اخبار تکنولوژی

کاربرد کابل اعلام حریق در صنعت

 آتش‌سوزی را می‌توان به مدد نصب یک سیستم اعلام حریق کارآمد از بستر ساختمان‌ها دور ساخت و تبعات مالی و جانی آن را کاهش داد. در این میان سطح کیفی سیستم‌های اعلام حریق و قطعات سازنده آنها سرنوشت‌ ساز است. عدم قطع اتصال بین تجهیزات کشف حریق با تجهیزات خاموش‌ کننده را فقط می‌توان با انتخاب یک کابل اعلام حریق استاندارد تضمین نمود. همچنین حفظ یکپارچگی مدار و ارتباط آن‌ها با کنترل پنل مرکزی فقط با استفاده از کابل‌های نسوز دارای گواهینامه‌های معتبر امکان‌ پذیر است.

 
مشخصات کابل اعلام حریق:

مشخصات کابل اعلام حریق بازگو کننده عناصر سازنده و نوع عملکرد کابل در زمان حریق می‌باشد. از این‌ رو توجه به آن با هدف انتخاب نمونه‌ای دارای بهترین کیفیت الزامی است. در اولین گام شناسایی کابل‌ها به‌ اصطلاح OHLS که بیانگر توانای کابل در عدم انتشار دود و گازهای کشنده هالوژن است برمی‌خوریم که به‌ راستی اهمیت بالایی در حفظ جان افراد گرفتار در آتش دارد. مشخصه Flame Retardant نیز به خاطر اینکه ویژگی باز دارندگی انتقال شعله را به کابل می‌بخشد، در رتبه بالای توجه قرار دارد. مؤلفه Fire Resistant نیز در صورت وجود می‌تواند به بهبود عملکرد کابل در بحبوحه‌ی آتش کمک نموده و این ابزار را در مواجه با حرارت پایدارتر ‌نماید. دقت داشته باشید که این مشخصات جزء ویژگی‌های سه‌ گانه کابل‌ها به شمار رفته و نبود هر یک از آنها سبب عدم توانایی کابل برای حضور در سیستم‌های اعلام حریق است.
 

در انتهای نیز فاکتور Anti-Nose که نشان‌ دهنده‌ی عدم انتشار نویز توسط کابل است، برای سیستم‌های اعلام حریق بسیار حیاتی است. افزایش اختلاف در کابل‌های بی‌کیفیت که سبب بروز آژیر می‌شود، برای متصدیان آن مشکل‌ ساز است. عدم نویز پذیری کابل‌ها می‌تواند درصد خطای سیستم‌های اعلام حریق را کاهش داده و از آتش‌ سوزی‌های کاذب به دلیل بروز چنین فرآیندی پیشگیری نماید. فناوری‌ها و دانش خاصی برای پیاده‌ سازی چنین مشخصاتی برای کابل اعلام حریق در نظر گرفته‌ شده‌اند که هر یک توانسته در ارتقاء کاربری این ابزارها نقش تعیین‌ کننده‌ای ایفاء نماید.

الزامات کابل اعلام حریق:

در جهت پیشگیری از حوادث جانی و مالی الزاماتی را برای کابل اعلام حریق در نظر می‌گیرند. یکی از این الزامات که جزء آخرین و به‌روزترین دستورالعمل‌ها بوده، استاندارد BS7671 می‌باشد که رعایت آن باهدف جلوگیری از اتفاقات غیرقابل‌جبران لازم‌الاجرا است. البته از وجود تأییدیه معتبر LPCB نیز برای کابل‌ها در جهت تأیید قابلیت استفاده از آن‌ها در سیستم‌های اعلام حریق نیز نمی‌شود، صرف‌نظر کرد. به همین دلیل می‌توان گفت عدم انتشار شعله، دود، گازهای سمی و کشنده از ویژگی‌های ضروری کابل‌ها است. همچنین قابلیت حفظ مدار در آتش به مدت ۱۸۰ دقیقه و در مواجه با ضربات مکانیکی تا ۱۲۰ دقیقه نیز از دیگر مشخصه‌های ضروری کابل‌ها است که باید به آن تجهیز باشند. در حال حاضر دو نوع کابل Firecel SR 114H با هادی مفتولی (Solid) و کابل Firecel SR 114H با هادی نیمه افشان (Stranded) جزء پرمصرف‌ترین و مرغوب‌ترین کابل‌های موجود در بازار هستند.

تولید کننده کابل اعلام حریق:

بسیاری از تولید کنندگان داخلی کشور امروزه توانسته‌اند، در عرصه تولید کابل اعلام حریق با کیفیتی بین‌المللی فعالیت نمایند و به مدد دانش فنی و نیروی متخصص و ماشین‌ آلاتی مدرن به تولید کالایی مرغوب مبادرت ورزند. اخذ استانداردهای بین‌المللی مدیریت کیفیت و CE اروپا و سازمان آتش‌ نشانی و استانداردهای ملی همگی به علت حضور آزمایشگاه‌های مطابق با الزامات روز دنیا در این کارخانه‌های تولیدی سیم و کابل ایرانی است. بدین ترتیب در حال حاضر سیم و کابل‌های تولیدی ایرانی به‌ خوبی پاسخگوی نیاز مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی بوده و در صنایع فولادسازی، خودروسازی، هواپیمایی، نفت و پتروشیمی و خصوصاً سیستم‌های اعلام حریق پرکاربرد هستند. امروزه بسیاری از پیمانکاران به دلیل محصولات مرغوب ایرانی ترجیح می‌دهند تا آن‌ها را جایگزین کابل اعلام حریق خارجی نمایند. دستاوردهای فنی و علمی، تلاش بی‌وقفه متخصصان و آشنایی با نیاز بازارهای داخلی و خارجی همگی سبب پیشرفت و گسترش کارخانه‌های این تولیدکنندگان شده است.

شرکت راهدار صنعت کیهان یکی از معتبرترین تولیدکنندگان کابل اعلام حریق نسوز با تاییدیه های بین المللی و سازمان آتش نشانی در ایران می باشد.

کابل اعلام حریق چند رشته است؟

سیستم‌های اعلام حریق با مشخصات فنی و فیزیکی متفاوتی تولید می‌شوند به همین دلیل طبیعی است که برای ایجاد سنخیت بیشتر با آن‌ها انواع کابل اعلام حریق با تنوع بالایی نیز طراحی شوند. اکنون می‌توانید کابل‌های اعلام حریق را در مدل‌های تک رشته و ۲ رشته و حتی ۳ رشته و ۴ رشته نیز بیابید و متناسب با سیستم اطفاء حریق موجود، آنها را مورد بهره‌ برداری قرار دهید. البته نباید فراموش کرد که تفاوت این کابل‌ها از نظر سطح مقطع نیز در زمان انتخاب باید مدنظر قرار گیرد و هم‌ راستا با عرصه مورد کاربرد، سطح مقطعی متناسب گزینش شود. صرف‌ نظر از تعداد رشته و سطح مقطع کابل‌ها آنها با ساختاری از هادی مسی، عایق سیلیکونی، لایه نویز گیر، سیم تخلیه از جنس مس قلع اندود و درنهایت روکش بیرونی پلیمر ترموپلاستیک فاقد دود و گاز هالوژن تولید می‌شوند، از این‌ رو است که بالاترین کیفیت و عملکرد را بروز می‌دهند.

کابل اعلام حریق آدرس پذیر:

در سیستم‌های اعلام حریق آدرس پذیر گستردگی شبکه بسیار بیشتر از نمونه‌های متعارف است. از این‌ رو مهم است که از کابل‌هایی با مشخصات و استانداردهای ویژه‌تری استفاده شود. کابل اعلام حریق آدرس پذیر در واقع باید به حتم به استاندارد بین‌المللی LPCB که قبلاً به آن اشاره نمودیم مجهز باشد. بدین ترتیب نمی‌توان از هر کابل مقاوم در برابر حرارت برای این سامانه‌ها بهره برد. سیستم‌های آدرس پذیر قادرند به علت حساسیت‌های فنی‌شان به‌ سرعت نقطه آغاز آتش‌ سوزی را شناسایی و اقدامات لازم را در جهت اطفاء حریق انجام دهند.
 
در سیستم‌های اعلام حریق آدرس پذیر تمامی کاشف‌ها، شستی‌ها، ماژول‌ها و…  با یک کد مشخص‌ شده و در صورت بروز مشکل می‌توان به‌راحتی آدرس را بر اساس مؤلفه‌هایی چون نام پنل، شماره لوپ، شماره قطعه و … یافت. وجود چنین مزیت بزرگ و مهمی بدون حضور کابل اعلام حریق از نوع آدرس پذیر با بالاترین سطح کیفیت امکان‌پذیر نیست و مرکز کنترل نمی‌تواند، در اسرع وقت مکان یا محل حادثه را تشخیص داده و آدرس آن را بیابد.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا