بین الملل

لحظه به لحظه با اوکراین؛ واشنگتن: روس‌ها می‌توانند در ۶ هفته کی‌یف را تصرف کنند

لحظه به لحظه با اوکراین؛ واشنگتن: روس‌ها می‌توانند در ۶ هفته کی‌یف را تصرف کنند

«بخش چهل‌ودوم گزارش تحولات لحظه به لحظه اوکراین»

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، درگیری‌های اوکراین در حالی بامداد جمعه به شانزدهمین روز خود نزدیک شده که اقدام اوکراینی‌های افراطی و ملی‌گرا در جلوگیری از خروج غیرنظامیان از طریق گذرگاه‌های امن از مناطق درگیری، با هدف متهم کردن روسیه، اوضاع این بحران را پیچیده‌تر کرده است.

وزرای خارجه روسیه و اوکراین نیز بعد از نشست سه‌جانبه در ترکیه و مذاکره برای پایان دادن به مناقشات، گفتند که در این نشست پیشرفتی حاصل نشده و بدون نتیجه به پایان رسیده است.

بخش چهل و سوم از تحولات لحظه به لحظه در اوکراین را در ادامه دنبال کنید:

۰۱:۳۰ – واشنگتن: روسیه باید در اوکراین شکست بخورد

دستیار وزیر امور خارجه آمریکا به شبکه «الجزیره» گفت: «پوتین پس از جنگ وحشیانه‌ای که بدون دلیل به راه انداخت، باید با شکست استراتژیک مواجه شود. آنچه برای ما اهمیت دارد، آتش بس در اوکراین و خروج نیروهای روسیه است».

وی مدعی شد: «ما می‌خواهیم سود پوتین از نفت روسیه را کاهش دهیم تا او مجبور شود جنگ خود را متوقف کند. اتحادی که ما علیه روسیه در سراسر جهان ایجاد کردیم، متحد باقی مانده است».

این مقام آمریکایی در ادامه اظهارات ضد روسی خود افزود: «تنها پایان مناسب برای این جنگ، شکست نیروهای روسیه است. توانایی ارتش روسیه برای پیشروی در حال تزلزل است. مردم روسیه در نتیجه این جنگ مشکلات بزرگی را تجربه می کنند».

وی همچنین گفت: «واشنگتن و متحدانش برای کمک به مقابله با تهاجم روسیه، تسلیحاتی در اختیار اوکراین قرار می‌دهند».

۰۱:۱۵ – ادعای رویترز درباره اقدام چین علیه روسیه

خبرگزاری «رویترز» مدعی شد: «چین از تامین قطعات یدکی هواپیما به خطوط هوایی روسیه خودداری کرده است».

۰۱:۰۰ – لندن: باید قدرت بازدارندگی خود را تقویت کنیم

«لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس گفت: باید به وابستگی استراتژیک به منابع انرژی روسیه پایان دهیم. ما با نیاز به کمک به کشورهایی که به انرژی روسیه وابسته هستند، عمل خواهیم کرد».

تراس در ادامه اظهارات ضد روسی خود افزود: «ما باید قدرت بازدارندگی خود را تقویت کنیم و ما در بریتانیا هزینه‌های دفاعی خود را افزایش داده‌ایم. ما باید هر کاری که می‌توانیم برای مقابله با چالش‌های حال و آینده انجام دهیم».

وی ادامه داد: «ما باید از کشورهای ناتو و سایرین حمایت کنیم و ساختار امنیتی ما باید با این دوران سازگار باشد. ما می‌خواهیم چین سخنان خود را در مورد امنیت و موقعیت حمله روسیه به اوکراین به عمل تبدیل کند».

۰۰:۴۵ – ادعای تصرف کی‌یف تا چند هفته آینده

یک مقام آمریکایی به شبکه «ان‌بی‌سی» گفت: «ممکن است ۴ تا ۶ هفته طول بکشد تا نیروهای روسیه کنترل کی‌یف، پایتخت اوکراین را به دست گیرند. البته نیروهای روسی می‌توانند طی دو هفته آینده، این شهر را محاصره کنند».

وی ادامه داد: « روس‌ها قدرت متمایز برتری را دارند، اما از آن به طور مؤثر یا هماهنگ استفاده نمی‌کنند. ما تخمین می‌زنیم که روسیه حدود ۲۰ جنگنده و ۲۵ هلیکوپتر را از دست داده است».

۰۰:۳۰ – پنتاگون: مدرکی از استفاده‌شدن تسلیحات «گرمافشاری» در اوکراین نیست

 یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا به خبرنگاران گفت: «طی ساعات گذشته، روس‌ها شروع به سازگاری و غلبه بر برخی چالش‌ها کردند. ما در تلاش هستیم تا به اوکراین سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته‌تری نسبت به موشک‌های دوش‌پرتاب ارائه کنیم».

وی که نامش فاش نشد، اظهار داشت: «هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نیروهای کمکی بیشتری از داخل روسیه برای جنگ در اوکراین بسیج شوند. روس‌ها هماهنگی بین نیروهای هوایی و زمینی خود در اوکراین را بهبود ندادند».

این مقام پنتاگون تصریح کرد: «ما نمی‌توانیم به طور مستقل تأیید کنیم که روسیه از بمب‌های ترموباریک (گرمافشاری) در اوکراین استفاده کرده است».

وی همچنین افزود: «نیروهای روسیه در بیش از یک محور به سمت خارکیف پیشروی می کنند، جایی که درگیری شدید در آن جریان دارد».

۰۰:۱۵ – تداوم اقدامات ضد روسی شرکت‌های آمریکایی

شبکه «ان‌بی‌سی» گزارش داد: «شرکت والت دیزنی تمام تجارت خود را در روسیه متوقف خواهد کرد».

نشریه «فایننشال تایمز» نیز نوشت: شرکت «برگر کینگ» فعالیت خود را در بیش از ۸۰۰ شعبه در روسیه متوقف کرد.

۰۰:۰۰ – کی‌یف: از دفاع، به ضد حمله می‌رویم

«الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین گفت: «هیچ کس در جهان انتظار مقاومت ما را نداشت و ما از دفاع به انجام ضدحمله رفتیم. اکنون اولویت باز کردن گذرگاه‌های بشردوستانه و تخلیه ساکنان از شهرهایی است که در معرض حملات شدید قرار دارند».

رزنیکوف مدعی شد: « ارتش ما قادر است جلوی پیشروی دشمن را بگیرد و کسانی که واجد شرایط جنگ باشند به جبهه‌های نبرد اعزام می‌شوند».

وی همچنین افزود: «نهادهای بین‌المللی پس از پیروزی هر چیز لازم را برای بازسازی اوکراین فراهم خواهند کرد».

در حال به‌روز رسانی…


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا