقیم استفاده از سبزیجات و میوه جات آلوده، یخ های فله‌ای و آب آشامیدنی آلوده و غذای که طبخ مناسب نداشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان راه‌های جلوگیری از ابتلا به وبا را رعایت بهداشت فردی، شستشوی دست با آب وصابون، استفاده از آب آشامیدنی سالم، پرهیز از مصرف آب چشمه، چاه و قنات، جوشاندن آب های مشکوک و پرهیز از مصرف غذا در بیرون منزل عنوان کرد.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا