خراسان شمالی

آثار تاریخی شهرستان رازوجرگلان مرمت می‌شود

به گزارش یولن از رازوجرگلان، صبح امروز عقیل مجردی در گفت‌وگو با رسانه ها با اعلام مرمت آثار تاریخی راز و جرگلان اظهار کرد: ۲ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت و حفظ آثار تاریخی امامزاده نبی و ارگ بالای بخش غلامان واقع در این شهرستان مرزی از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان تخصیص یافت.

وی گفت: اعتبار مصوب امسال برای مرمت آثار تاریخی این شهرستان مرزی چهار میلیارد بود که تاکنون نیمی از آن تخصیص‌یافته است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری رازوجرگلان با بیان اینکه تاکنون ۸۰ اثر تاریخی در این شهرستان مرزی خراسان شمالی شناسایی شده است، تصریح کرد: از این تعداد تنها ۳۷ اثر تاریخی که شامل میراث ملموس، ناملموس و میراث طبیعی است به ثبت ملی رسیده است.

شهرستان رازوجرگلان به مرکزیت شهر راز، بخش‌های شمال و شمال غربی استان خراسان شمالی را به خود اختصاص داده و از شمال با کشور ترکمنستان، از شرق به شهرستان شیروان، از غرب به شهرستان مانه و سملقان و استان گلستان و از جنوب به شهرستان‌های بجنورد و مانه و سملقان محدود می‌شود.

بر اساس پژوهش‌های مقدماتی باستان‌شناسی، شهرستان رازو جرگلان از دورۀ پیش‌ازتاریخ (هزاره سوم پیش از میلاد) مسکونی بوده و به دلیل موقعیت راهبردی و منابع سرشار طبیعی اهمیت ویژه‌ای داشته است. وجود محوطه‌های استقراری پیش‌ازتاریخ در حوضه رود غلامان و تپه‌های مربوط به دوره تاریخی در دره راز و دره جرگلان گواه سکونت مداوم بشر در پهنۀ این شهرستان در دوران مختلف تاریخ بشری است.

انتهای پیام/د


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا