بین الملل

طرح کنگره برای تقویت پدافند هوایی صهیونیست‌ها و کشورهای عربی

طرح کنگره برای تقویت پدافند هوایی صهیونیست‌ها و کشورهای عربی

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، نشریه «وال استریت ژورنال» روز پنجشنبه مدعی شد که قرار است طرحی در کنگره آمریکا ارائه شود که هدف آن الزام پنتاگون به همکاری با رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی سازش کننده با این رژیم است تا پدافند هوایی آن‌ها یکپارچه و هماهنگ شود.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، این لایحه جدیدترین تلاش آمریکا برای تقویت همکاری نظامی بین رژیم صهیونیستی و کشورهای سازش‌گر و هماهنگی آن‌ها جهت «مقابله با تهدیدات از جانب ایران» است.

بر این، اساس، پنتاگون ۱۸۰ روز از زمان تصویب لایحه مذکور فرصت خواهد داشت تا راهبردی را تعیین کند که طبق آن «رویکردی در قبال ایجاد سامانه دفاع موشکی و هوایی هماهنگ» اتخاذ شود.

وال استریت ژورنال نوشت توانسته به متن این طرح دست پیدا کند. در این طرح اسامی کشورهای عربستان سعودی، قطر و چهار عضو دیگر شورای همکاری‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین مصر، عراق، رژیم صهیونیستی و اردن ذکر شده است.

احتمال معرفی این لایحه در حالی مطرح شده که رسانه‌های عبری و عربی طی چند روز گذشته با انتشار اخباری اذعان می‌کنند که روابط سیاسی رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی شاهد پیشرفتی قابل‌توجه بوده و احتمال عادی‌سازی روابط بین ریاض-تل‌آویو وجود دارد. (جزئیات بیشتر)

به نوشته وال استریت ژورنال، پنتاگون باید پدافند هوایی و موشکی این کشورها را در برابر «موشک‌های کروز و بالستیک، سامانه‌های هوایی دارای سرنشین و بدون سرنشین و حملات راکتی از سوی ایران و چند هدف دیگر» هماهنگ کند.

«جانی ارنست» سناتور جمهوری‌خواه حامی این لایحه ادعا کرده است: «توافقات ابراهیم نقطه عطفی در همکاری در حوزه‌های انرژی، اقتصادی، سفر و حتی فرهنگی و ایجاد درک مشترک بین اسرائیل و شرکای ما در خاورمیانه محسوب می‌شود اما تمام این اهداف بر تعهد به امنیت جمعی اتکا دارند».

از میان کشورهای اشاره شده در این لایحه، اردن و مصر از چند دهه قبل با رژیم صهیونیستی سازش کرده و بحرین و امارات متحده عربی نیز ذیل توافقات ابراهیم به عادی‌سازی روابط با این رژیم پرداخته‌اند. از سوی دیگر سعودی‌ها مذاکراتی مخفی با تل‌آویو را پیش می‌برند که برقراری روابط تجاری و توافقات امنیتی را شامل می‌شوند.

«جان آلترمن» معاون رئیس مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل مستقر در واشنگتن در این‌باره به وال استریت ژورنال گفت، همکاری بیشتر میان کشورهای عربی و اسرائیل، قانون‌گذاران آمریکایی را به سمت دنبال کردن راه‌هایی برای تغییر در عملکرد نظامی آمریکا در منطقه سوق داده است.

یک دستیار کنگره آمریکا نیز گفت، یکی از نتایج احتمالی تصویب این لایحه، کمک به کشورهای عربی و اسرائیل برای توافق بر سر به اشتراک‌گذاری رادارها خواهد بود.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا