بین الملل

دیپلمات ارشد روس: هنوز برخی مسائل در مذاکرات وین باقی مانده است

دیپلمات ارشد روس: هنوز برخی مسائل در مذاکرات وین باقی مانده است

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، رئیس تیم مذاکره کننده روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین  بعد از ظهر دوشنبه به وقت تهران از تداوم مذاکرات جهت نوشتن پیش نویس سند نهایی گفت‌وگوهای رفع تحریم‌های ایران خبر داد.

«میخائیل اولیانوف» در توییتی در این زمینه نوشت: «ایران، تروئیکای اروپا، روسیه و چین امروز به تهیه  بخش مهمی از پیش نویس سند پایانی مذاکرات وین ادامه دادند. این یک کار کم و بیش موفق بود، اگرچه برخی از مسائل باقیمانده  قابل توجه هنوز در بخش مربوط به تهیه یک سند نهایی باقی مانده است.»

وی یکشنبه نیز در توییتی نوشت: «عصر امروز ایران، تروئیکای اروپا، روسیه و چین در سطح روسای هیات‌ها با یکدیگر دیدار کردند. باهم به یکی از مهم ترین و پیچیده ترین موضوعات در دستور کار گفت‌وگوهای وین پرداختیم. بدون شک ما پیشرفت‌هایی داشته‌ایم و فردا به بحث و تدوین پیش نویس ادامه خواهیم.»

این در حالی است که «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز دوشنبه  در نشست هفتگی با خبرنگاران  در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات وین و اختلاف‌ها و همچنین اظهارات «رابرت مالی» و تعیین پیش شرط برای احیای توافق وین گفت:‌ ‌آنچه امروز در وین شاهد آن هستیم پیشرفت‌ گفت‌وگوها در مسیر درست است. در هر چهار حوزه‌ای که اسناد برای گفت‌وگو داریم، پیشرفت‌های خوبی داشتیم البته در برخی اسناد پرانتزها و اختلاف‌ها کمتر شده است. موفقیت بزرگ این بوده که بسیاری از ایده‌های ایران تبدیل به کلمات شدند از جمله در حوزه تضامین.

وی بیان کرد: «مهم این است که همه اطراف مذاکرات در وین پذیرفتند که نباید آنچه در سال‌های گذشته با خروج غیرقانونی آمریکا از برجام رخ داد، تکرار شود. اصل این‌که تضامینی باید اندیشیده شود مورد توافق همه بوده است. ایده‌های کاملا اجرایی و عملیاتی را در وین با واقع نگری ارائه کردیم و معتقدیم این ایده‌های ما امکان گفت‌وگو درباره تضامین را فراهم کرده است.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: «جمهوری اسلامی ایران در وین است برای یک توافق که دو ویژگی عمده داشته باشد پایدار و قابل اتکا و برای همین هم مسیر اخذ تضامین مسیر مهمی است.  جمهوری اسلامی ایران هیچ پیش شرطی را از روز اول نپذیرفته و طرح این موضوعات اگر برای مسائل داخلی و رسانه‌ای باشد از آن عبور می‌کند ولی معتقد است مذاکرات به اندازه کافی پیچیده است و نباید با اظهارات پیچیده آن را  پیچیده کرد.»

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا