سلامت

ظرفیت تولید داخلی آنتی‌بیوتیک ۲ برابر شد

ظرفیت تولید داخلی آنتی‌بیوتیک ۲ برابر شد

علی فاطمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت یولن افزود: از اواخر مهر افزایش قیمت نهایی دارو مصوب شد و صنایع داروسازی شروع به افزایش تولید آنتی بیوتیک کردند و بزودی کمبودها برطرف خواهد شد.

وی اظهار داشت: البته افزایش قیمت نهایی دارو منوط به آن نیست که فشاری بر مردم وارد شود بلکه قرار است بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در بودجه ۱۴۰۱، هزینه پرداختی دارو از جیب بیمار افزایش نیابد و سازمان‌های بیمه‌گر نیز مابه التفاوت این افزایش را پوشش دهند.

فاطمی تصریح کرد: اکنون آنتی‌بیوتیک در ۶۰ درصد کارخانه‌های دولتی در کشور تولید می‌شود و آنها زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی و بانک‌های دولتی هستند.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران از اقدام دولت برای واردات ۵۰ تن آنتی بیوتیک قدرانی کرد و اظهار داشت: با افزایش ظرفیت تولید داخلی برای آنتی بیوتیک دیگر نیازی به واردات نیست و به‌زودی مشکل کمبود برطرف می‌شود البته باید فرهنگ مصرف منطقی و جلوگیری از تجویز بی‌رویه دارو را در کشور نهادینه کنیم و دارو بر اساس مقدار نیاز بیمار توسط پزشک ارائه شود و خودسرانه مصرف نشود.

وجود ۱۴ هزار داروخانه در کشور

فاطمی با اشاره به وجود ۱۴ هزار داروخانه در کشور گفت: با اجرای طرح «دارویار» پوشش بیمه‌ای افزایش یافته و سازمان بیمه سلامت همه مطالبات داروخانه‌ها را به دنبال این طرح پرداخت و به روز کرده است. از سازمان تامین اجتماعی نیز انتظار می‌رود هر چه سریعتر بدهی‌های خود را پرداخت کند تا مشکلی در روند اجرای این طرح بوجود نیاید.

به گزارش یولن، بر اساس گزارش سازمان غذا و دارو، میزان تولید آنتی‌بیوتیک‌ها در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته است اما الگوی تجویز این دارو و مصرف آنها در کشور درست نبوده و باعث شده در برنامه‌ریزی تامین آنها مشکل ایجاد شود.

حسین شمالی چندی پیش گفته بود، تامین آنتی‌بیوتیک‌ها از طریق تولید داخل و حتی واردات در اولویت است، به دلیل اینکه در فصل سرما و با شیوع بیماری‌های تنفسی میزان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها زیاد است، جلساتی متعددی با شرکت‌های دارویی در زمینه تامین آنتی‌بیوتیک‌ها برگزار کردیم و قرار است واردات مواد اولیه این داروها را افزایش دهیم تا به تامین پایدار برسیم و دیگری کمبودی نداشته باشیم.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا