تهران

مدیر اطلاع‌رسانی کتابخانه ملی: تبادل هرنوع کتاب بدون پرداخت هزینه انجام می‌شود/ اهدای کتاب به کودکان و نوجوانان

رضا شهرابی مدیرکل اطلاع رسانی کتابخانه ملی در گفت‌وگو‌‌ با خبرنگار یولن از تهران اظهار کرد:‌‌‌‌‌ کتابخانه ملی طبق روال هرساله در هفته کتاب، برای ترویج کتاب‌خوانی و فرهنگ مطالعه برنامه‌هایی از جمله تبادل کتاب بین اعضای کتابخانه ملی، کارمندان و همکاران کتابخانه برگزار می‌کند.

وی گفت: به مناسبت هفته کتابخوانی امکان تبادل کتاب برای همه افراد حتی غیر از اعضا نیز انجام خواهد شد.

تبادل هرنوع کتاب درکتابخانه ملی رایگان است

مدیرکل اطلاع رسانی کتابخانه ملی عنوان کرد: در طرح «تبادل کتاب»، کتاب‌های خوانده شده با یکدیگر تبادل می‌شود، به نحوی که اعضا و همکاران با ارائه هرنوع کتاب‌ می‌توانند کتاب‌های دیگر را هم مطالعه کنند.

شهرابی درخصوص طرح‌های تشویقی کتابخوانی بین کودکان و نوجوانان بیان کرد: کتابخانه ملی عضو کودک و نوجوان ندارد، البته طبق روال آیین نامه،دانشجویان و فارغ التحصیلان مقطع ارشد و دکتری می‌توانند از این طرح استفاده کنند، ولی امسال در ششمین سال تبادل کتاب، برای اولین بار اعضاء و همکاران می‌توانند به همراه فرزندان خود برای تبادل کتاب به کتابخانه ملی مراجعه کنند،‌ضمن این که کتابخانه ملی برای کودکان هدایای خاصی نیز تدارک دیده است.

۸۰ هزار نسخه کتاب با موضوعات مختلف درنظر گرفته شده است

وی با بیان این‌که بخشی در کتابخانه ملی به‌ عنوان ایران و‌ اسلام شناسی داریم، افزود: کتاب‌های تخصصی، مطالعات اسلام و ایران شناسی که به زبان غیریولنی، انگلیسی، عربی، فرانسوی و روسی منتشر شده است را گردآوری کردیم، که دارای منابع غنی و باارزشی و نزدیک به ۸۰ هزار نسخه کتاب است.

مدیرکل اطلاع رسانی کتابخانه ملی تصریح کرد: هر ساله کتاب‌های جدید خریداری و در نمایشگاه کتاب ارائه می‌شود، اما امسال به خاطر کرونا نمایشگاه به صورت حضوری بر پا نشده و تعدادی از کتاب‌های خاص در حوزه اسلام و ایران‌شناسی خریداری شده است، که در قالب نمایشگاه مجازی بر روی وب‌سایت قرار دارد تا افرادی که تمایل به آشنایی با منابع کتابخانه ملی دارند، بر روی این بستر مشاهده کنند.

کارگاه تخصصی و تالار مطالعه برای نابینایان وجود دارد

شهرابی ادامه داد: باتوجه به رسالت کتابخانه ملی برای سرویس دهی به همه اقشار، بخش ویژه برای نابینایان ایجاد کرده‌ایم، که شامل تالار و مخزن کتاب مخصوص نابینایان‌ است و منابعی برای آنها وجود دارد، همچنین کارگاه‌های تخصصی برای نابینایان پژوهشگر و دانشجو که قصد استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی داخلی و خارجی و مقالات تخصصی و علمی را دارند، برگزار می‌کنیم.

وی افزود:در‌ راستای ارائه خدمات به کودکان، معرفی کتاب و ترغیب کودکان به مطالعه، پادکست در حوزه کتابخوانی تهیه شده است.

مدیرکل اطلاع رسانی کتابخانه ملی در راستای اقدامات کتابخانه ملی برای افزایش میزان ساعت کتابخوانی بیان کرد: در شبکه‌های مجازی منتسب به کتابخانه ملی، هر هفته یک کتاب شاخص معرفی می‌شود، همچنین معمولا خیلی از این آثار، آثار شاخص و فاخری هستند، که این کار به صورت هفتگی به مدت یک سال است که انجام شده است.

انتهای پیام/ز


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا