سلامت

۶ هزار میلیارد تومان از سبد دارویی کشور برای کرونا هزینه شد/معضل قاچاق دارو به کشورهای همسایه

۶ هزار میلیارد تومان از سبد دارویی کشور برای کرونا هزینه شد/معضل قاچاق دارو به کشورهای همسایه

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت یولن، بهرام دارایی روز دوشنبه در افتتاحیه هفتمین نمایشگاه بین المللی دارویی(ایران فارما) در مصلای امام خمینی افزود: در چند ماه اخیر امکانات زیادی برای صادرات دارو به دنیا انجام شد و در سال گذشته بازار دارویی دنیا ۱۳۵۰ میلیارد دلار بود و ۶۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز سهم ایران از صادرات دارویی بوده است.

وی اظهار داشت: بازار دارویی کشور در سال‌های گذشته واقعی نبود و قبل از سال ۱۳۹۷مشکل خاصی در این حوزه نداشتیم اما از این سال  به بعد افت صنعت داروسازی را شاهد بودیم.

دارایی یادآور شد: سال گذشته مجلس شورای اسلامی ۲ میلیارد دلار برای دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داد که این بودجه شهریور امسال تمام شد.

تولید ۵۰ میلیارد عدد دارو در سال گذشته

سال گذشته ۵۰ میلیارد عدد دارو در صنعت داروسازی تولید شد اما با این حال در حوزه صادرات ۸۰ درصد افت داشتیم 

وی با بیان اینکه ۳۰ دانشکده داروسازی در کشور فعال هستند، افزود: سال گذشته ۵۰ میلیارد عدد دارو در صنعت داروسازی تولید شد اما با این حال در حوزه صادرات ۸۰ درصد افت داشتیم به دلیل اینکه داروهای ما در کشورهای همسایه از جمله عراق به صورت قاچاق به فروش می‌رسید که خوشبختانه با اجرای طرح دارویار که از ۲۳ تیر سال جاری کلید خورد، تا حدودی می‌توان از پدیده قاچاق دارو جلوگیری کرد.

به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، داروی تقلبی و فیک تهدید برای ما در صنعت داروسازی است که با نابودی همراه است و ۱۳ درصد سبد دارویی کشور در سال گذشته داروهای بیولوژیک بوده که باعث رشد فناوری و دانش بنیان می‌شود و داروهای زیست فناورانه مزیت‌های زیادی دارند همچنین ۱۲ درصد سبد دارویی سهم داروهای بدون نسخه (او. تی. سی) است.

۶ هزار میلیارد تومان از سبد دارویی کشور برای کرونا هزینه شد/معضل قاچاق دارو به کشورهای همسایه

صنعت داروسازی به سمت تولید داروهای مشتق پلاسما برود

دارایی با اشاره به اهمیت تولید داروهای مشتق از پلاسما، اظهار داشت: داروهای مشتق از پلاسما را باید تقویت کنیم و داروسازان فعال شوند تا در این زمینه به خودکفایی برسیم.

افزایش مصرف ۷۰ درصدی سرم در تابستان

رئیس سازمان غذا و دارو  ادامه داد: ۶۰ تا ۷۰ درصد مصرف سرم در تابستان افزایش یافت، پنج تولید کننده سرم در کشور داریم که با وجود آنها به دلیل مصرف بالا با کمبود مواجه شدیم.

مصرف دارو در کشور ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافت

وی با بیان اینکه کرونا باعث شد که مصرف دارو در کشور ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافت به اقدام بزرگ دولت سیزدهم در اجرای طرح دارویار اشاره کرد و افزود: دولت سیزدهم با اجرای این طرح تصمیم گرفت که ارز ترجیحی دیگر استفاده نشود و مردم از طریق نسخه الکترونیک داروها را تهیه کنند.

دولت سیزدهم با اجرای این طرح تصمیم گرفت که ارز ترجیحی دیگر استفاده نشود و مردم از طریق نسخه الکترونیک داروها را تهیه کنند

رئیس سازمان غذا و دارو  افزود: طرح دارو اقدام بزرگی است و به حد قابل قبولی رسیده است. وظیفه سازمان غذا و دارو تامین با کیفیت و پایدار دارو است و تولیدکنندگان دارویی باید در این رسالت بزرگ به سازمان غذا و دارو کمک کنند.

دارایی خاطرنشان کرد: ۶۵ درصد تولیدکنندگان داروسازی بخش خصوصی هستند و باید تعداد آنها افزایش یابد تا به حد بسیار مطلوب در عرصه صادرات برسیم.

وی گفت: در دوران همه گیری کرونا به خاطر اینکه مردم به سمت بازار سیاه نروند، فهرست دارویی را مشخص کردیم و با وجود تحریم‌ها و رفتارهای غیر انسانی نسبت به مردم کشور ما، توانستیم واکسن‌های کرونا را تولید کنیم و واکسن‌های جدید از جمله آنفلوآنزا را  وارد کشور کنیم.

براساس این گزارش در پایان این مراسم از آمارنامه دارویی کشور رونمایی و از پیشکسوتان صنعت داروسازی تجلیل شد.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا