البرز

غار «یخ مراد» یادگاری از میلیون‌های سال قبل برای البرز

غار «یخ مراد» یادگاری از میلیون‌های سال قبل برای البرز

فارس پلاس-مهسا جوانی: از جاذبه های گردشگری استان البرز می‌توان به غار یخ مراد واقع در جاده‌ی زیبای چالوس اشاره کرد. یخ مراد غاری در روستای «آزادبر» واقع در منطقه ای به نام گچسر-استان البرز است.

به دل جاده چالوس که بروید بعد از طی حدود ۶۰ کیلومتر در سمت غرب این جاده بعد از روستای نسا به تابلوی روستای کهنه ده برمیخورید که به شما مژده‌ی نزدیک شدن به غار یخ مراد را می‌دهد.

البته رسیدن به این غار به این آسانی‌ها نیست، باید دل به کوه بسپارید و چیزی حدود یک ساعت راهپیمایی کنید.

تاریخچه‌ی غار

سنگ بزرگی در دهانه‌ی این غار وجود دارد که منقش به فسیلی از گونه‌ی نرم‌تنان متعلق به دوره‌ی سوم زمین شناسی به نام کاردیتا است که حدودا می‌توان گفت این غار پنجاه الی دویست و سی میلیون سال پیش در زیر دریاها بوجود آمده است.

علت نام گذاری

مردم محلی این غار را مقدس و یخ‌های آن را نقش آفرین در رسیدن به آرزوها می‌دانستند، اطراف این غار پارچه‌هایی وجود دارد که حکایت از دخیل بستن مردم به این غار دارد.

در ورودی این غار یخ‌ها و قندیل های زیبا خودنمایی می‌کنند وجود یک برکه و یک آبشار و سه تالار در اطراف آن زیبایی این غار را دوچندان کرده است.

در انتهای تالار سوم دو دخمه وجود دارد که ارتفاع آن‌ها تا سه متر می‌رسد، آبشار یخی واقع در دخمه‌ی اول است و برکه دیگری در دخمه دوم هم وجود دارد.

تفاوتی که این غار با سایر غارهای ایران دارد در عدم اختلاف دما در درون و بیرون غار و گاها گرمای ۱۰ درصدی درون غار نسبت به بیرون است، چرا که وجود منافذ و روزنه‌ها باعث ایجاد جریان هوا در این غار شده‌اند.

غار یخ مراد از اواخر آذرماه شروع به قندیل زدن می‌کند اما توصیه می‌کنیم حتما در اواخر ماه‌ اسفند و فصل بهار سفری به این غار داشته باشید و از قندیل‌ها، بازتاب نور و گیاهان دارویی در این ماه از سال که در اوج زیبایی خود هستند لذت ببرید.

چرا که در اواخر بهار و تابستان استالاکتیت و استالاگمیت‌های یخی غار که از دلایل شهرت این غار هستند؛ آب می‌شوند.

اگر قصد رفتن به این غار را دارید حتما کفش مناسب، لباس گرم، هد لامپ یا چراغ قوه به همراه داشته باشید، و اگر مایل به مشاهده‌ی فضای بیشتری از غار هستید حتما وسایل غارنوردی به همراه داشته باشید.

فرزان احمدی نژاد، باستان شناس البرزی، در خصوص این مرکز گردشگری می‌گوید: با توجه به سرما و هوایِ برفی حاضر، فعلا بازدید از این غار توصیه نمی‌شود؛ بهترین زمان برای سفر به این منطقه اردیبهشت ماه تا شهریور است.

او در پاسخ به این سوال که آیا برای احیای غار و توریستی شدن این مرکز اقدامی صورت گرفته است یا خیر، ادامه می‌دهد: از جمله زیر ساخت هایی که برای گردشگری شدن این منطقه انجام شده است؛ جاده کشی‌ و سنگ چینی هایی است که سفر به این غار را سهل میکند.

احمدی نژاد به مسکوت ماندن این بنای گردشگری و تاریخی اشاره می‌کند و می‌افزایدک علی رغم تبلیغاتی که در فضای مجازی و بروشورهای گردشگری جهت معرفی این غار انجام شده است، اما متاسفانه مشکلاتی برای تبلیغات گسترده‌ی این غار در استان البرز  وجود دارد و ضعف بودجه و هماهنگ بین بخشی مانع انجام این امر شده است.

او می‌گوید: این غار در منطقه‌ای روستایی و در نزدیکی گچسر قرار گرفته است و دسترسی به امکاناتی که تحت پوشش واحد گردشگری قرار دارد را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است لکن در بحث اقامتی فعلا ضعف‌هایی وجود دارد که امید است در آینده برطرف شود.

انتهای پیام/ج


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا