بین الملل

هشدار سوئد درباره مخالفت ترکیه با توسعه ناتو

هشدار سوئد درباره مخالفت ترکیه با توسعه ناتو

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، دولت استکهلم روز شنبه درخصوص مخالفت ترکیه با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو هشدار داد.

به نوشته وبگاه خبری «احوال»، «آن لیند» وزیر امور خارجه سوئد هشدار داد، سوئد و فنلاند از «حمایتی بسیار بسیار قدرتمند» در میان متحدان ترکیه در ناتو برخوردار هستند.

این مقام سوئدی افزود کشورش امیدوار است حمایت کافی برای عضویت در ناتو را دریافت کند و متذکر شد که در میان حامیان مهم عضویت سوئد، کشورهایی هستند که آنکارا مایل به حفظ روابط خوب با آن‌ها است.

اظهارات لیند در حالی مطرح شده که «جان کربی» سخنگوی پنتاگون جمعه شب گفته است مخالفت «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، جایگاه آنکارا در ناتو را تغییر نداده است.

«کارن دونفرید» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا نیز در واکنشی گفت: «در مورد اظهارات رئیس جمهور اردوغان، در تلاش هستیم مواضع ترکیه را روشن کنیم».

اردوغان روز (جمعه) گفت امکان ندارد ترکیه به‌عنوان عضو ناتو به طرح‌های سوئد و فنلاند برای پیوستن به این پیمان نظامی با دید مثبت نگاه کند و گفت که این دو کشور خانه بسیاری از سازمان‌های تروریستی هستند.

طرح فنلاند برای درخواست عضویت در ناتو که روز پنجشنبه اعلام شد و همچنین انتظار مشابه سوئد باعث گسترش این ائتلاف نظامی غربی می‌شود که روسیه قصد دارد مانع آن شود.

تصمیم فنلاند برای عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) جبهه جدیدی را در پرونده تقابل میان روسیه و غرب گشوده است؛ فنلاند به عنوان یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی، حدود هزار کیلومتر مرز با روسیه داشته و اولین کشور دارای مرز مشترک با این کشور محسوب می‌شود که قرار است در ناتو عضویت پیدا کند.

انتهای پیام/.


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا