بین الملل

هشدار مقام ارشد پکن به مشاور بایدن درباره تایوان

هشدار مقام ارشد پکن به مشاور بایدن درباره تایوان

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، وزارت خارجه چین توضیحاتی درباره گفت‌و‌گوی تلفنی «یانگ جیه‌چی» عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست چین و مدیر دفتر کمیسیون امور خارجه این کشور با مشاور امنیت ملی کاخ سفید ارائه داد.

در شرایطی که تنش‌های آمریکا و چین درباره برخی از موضوعات از قبیل تایوان و هنگ‌کنگ ادامه دارد، دو مقام ارشد پکن و واشنگتن تلفنی گفت‌و‌گو کردند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «یانگ جیه‌چی» عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست چین و مدیر دفتر کمیسیون امور خارجه این کشور با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید به صورت تلفنی گفت‌و‌گو کردند.

طبق این گزارش، مقام ارشد پکن به مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن درباره مداخله آمریکا در امور داخلی چین و «اقدامات شدید» پکن برای حفاظت از حاکمیت و منافع ملی خود هشدار داد.

وزارت خارجه چین در توضیح این رایزنی تلفنی اعلام کرد که یانگ جیه‌چی به سالیوان گفت: «چین برای حفاظت از حاکمیت و منافع امنیتی خود اقدامات قاطعی انجام خواهد داد و ما سخنان خود را به واقعیت تبدیل خواهیم کرد».

مدیر دفتر کمیسیون امور خارجه چین به مشاور امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد که آمریکا مجموعه‌ای از « اقدامات و اظهارات نادرست در زمینه مداخله در امور داخلی چین و آسیب رساندن به منافع ملی این کشور» انجام داده است.

یانگ جیه‌چی به جیک سالیوان گفت که موضوع تایوان حساس‌ترین و مهم‌ترین مساله در روابط چین و آمریکا است.

به گفته این مقام ارشد پکن، اگر واشنگتن همچنان به بازی با کارت تایوان ادامه دهد و به «مسیر اشتباه» ادامه دهد، ناگزیر این موضوع به ظهور یک «وضعیت خطرناک» منجر خواهد شد.

وی خطاب به مشاور امنیت ملی کاخ سفید افزود: «ما از ایالات متحده می‌خواهیم که وضعیت را به وضوح درک کند، تعهدات خود را کاملا رعایت کند و به اصل چین واحد و سه بیانیه مشترک چین و ایالات متحده احترام بگذارد».

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. اخیرا دولت آمریکا لایحه صدها میلیارد دلاری بودجه نظامی را امضا کرد که بخش چشمگیری از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان تخصیص داده شده است.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا