بین الملل

قانونگذار اتحادیه اروپا، ترکیه را به انزوا تهدید کرد

قانونگذار اتحادیه اروپا، ترکیه را به انزوا تهدید کرد

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، «مانفرد وبر» رئیس بزرگترین گروه پارلمان اتحادیه اروپا، حزب مردم اروپا (EPP)، ترکیه را تهدید کرد که در صورت تصمیم‌گیری برای ممانعت از عضویت فنلاند و سوئد، در ناتو منزوی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، وبر گفت: هرکسی که وحدت ناتو را زیر سوال ببرد، خود را در این جامعه منزوی خواهد کرد.

این قانونگذار اتحادیه اروپا در ادامه تاکید کرد که اگر فنلاند و سوئد خواستار پیوستن به ناتو هستند، باید اجازه داده شود. وبر مدعی شد که هیچ دلیل منطقی برای رد حق پیوستن دو کشور مذکور به این اتحاد نظامی وجود ندارد.

فنلاند اوایل امروز اعلام کرد که برای عضویت در ناتو در حالی که سوئد، همسایه آن هنوز تصمیم خود را نگرفته، درخواست خواهد داد. هر دو پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، عضویت در ناتو را به عنوان یک گزینه بررسی کردند.

پیش‌تر، معاون «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گفت که این ائتلاف نظامی مطمئن است می‌تواند بر مخالفت‌های ترکیه غلبه کند و به سرعت فنلاند و سوئد را بپذیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزرای امور خارجه ۳۰ کشور عضو ناتو در حال برگزاری مذاکرات دو روزه آخر هفته (شنبه-یکشنبه) در برلین هستند که تمرکز آن بر درخواست عضویت دو کشور شمال اروپا است. درخواست رسمی آن‌ها برای پیوستن به ناتو ظرف چند روز آینده انتظار می‌رود. 

با این حال، روز شنبه «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه به طور غیرمنتظره‌ای مخالفت‌هایی را مطرح کرد و گفت «غیرقابل قبول» است که اعضای جدید احتمالی ناتو از «پ‌ک‌ک» حمایت کنند.

طبق این گزارش، هنوز مشخص نیست که آیا مذاکرات بین چاووش‌اوغلو و چند وزیر خارجه ناتو و همچنین همتایان فنلاندی و سوئدی آن‌ها پیشرفتی در حل و فصل این اختلاف داشته یا خیر.

به نوشته رویترز، بسیاری از کشورهای عضو ناتو در نشست برلین از فنلاند و سوئد حمایت کردند و بر لزوم تصویب سریع پیشنهادهای عضویت آن‌ها که معمولاً تا یک سال طول می‌کشد، تأکید کردند.

روسیه گسترش ناتو را تهدیدی برای امنیت خود می‌داند و جاه‌طلبی اوکراین برای پیوستن به این ائتلاف را دلیلی برای آغاز عملیات نظامی ویژه در همسایه جنوبی خود می‌داند.

وزرای خارجه ناتو همچنین اولین پیش‌نویس مفهوم استراتژیک جدید ناتو، دکترین نظامی اساسی آن، که قرار است در نشست سران در مادرید در پایان ماه ژوئن مورد توافق قرار گیرد را بررسی خواهند کرد. 

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا