بین الملل

واکنش بلینکن به توقیف نفتکش‌های یونانی توسط ایران

واکنش بلینکن به توقیف نفتکش‌های یونانی توسط ایران

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به توقیف دو نفتکش یونانی توسط جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد.

طبق بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا، بلینکن و همتای یونایی در تماسی تلفنی با محکوم کردن این اقدام اعلام کردند ایران باید فوراً دو نفتکش و خدمه آن را آزاد کند.

وزیر امور خارجه آمریکا در این تماس تلفنی بدون اشاره به اقدامات مکرر واشنگتن و متحدانش علیه کشتی‌های ایرانی مدعی شد: «ایجاد مزاحمت‌های مداوم ایران برای کشتی‌ها، تهدیدی برای امنیت دریانوردی و اقتصاد جهانی است».

روز چهارشنبه چهارم خرداد ماه سال‌جاری وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از احضار کاردار یونان (در غیاب سفیر این کشور) به این وزارتخانه در پی توقیف محموله نفتکش تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران در آب‌های یونان و اعتراض شدید به وی خبر داد.

روز جمعه نیز کاردار سوئیس (در غیاب سفیر این کشور) به عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار شد. از سوی دیگر جمعه شب ششم خرداد ماه نیز اخباری منتشر شد از این‌که ایران اقدام به توقیف دو کشتی یونانی در پاسخ به اقدام دولت یونان کرده است.

پیش از این روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای در خصوص توقیف نفتکش‌های یونانی اعلام کرد: «نیروی دریایی سپاه روز جمعه دو فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام گرفته در آب‌های خلیج فارس توقیف کرد. این دو کشتی، یکی در نزدیکی عسلویه و دیگری در نزدیکی بندرلنگه در نزدیکی جزیره هندورابی توقیف شده‌اند. هر دو کشتی با پرچم یونان حرکت می‌کرده‌اند و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آنها را توقیف کرد».

علی‌رغم آن‌که نفتکش‌های یونان به دلیل تخلفات انجام داده، توقیف شده‌اند، یونان توقیف این دو کشتی را «معادل دزدی دریایی» دانسته و محکوم کرده و به شهروندان خود هشدار داده است که به ایران سفر نکنند.

یونان مدعی است که یکی از نفتکش‌ها در آب‌های بین‌المللی حرکت می‌کرده است و نفتکش‌ دوم در هنگام توقیف در نزدیکی ساحل ایران بوده است. وزارت خارجه یونان اعلام کرده است که ۹ شهروند یونانی در بین خدمه نفتکش‌ها بوده، اما توضیح بیشتری در خصوص دیگر ملوان‌هایی که سوار بر نفتکش‌ها بودند، ارائه نکرده است.

انتهای پیام/.


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا