فرهنگ و هنر

جلیلی: وظیفه اصلی قاری قرآن این است که کمک کند قرآن به جریان اصلی جامعه برگردد

جلیلی: وظیفه اصلی قاری قرآن این است که کمک کند قرآن به جریان اصلی جامعه برگردد

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی یولن شانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن دقایقی پیش با حضور وحید جلیلی قائم‌مقام رئیس سازمان صدا و سیما در امور فرهنگی، سید‌علی سرابی قائم شورای عالی قرآن و جمعی از اساتید، قاریان و حافظان قرآن کریم در حسینیه الزهرا (س) مجتمع امام خمینی (ره) تهران آغاز شد.

وظیفه اصلی قاری قرآن این است که کمک کند قرآن به جریان اصلی جامعه برگردد

در این نشست وحید جلیلی طی سخنانی قرآن کریم را کتابی برای تقویت رسالت و اهداف مشخص دین دانست و گفت: وظیفه اصلی قاری قرآن این است که کمک کند قرآن به جریان اصلی جامعه و زندگی عمومی مردم برگردد. اگر خود قرآن به اصحاب زر و زور و تزویر کاری نداشت و خود را از این میدان کنار می‌کشید قاری قرآن هم می‌تواند خود را کنار بکشد. اما اگر قرآن کفار و فاسقان را خطاب قرار می‌دهد قاری قرآن نمی ‌تواند بی‌تفاوت باشد.

در حوزه قرآن نباید برروی ظاهر متوقف ماند و باید به باطن قرآن هم توجه کرد

وی با بیان اینکه باید قاری به اصل و محتوای قرآن هم توجه کند، گفت: خیلی‌ها امروز در جهان برای قرآن کار می‌کنند. مثلاً اشخاصی چون خادم حرمین شریفین هم برای قرآن کار سرمایه‌گذاری می‌کنند و یا بسیاری دیگر در جای جای جهان برای قرآن کار می‌کنند. اما کاری مهم است که فقط متوقف به ظاهر قرآن نباشد و به درون و باطن قرآن هم نگاه کند.

قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما ادامه داد: امام خمینی (ره) در وصیت‌نامه اش همین فعالیت‌های قرآنی عربستان سعودی را مثال می‌زند که ممکن است ظاهر آن قرآنی باشد اما باطنش رنگی از قرآن نبرده است.

قرآن کتاب هدایت است اما اینگونه نیست که هرکس قرآن را دست گرفت هدایت شود

جلیلی با بیان اینکه قرآن کتاب هدایت است اما اینگونه نیست که هرکس قرآن را دست گرفت هدایت شود، گفت: قرآن می‌گوید: هدایت مخصوص متقین است و ممکن است قرآن برای غیر متقین مایه خسارت باشد.

وی ادامه داد: باید آموزه‌های زندگی ما درست تنظیم شود، توجه به بعضی از آیات و بی‌توجهی به برخی آیات دیگر کفرانی است که ما را از شکر این نعمت دور می‌کند. در خیلی از کشور‌های اسلامی قرآن محترم است اما آیاتش مهجور است یعنی به محتوای آیات توجهی نمی‌شود.

راهبرد درست نداشتن در حوزه قرآن ممکن است ما را خلاف جهت انبیاء پیش ببرد

جلیلی گفت: اگر رویکرد و راهبرد درست نسبت با قرآن انتخاب نکنیم ممکن است فعالیت قرآنی کنیم اما خلاف اهداف انبیاء باشد. آیا به دنبال دلنشینی کلمات هستیم یا برنامه‌ای هم برای استقرار معانی آیات در دل و جان و فکر و اندیشه مخاطب داریم.

لزوم توجه به مسئولیت‌های اجتماعی که قرآن بر عهده ما گذاشته است

قائم مقام سازمان صدا و سیما در امور فرهنگی با بیان اینکه باید به مسئولیت‌های اجتماعی که قرآن بر عهده ما گذاشته توجه کنیم گفت: برخی به بهانه دفاع از دین از مسئولیت اجتماعی شانه خالی می‌کنند، مثلاً می‌گویند: خداوند اراده کرده که یک عده‌ای گرسنه بمانند و خدا اراده کرده که اختلاف طبقاتی وجود داشته باشد. کم نیستند انسان‌هایی که دم از خدا و اسلام می‌زنند اما در واقع کافرند.

قاری قرآن باید مؤمنان را برای مقابله با چالش‌های روزمره آماده کند

وی افزود: اسلام آمریکایی که امام خمینی (ره) بر آن تأکید می‌کند، برداشت نادرست از قرآن است. حال قاریان می‌خواهند چه کنند؟ آیا می‌خواهند مؤمنان را برای مقالبه با چالش‌های روزمره آماده کنند؟ الگوهای خوبی در این زمینه داریم یکی از آنها محفل قرآنی مسجد کرامت مشهد است که با عنایت رهبر معظم انقلاب است که هنوز هم در جامعه اثرگذار است.

جلیلی قرآن کریم را ایجاد‌کننده بزرگترین جریان‌های اجتماعی دانست و گفت: حیف است که در برابر قرآن بنشینیم و از آموزه‌های آن فاصله بگیریم، قرآن بزرگترین جریان‌های اجتماعی را ایجاد و تقویت می‌کند و یا به‌ آنها جهت می‌دهد. افرادی مثل مرحوم حاج احمد هروی به حدی اثر‌گذار بودند که شخصی مانند او در مشهد یک تنه اندازه یک سازمان کار می‌کرد و شاید هزاران نفر را آموزش داد و تربیت کرد.

قاریان امروز حاصل انقلاب هستند و باید در خدمت اهداف انقلاب باشند

این کارشناس امور فرهنگی با بیان اینکه در سال‌های بعد از انقلاب در حوزه قرآن کارهای خوبی شده است، گفت: فکر نمی‌کنم بعد از مصر کشوری این تعداد قاری حرفه‌ای و خوش‌خوان داشته باشد. حال قاری قرآنی که حاصل انقلاب است باید از او در راستای اهداف انقلاب استفاده حداکثری شود. قرآن می‌تواند محور شکل‌گیری هیأت‌های گوناگونی باشد. قرآن می‌تواند به محافل شکل دهد با ابتکارات جدید طوری عمل کند که از دلش تربیت قرآنی بجوشد.

لزوم هم افزایی گروه‌های مختلف قرآنی

وی با اشاره به لزوم وحدت فعالان عرصه‌های مختلف قرآنی گفت: باید رسته‌های مختلف قرآنی با هم هم‌افزایی کنند. نه اینکه قاری بگوید من به مفسر چه کار دارم و یا مفسر بگوید من به قاری چه کار دارن. نه این درست نیست، امروز در حوزه‌های علمیه کارهای خوبی شده است و تفاسیر خوبی نگارش شده است. اگر قراء با دیگر ظرفیت‌ها هم‌افزایی کنند کار‌ها خوب و درست پیش می‌رود. ما هم در رسانه ملی وظیفه داریم که در خدمت قرآن و معارف آن باشیم چه در شبکه‌های تخصصی و چه در همه شبکه‌ها

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا