بین الملل

جاسوسان موساد در لبنان تار و مار شدند

جاسوسان موساد در لبنان تار و مار شدند

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، در پی بزرگترین عملیات امنیتی سازمان امنیت ملی لبنان که از سال ۲۰۰۹ به این سو بی سابقه ذکر شده، ۱۵ شبکه جاسوسی سازمان تروریستی موساد در مناطق مختلف لبنان، از جنوب لبنان تا داخل خاک سوریه، کشف و منهدم شدند.

به نوشته وبگاه عرب۴۸، هر کدام از این گروههای جاسوسی منفک از یکدیگر عمل می‌کردند و کارویژه جدایی داشتند. اداره اطلاعات سازمان امنیت داخلی از چهار هفته پیش در هماهنگی با دادستانی لبنان و مقامات امنیتی عملیات بازداشت عوامل موساد را در خفای کامل آغاز کرده بود و زمانی که بستگان بازداشت شدگان برای سؤال در خصوص چرایی بازداشتشان مراجعه می‌کردند، به آن‌ها گفته می‌شد که به دلیل مواد مخدر یا کلاهبرداری دستگیر شده‌اند.

طبق گزارش رسانه‌های لبنانی عملیات از آن‌جایی آغاز شد که پنج هفته پیش یک افسر ویژه اطلاعاتی از تحرکات امنیتی خبر داد و زمانی که افراد مظنون تحت نظر قرار گرفتند، مشخص شد که آن‌ها با صهیونیست‌ها در ارتباطند. پس از آن عملیات آغاز شد و در طول چهار هفته دهها جاسوس با رده‌های مختلف بازداشت شدند که برخی از آن‌ها به طور مستقیم با موساد و برخی دیگر از طریق واسطه و حتی بدون اینکه خود خبر داشته باشند با این سازمان تروریستی در ارتباط بودند.

این جاسوسان مأمور بودند تا در خصوص مراکز متعلق به مقاومت و حزب‌الله و همچنین گروههای فلسطینی مستقر در خاک لبنان به خصوص حماس اطلاعات جمع‌آوری کنند. اما تحقیقات از افراد بازداشتی، حقایق قابل توجهی را بر ملا کرده است؛ از جمله اینکه این شبکه جاسوسی تا دایره اطلاعات سازمان امنیت ملی نیز نفوذ کرده و به برخی مقامات این سازمان نیز به شدت نزدیک شده بود تا اطلاعات مراکز و افسران این بخش امنیتی را جمع‌آوری کند.

این شبکه جاسوسی همچنین تلاش داشته تا در میان نیروهای حزب‌الله لبنان نیز رسوخ کرده و اقدام به جمع‌آوری اطلاعات در سوریه کند که نیروهای امنیتی حزب‌الله فردی که ادعا می‌کرده واسطه این گروه مقاومت با سازمان ملل بوده و اقدام به آمارگیری، نظرسنجی و پژوهش در سوریه می‌کرده را بازداشت کرده‌اند.

این شبکه جاسوسی از جنوب لبنان تا سوریه، به شکل منفک از یکدیگر برای جمع‌آوری اطلاعات از گروههای مقاومت تلاش می‌کرده است.

یک جاسوس نیز در دمشق طی هماهنگی میان دایره امنیتی حزب‌الله با سازمان اطلاعات سوریه بازداشت شده و طی بازجویی‌ها اعتراف کرده که در حال رصد اماکن نظامی، مدنی و تجاری بوده و از ساختمان‌ها و خیابان‌های دمشق نقشه‌برداری می‌کرده است. او ادعا کرده که از ارتباط خود با موساد اطلاعی نداشت.

همچنین صهیونیست‌ها تلاش کرده بودند تا در میان سازمان‌ها و گروههای غیر دولتی نفوذ کرده و آن‌ها برای جمع‌آوری اطلاعاتی در خصوص اوضاع سیاسی و اجتماعی و همچنین ساختمان‌ها و منازل منطقه الضاحیه در جنوب بیروت، به خدمت خود بگمارند. این افراد جاسوس همچنین مأمور به جمع‌آوری اطلاعات روتین از مراکز و اعضای حزب‌الله و برخی مراکز ارتش و ارتباط شخصی میان افراد و مقامات حزب‌الله بودند.

مأموریت دیگر این شبکه جاسوسی که به شکل منفک از یکدیگر عمل می‌کردند، جمع‌آوری اطلاعات از مراکز حماس در میان اردوگاههای فلسطینیان بوده است. جاسوسان موساد همچنین اقدام به رصد رفت و آمد شخصیت‌های فلسطینی به داخل اردوگاهها و برخی مراکز نظامی در این اماکن کرده بودند.

وبگاه روزنامه الاخبار نیز در گزارش خود نوشت که دشمن صهیونیستی از اقدام مستقیم علیه مقاومت دست بر نداشته و  این موضوع تنها محدود به لبنان نمی‌شود بلکه شامل همه میدان‌هایی است که رژیم صهیونیستی معتقد است حزب‌الله از لبنان تا سوریه، فلسطین، عراق و یمن بعلاوه ایران در آن نفوذ دارد. در مقابل، مقاومت نیز روش‌های ضد امنیتی را توسعه داده و در بسیاری مواقع موفق شده ضربات پیشگیرانه خوبی با کشف شبکه جاسوسی وارد کند.

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا