کهگیلویه و بویراحمد

نابودی بلوط‌ها و خواب مسؤولان

به گزارش یولن از یاسوج هادی سینایی فعال محیط زیستی در یادداشتی با اشاره به شروع زود هنگام برداشت بلوط از جنگل های استان با روش های سنتی گفت : متاسفانه  شاهد برداشت زود هنگام و نادرست  بلوط از جنگل های استان با روش های سنتی  چوب زدن بر شاخه هستیم که این روش علاوه بر آسیب به درخت باعث صدمه محصول می شود. 

سینایی افزود: اولین شرط برداشت هر محصول رسیدن آن است و  بهترین راه برداشت محصول  استفاده از روش های مکانیزه و اجتناب از روش های سنتی است  اما وضعیت توپوگرافی عمدتا” کوهستانی کهگیلویه وبویراحمد و نبود  اینگونه سیستم های به روز نباید بهانه ای باشد تا ما زود هنگام و قبل از تکامل چرخه محصول با روش چوب زدن به سرو شاخه محصول آن را درو کنیم و نا آگاهانه و ناخواسته آسیب های جبران ناپذیری را به طبیعت استان وارد نمایم. 

سینایی با اشاره به اینکه زمان و مدت طول رشد میوه درخت بلوط نسبت به سایر درختان کمی متفاوتر است گفت : چرخه گلدهی تا ثمر  در  درختان  مختلف  متفاوت است .

بهترین زمان برای برداشت بلوط  آذرماه و مواقعی است که خود بلوط پس از تکامل چرخه بر روی زمین می افتد .
سینایی تصریح کرد : راستی اگر بی مهری های پی در پی ما  به این گنج عظیم  به بهانه جاده سازی ، زندگی صنعتی باعث خشک شدن بلوط این  میراث ماندگار گردد چه بلایی بر سر ما خواهد آمد .جزء تل انباری از گرد و غبار و کوهای کچل شده که سوهان روح می شوند چیزی عاید ما نخواهد شد .

آفات و بیماری ها ، کم شدن سنجاب ها،  قطع درختان بلوط به بهانه تولید ذغال  از دیگر عوامل تخریب و نابودی بلوط هایی هستند که در فرهنگ ما مقدس اند . 

برخی کارشناسان ارزش اقتصادی بلوط را معادل یک میلیارد تومان تخمین زده اند ، اما، من مخالف ارزش گذاری اقتصادی بلوطم . معتقدم بلوط را باید در تامین آب شیرین در این سالهای خشک سالی  قیمت گذاری کرد،  بلوط را باید در تولید اکسیژن ناب قیمت گذاری کرد ، بلوط را باید در کمک به تنفس  برای شمارش همان یک میلیارد تومان ارزش گذاری کرد .

 نمی خواهم بگویم کهگیلویه وبویراحمد بیشترین آمار فرسایش خاک یعنی ۲ درصد در هکتار را دارد، اما میخواهم بگویم ارزش بلوط را باید در جلوگیری از فرسایش خاک مرغوب را قیمت گذاری کرد.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا