بین الملل

فنلاند و سوئد درخواست عضویت خود را به ناتو ارائه دادند

فنلاند و سوئد درخواست عضویت خود را به ناتو ارائه دادند

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو امروز (چهارشنبه) گفت فنلاند و سوئد رسما برای پیوستن به این ائتلاف نظامی درخواست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتد پرس»، استولتنبرگ پس از دریافت نامه‌های درخواست این دو کشور از سوی «کلاوس کورهونن» نماینده فنلاند در ناتو و «اکسل ورنهوف» نماینده سوئد در این ائتلاف نظامی غربی، در جمع خبرنگاران گفت: روز خوبی است در یک لحظه حساس برای امنیت ما. از شما بابت ارائه درخواست‌های عضویت فنلاند و سوئد در ناتو بسیار سپاسگزارم.

وی افزود: هر ملتی حق دارد راه خود را انتخاب کند. هر دوی شما پس از فرآیندهای دموکراتیک تمام و کمال، انتخاب خود را انجام داده‌اید. من به گرمی از درخواست فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو استقبال می‌کنم. شما نزدیک‌ترین شرکای ما هستید و عضویت شما در ناتو امنیت مشترک ما را افزایش خواهد داد.

دبیرکل ناتو در ادامه گفت: درخواست‌هایی که امروز ارائه دادید، یک گام تاریخی است. اکنون متحدان گام‌های بعدی را در مسیر ورود شما به ناتو بررسی خواهند کرد. منافع امنیتی همه متحدان باید در نظر گرفته شود. ما مصمم هستیم که روی همه مسائل کار کنیم و به نتایج سریع برسیم.

استولتنبرگ در بخش پایانی سخنانش در اشاره به حمایت اعضای ناتو در روزهای اخیر از عضویت این دو کشور و تعهد به امنیت آن‌ها، اظهار داشت: ناتو در حال حاضر در منطقه دریای بالتیک هوشیار است و نیروهای ناتو و متحدان در صورت لزوم به سازگار شدن (با شرایط) ادامه خواهند داد. همه متحدان بر اهمیت گسترش ناتو توافق دارند. همه ما قبول داریم که باید در کنار هم باشیم. و همه ما قبول داریم که این یک لحظه تاریخی است که باید از آن استفاده کنیم.

طبق این گزارش، این درخواست‌ها باید توسط ۳۰ کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی سنجیده شود. انتظار می‌رود این روند حدود دو هفته طول بکشد، اگرچه ترکیه پیش‌تر مخالفت‌هایی را مطرح کرده است. اگر مخالفت‌ آنکارا برطرف شود و مذاکرات الحاق به خوبی پیش برود، این دو کشور اروپایی می‌توانند ظرف چند ماه به عضویت ناتو درآیند. این روند معمولاً ۸ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد، اما ناتو می‌خواهد با توجه به آنچه تهدید روسیه علیه کشورهای شمال اروپا خوانده، این روند را به سرعت پیش ببرد. 

به نوشته این رسانه آمریکایی، از زمان آغاز کارزار نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه، افکار عمومی در فنلاند و سوئد به شدت به نفع عضویت تغییر کرده است. فنلاند و سوئد نزدیکترین شرکای ناتو هستند و دارای نیروهای مسلح با بودجه مناسب هستند و به عملیات نظامی و هوایی ائتلاف ناتو کمک می‌کنند. 

دولت‌های فنلاند و سوئد روز یکشنبه تصمیم خود را برای الحاق به ناتو اعلام کردند که جبهه جدیدی را در پرونده تقابل میان روسیه و غرب گشوده است؛ فنلاند به عنوان یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی، بالغ بر هزار کیلومتر مرز با روسیه دارد و اولین کشور دارای مرز مشترک با روسیه است که به ناتو ملحق می‌شود. 

مقام‌های روسیه بارها به هلسینکی و استکهلم هشدار داده‌اند که در صورت پیوستن به ناتو، با پیامدهای جدی مواجه خواهند شد و این که روسیه در صورت تحقق چنین مسئله‌ای و ایجاد تهدید از خاک آن‌ها علیه روسیه، تسلیحات اتمی خود را در مرز شرقی مستقر خواهد کرد.

انتهای پیام/ 


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا