کرمان

معاون وزیر علوم: تحولات و ثمره انقلاب در قاموس فهم نظریات غربی جای نمی‌گیرد

معاون وزیر علوم: تحولات و ثمره انقلاب در قاموس فهم نظریات غربی جای نمی‌گیرد

به گزارش یولن از کرمان، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم امروز در آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی فرهنگی هنری ذوالفقار با تبریک دهه فجر و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و امام اظهار کرد: انقلاب اسلامی، انقلابی ضد استبدادی، ضد استکباری و انقلابی است که در عصر سلطه تمدن غرب طلیعه تمدنی خدامحور بود.

وی گفت: انقلابی که مدعی تاریخ جدیدی است و فلسلفه تاریخ تجددی را به چالش کشید، انقلابی که در اوج نزاع بلوک شرق و غرب عالم، راه سومی را پیش رو نهاد و بشریت را از این دوگانگی خطرناک و موهوم رها ساخت و نوید دیگری داد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه انقلاب اسلامی در عید نقد تجدد، سنت را مجددانه احیا کرد، افزود: در زمانی که قالب تهدیدها افول دین و دین‌داری را ادعا می‌کردند انقلاب اسلامی بر مبنای دین حکومت جدید را بنا نهاد و مجددا دین را وارد عرصه‌های مختلف کرد؛ انقلابی که روحی بود در کالبد بی‌روح جهان مدرن و انسان‌های تراز متفاوتی را از جمله شهید سلیمانی را به وجود آورد و به جهان معرفی کرد.

کلانتری با بیان اینکه انقلاب اسلامی انقلابی اعجاب‌انگیز و معمایی بود که این اعجاب فرصت بی‌نظیری برای ما به‌ وجود آورد که بتوانیم در صحنه بین‌الملل سهمی داشته باشیم و در صحنه علوم انسانی هم برای خود سهم و نقشی ایفا کنیم، عنوان کرد: با تبیین این پدیده بزرگ از جمله دفاع مقدس، اربعین، راهیان نور و رویدادهای عظیم دیگری که نظریات و علوم انسانی غربی از پس تبیین آن بر نمی‌آمدند فرصی پیش روی ما قرار دارد که با روایت صحیح اینها سهمی برای خود ایجاد کنیم که البته موفق نبودیم و نتوانستیم روایت‌های خود را صورت‌بندی و ارائه کنیم.

وی با اشاره به اینکه جنگ روایت‌ها جنگ نظری نیست و یک جنگ تاریخ‌ساز و تمدن‌ساز است، بیان کرد: آینده جهان به نحوی به آرایش و پیروزی روایت‌ها در کنار هم بستگی دارد، روایت‌ها خودش واقعیت‌ساز و تاریخ‌ساز است و به همین خاطر مقام معظم رهبری تاکید دارند کهه باید در این آوردگاه وارد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تصریح کرد: از ابتدای انقلاب و در مقاطع حساس متعدد پس از انقلاب با اتکای به نظریات غربی و تبیین‌های غربی سعی شد این تحولات ایران روایت شود و نمونه آن تشییع حاج‌قاسم بود چون در قاموس فهم نظریات غربی جای نمی‌گیرد به راحتی از کنار آن می‌گذرند کما اینکه از کنار اربعین و راهپیمایی‌ها باشکوه گذشتند و اگر هم ورود کردند تبیین‌های سطحی از آن ارائه کردند و حضور مردم را در این آوردگاه‌ها صرفا به تلاش حاکمیت و در مبتذل‌ترین روایت به توزیع کیک و ساندیس احاله می‌کردند.

وی با بیلان اینکه ایران گام‌های اولیه‌ای در این مسیر برداشته اما تا قله‌ها فاصله است، ابراز کرد: تشییع شهید حاج‌قاسم نمونه بارزی بود از این نمونه‌ها که ما با سکوت از آن گذشتیم، تشییع شهدای غواص که بطن و متن جامعه ایران را نشان می‌داد ولی نتوانستیم به خوبی آن را صورت‌بندی کنیم در حالی که امکانات و بودجه‌های کلان در اختیار قرار می‌گیرد اما به صورت سطحی تصویری ارائه شد که با بطن و متن ما سازگار نیست و صورت‌بندی خوبی از این موضوعات انجام نگرفته است.

معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد: امیدواریم با همت و تلاش دانشجویان با رساله‌ها و پایان‌نامه از بعد معمایی جامعه ایران پرده‌ برداریم و رسالت خود را در عرصه جهاد تبیین و روایت‌گری به خوبی ایفا کنیم و الا روایت‌هایی که از جامعه ایران می‌شود ممکن است بتواند واقعیت جامعه را به خوبی تصویر نکند و در بلند مدت آن را دگرگون کند و باید به خوبی نشان داد که انقلاب اسلامی که ثمره امامین انقلاب است آورده‌هایی دارد که در چارچوب نظریات غربی قابل تبیین نیستند.

انتهای پیام/۳۳۸۸/ق/س


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا