بین الملل

دوحه: بازگشت به توافق هسته‌ای را عامل ثبات منطقه می‌دانیم

دوحه: بازگشت به توافق هسته‌ای را عامل ثبات منطقه می‌دانیم

به گزاری گروه بین‌الملل یولن، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر به اظهارنظر درباره محتوای گفت‌وگوی «تمیم بن حمد» امیر قطر و «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا پرداخت.

وی به شبکه «الجزیره» گفت، گفت‌وگوی طرف قطری با ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها برای انتقال پیام نیست، دوحه معتقد است که بازگشت به توافق هسته‌ای، عامل ثبات منطقه است.

محمد بن عبدالرحمن ادامه داد، دوحه از کانال‌های باز میان واشنگتن و تهران برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها استفاده می‌کند و علاقمند به حصول یک توافق در خصوص برنامه هسته‌ای ایران است.

وزیر خارجه قطر افزود،دوحه از ارائه نگرانی‌های همه طرف‌ها به منظور گفت‌وگو درباره آن استقبال می‌کند و تهران  تمایل خود برای حسن همجواری را نشان داده است.

تهران  تمایل خود برای حسن همجواری را نشان داده است.

وی در خصوص گفته‌های اخیر پیرامون بحران انرژی احتمالی در اروپا گفت، قطر آماده همکاری با تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان گاز است و طرف هیچ‌گونه دو قطبی سازی سیاسی در این خصوص نخواهد بود.

این اظهارات وزیر خارجه قطر پس از دیدار امیر قطر با رئیس‌جمهور آمریکا اعلام شد. در همین ارتباط، رئیس‌جمهور آمریکا در نامه‌ای به کنگره گفته که قصد دارد قطر را به عنوان کشور هم‌پیمان در خارج از ائتلاف ناتو معرفی کند. (جزئیات بیشتر)

بحث درباره ایران در حالی در کاخ سفید امروز شکل می‌گیرد که محمد بن عبدالرحمن آل ثانی هفتم بهمن ماه با سفر به ایران با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران نیز گفت‌وگو کردند.

در روزهای گذشته آن‌طور که حتی مقام‌های کشورهای اروپایی و آمریکایی خودشان هم اعتراف کرده‌اند در گفت‌وگوهای وین پیشرفت‌هایی که در بخش مربوط به تعهدات هسته‌ای ایران بوده بیشتر از بخش‌های مربوط به رفع تحریم‌ها بوده که مربوط به تعهدات طرف غربی است.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌های ایران، ششم دی ماه شروع و تا نهم دی ماه ادامه یافت و بعد از تنفسی سه روزه به مناسبت سال نو میلادی مجددا روز دوشنبه ۱۳ دی ماه از سر گرفته شد و کماکان در وین در جریان است البته ۲۴ دی ماه براساس توافق حاصله روسای هیأ‌ت‌های مذاکره کننده ایران و سه کشور اروپایی برای مشورت‌ها به پایتخت‌ها مراجعت کردند و دوشنبه ۲۷ دی ماه دوباره مذاکرات از سرگرفته شد که در فرمت‌ها و سطوح مختلف تا امروز در پایتخت اتریش جریان داشت.

انتهای پیام/م

 


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا