بین الملل

اردوغان به پوتین: دیدار اخیر امیدها برای صلح را افزایش داد

اردوغان به پوتین: دیدار اخیر امیدها برای صلح را افزایش داد

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز جمعه تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

اردوغان در این تماس تلفنی بار دیگر پیشنهاد میزبانی دیدار میان رؤسای جمهور روسیه و اوکراین را مطرح کرد.

رئیس جمهور ترکیه همچنین با مثبت و سازنده توصیف کردن دیدارهای اخیر میان هیئت‌های روسیه و اوکراین در استانبول گفت که این دیدار، امیدها برای صلح را افزایش داد.

پوتین نیز در این گفت‌وگوی تلفنی از ترکیه برای میزبانی از گفت‌وگوهای صلح میان روسیه و اوکراین قدردانی کرد.

چاووش اوغلو روئز گذشته نیز اعلام کرد که احتمال برگزاری نشست بین روسیه و اوکراین در سطوح بالاتر طی یک یا دو هفته آینده وجود دارد. این مقام آنکارا اشاره‌ دقیقی به اینکه منظور او از سطوح بالاتر چیست، نکرد.

روز سه شنبه هیأت‌های روسیه و اوکراین دور جدید مذاکرات خود را در استانبول آغاز کردند. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در سخنرانی قبل از آغاز گفت‌وگوها، خواستار آتش بس‌فوری میان دو طرف شده بود.

مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در اظهارات روز گذشته خود تصریح کرد، مقام‌های هر دو طرف (روس و اوکراینی) به ما گفته‌اند که طی یک یا دو هفته در سطحی بالاتر نشست برگزار خواهند کرد.

پیش از این اردوغان با اشاره به مذاکرات نمایندگان روسیه و اوکراین به میزبانی ترکیه  گفت: «ما در این دیدارها نقش میانجی‌گر را نداریم اما از همه امکاناتمان برای تسهیل آن استفاده می‌کنیم. اگر در مذاکرات پیشرفتی باشد در مرحله بعد امکان دیدار رهبران وجود دارد».

رایزنی درباره احتمال دیدار مجدد مقام‌های روسیه و اوکراین در شرایطی انجام می‌شود که از پنجم اسفندماه سال گذشته تنش‌ها بین این دو کشور همسایه به دنبال آغاز «عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین» شدت گرفت و بحران اوکراین همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/.


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا