سبک زندگی

ورود بیوتی بلاگرهایِ مرد به دنیای زنان

ورود بیوتی بلاگرهایِ مرد به دنیای زنان

گروه یولن زندگی – مردانی که این روزها پا در کفش بیوتی بلاگرهای خانم کرده‌اند هم همان کارهای تکرای را انجام می دهند. کارشان آموزش آرایش و معرفی لوازم آرایش و نقد و بررسی برندهای آرایشی بهداشتی است و از این راه که برای بسیاری از کاربران هم زننده است برای خودشان فالور جذب کرده و کسب درآمد می کنند. مردانی که بیشتر فالورهایشان زنان هستند و پستها و استوری هایشان از اسپانسرینگ و تبلیغ برای فروش محصولات آرایشی بهداشتی به زنان و مردان حکایت دارد. برخی هایشان هم البته نسل جدید آرایشگرهای مردانه اند؛ آرایشگرهایی که دامادها را با انواع و اقسام کرم و ابزار آرایشی همانند عروس ها گریم می‌کنند تا با چهره‌ای متفاوت در روز عروسی شان ظاهر شوند. پشت پرده این ماجرا اما گردش مالی چند صد میلیارد دلاری صنعت لوازم آرایش در دنیاست که حالا با هدف گسترش بازار خود به سراغ مردانی آمده اند که بدشان نمی آید با انواع و اقسام کارهای آرایشی زیباتر دیده شوند!

ورود بیوتی بلاگرهایِ مرد به دنیای زنان

بلاگری در فضای مجازی به یکی از شغلهای نان و آب دار تبدیل شده است. هر چند بلاگرها در برابر افشای اطلاعات و درآمدهایشان مقاومت می‌کنند اما از طریق مبالغی که برای پستها و استوری های تبلیغاتی شان دریافت می‌کنند می‌توان متوجه شد درآمدهای چند صد میلیونی دارند. همین درآمدهای بالا در کنار اثرگذاری فضای مجازی بر روی مردم و سبک زندگی شان موجب شده تا کمپانی های تولیدکننده لوازم آرایشی که چند سالی است نظرشان به بازار گسترده تولید لوازم آرایشی برای مردان معطوف شده از ظرفیت بلاگرهای اینستاگرامی برای ذائقه سازی و تبلیغ و ترویج لوازم آرایشی مردانه استفاده می کنند. بلاگرهایی که اغلب خارجی هستند اما سر و کله مردان بیوتی بلاگر ایران هم رفته رفته در اینستاگرام باز شده است.

ورود بیوتی بلاگرهایِ مرد به دنیای زنان

تا ۲۳ میلیون فالوور برای مردان بیوتی بلاگر

با گشتی در صفحات اینستاگرام می‌توانید با گروه زیادی از بلاگرها آشنا شوید. بیوتی بلاگرها یکی از این گروه‌های بلاگر هستند که اتفاقا سرشان خیلی شلوغ است و دنبال کنندگان زیادی دارند. اغلب بیوتی بلاگرهای معروف اینستاگرامی زن هستند اما پای مردان هم به این عرصه باز شده است. یکی از بیوتی بلاگرهای مرد ایرانی که در اینستاگرام فعالیت می‌کند و آموزش آرایش می‌دهد، ۱۰۶ هزار نفر دنبال کننده دارد که اگر به دنبال کنندگانش توجه کنید متوجه خواهید شد اغلبشان زن هستند نه مرد! این بیوتی بلاگر هم مانند دیگر بیوتی بلاگرها با آموزش مواردی همچون خط چشم کشیدن، پوشاندن جای جوش، طرز استفاده از صابون ابرو، صاف کردن مو و مواردی از این دست توانسته برای خودش این تعداد فالوور را دست و پا کند و از رهگذر این آموزشها، انواع برندهای کرم پودر، سایه، پرایمر، خط چشم، براش، پاک کننده چشم و ابزار آلات و برندهای آرایشی را معرفی و در واقع تبلیغ کند. این آقا کلاسهای آنلاین هم برگزار می کند و در صفحه‌اش، صفحات دیگری برای رزو گریم داماد معرفی کرده و ظاهرا ساکن تهران است. در بخش نظرات این صفحه هم اغلب ابا استقبال زنان و دختران از ورود یک مرد در عرصه بیوتی بلاگری مواجهیم! چند مرد بیوتی بلاگر غیر ایرانی که در ردیف بیوتی بلاگرهای معروف اینستاگرام هستند اما تعداد فالورهایشان به ۲۳ میلیون نفر هم می رسد. فالورهایی که اغلب زن و گاه مردانی هستند که در همین حوزه فعالند و البته با نمادهایی از همجنس گرایی!

ورود بیوتی بلاگرهایِ مرد به دنیای زنان

بلاگرها دعوت کنندگان به قمار

اما ماجرای داغ شدن بازار مردان بیوتی بلاگر و اصولا داغ شدن بازار بلاگری با درآمدهای چند صد میلیونی و میلیاردی، موضوعی است که خوب است از نگاه یک کارشناس مورد واکاوی قرار گیرد.

سید علیرضا آل داوود کارشناس فضای مجازی درباره فعالیت بلاگرها به یولن می گوید: «بلاگرها به چند شاخه تقسیم می‌شوند فشن بلاگرها، فود بلاگرها، بیوتی بلاگرها و بلاگرهای طنز که حداقل از ۵ سال قبل و به خصوص بعد از همه‌گیری کرونا شاهد هستیم که مردم بیشتر به سمت فضای مجازی رفتند و از حوزه زندگی حقیقی به زندگی مجازی کوچ داده شدند و شاهد آن هستند که مردم به سمت شبکه های اجتماعی و فضای مجازی و به دلیل فضای مجازی رها شده بیشتر به سمت شبکه های اجتماعی خارجی مثل ایسنتاگرام و تلگرام سوق داده شدند.»

به گفته وی پدیده بلاگری از آنجائی که به دفتر و سرمایه خاصی نیاز ندارد می‌بینید که افراد با ایجاد یک صفحه در اینستاگرام و با توجه به استعدادشان وارد فضای بلاگری می‌شوند.

آل داوود می‌افزاید: «تحقیقی که بر روی ۱۰۰ بلاگر خانم پر مخاطب انجام شده نشان می‌دهد اولین حوزه سبک زندگی، بعد آشپزی، مدلینگ و زیبایی، سفر پوشاک، ورزشی و موضوعات مختلف است.» این فعال فضای مجازی می‌گوید تبلیغ برای قمار از فعالیت های دائمی این بلاگرها است: «در حال حاضر موضوع بلاگری در کشور ما به قمار هم گره خورده و فضای مجازی رها شده و به ویژه اینستاگرام منبعی شده است برای حوزه قمار و شرط بندی که هر کدام از اینها بالای چند میلیون فالور دارند و در کنار بلاگری در هر حوزه ای که هست، به تبلیغ برای قمار هم می پردازند یا خیلی از شرکتهای لوازم آرایشی که به عنوان پروژه های تبلیغاتی به بلاگرهای خانم و آقا داده می‌شود اما نکته مهم جنگ شناختی است که از سوی دشمن بر بستر فضای مجازی و رسانه ها بر ضد ما جریان دارد.»

ورود بیوتی بلاگرهایِ مرد به دنیای زنان

تبدیل ضد ارزش به ارزش با تکنیک‌های رسانه‌ای

به گفته این کارشناس فضای مجازی یکی از مهم ترین زیر شاخه های این جنگ شناختی و موضوعاتی که دشمن برای تغییر سبک زندگی از آن استفاده می‌کنند همین حوزه شکاف‌های اجتماعی و تبدیل ضد ارزش به ارزش با تکنیک‌های رسانه‌ای و ایجاد اختلال شناختی در مخاطب است. این پدیده مختص ایران نیست. مثلا در چند سال گذشته در یکی از کشورهای اروپایی انتشار عکسهای روتوش شده ممنوع شد و تنها به عکسهایی اجازه انتشار داده شد که در کنار عکس روتوش شده عکس عادی را هم منتشر کند و تنها در این صورت اعمال قانون شاملش نمی‌شود.

آل داوود تاکید می‌کند: «در کشورهای اروپایی می‌توانند از طریق قانون‌هایی مثل  GDPA و DMA در اتحادیه اروپا در حوزه های فرهنگی و اقتصادی به پلفترم فشار بیاورند اما د رکشور ما متاسفانه شبکه ها و پلتفرم‌های اجتماعی خارجی پاسخگو نیستند و حتی بر ضد ما فعالیت می کنند و این از عواملی است که افراد به سمت بلاگری در شبکه اجتماعی ایسنتاگرام و سایر پیام رسان‌ها می‌آیند.»

از نگاه این کارشناس در حوزه جنگ شناختی و ترکیبی هدف تغییر رفتار است و اینها می‌خواهند سبک زندگی ایرانی اسلامی را به سبک زندگی لاکچری و بی‌قید و بند تبدیل کنند. نکته دوم بحث ترویج مصرف گرایی و لذت و سود بیشتر در حوزه لیبرالیسم تعریف می‌شود و ایجاد حرص و طمع برای مردم و به خصوص نوجوان‌هایی که در آنجا فعالیت دارند.»

به گفته آل داوود در سالهای اخیر شاهد آن بودیم که برخی بلاگرهای ایسنتاگرام از سوی برخی سفارتخانه های کشورهای اروپایی برای موضوعات مختلف تغییر سبک زندگی و جنگ شناختی به کارگیری می‌شوند.

ورود بیوتی بلاگرهایِ مرد به دنیای زنان

خانواده و سبک زندگی نوک پیکان تهاجم بلاگرها

شبکه‌های اجتماعی حتی می‌تواند یک سری اختلالات روانشناختی برای جوانان ایجاد کند. وی در این رابطه به نتایج پژوهشی در سال ۲۰۱۷ در انجمن سلطنتی انگلیس اشاره می‌کند که نشان می‌دهد اینستاگرام بیشتر اثر را بر روی سلامت روان جوانان و نوجوانان دارد و یک سری راهکارهایی را برای دور کردن جوانان و نوجوانان از این فضا پیشنهاد داده است.

از نگاه این کارشناس اگر از انگیزه هایی همچون مشکلات اقتصادی، خانوادگی، کسب اعتبار اجتماعی و سرگرمی بگذریم بحث نشانه گرفتن بنیان خانواده در داخل کشور یکی از مهم ترین اهداف و انگیزه پدیده بلاگری مخصوصا در حوزه حجاب استایل بیوتی بلاگر فشن حجاب و فشن بلاگرها در حوزه غذایی هم تغییر سبک غذایی مردم از سبک زندگی سالم به سبک زندگی فست فودی است.

این کارشناس فضای مجازی تاکید می کند:« موضوع مهمی که باز باید به آن اشاره کرد بحث بسیار مهم خانواده است. اقایی که به سمت بیوتی بلاگر حرکت می کند و دنبال آرایش و سبک زندگی های عجیب و غریب غربی است برخی رفتارها در ایسنتاگرام حتی در حوزه لیبرالیسم هم جا نمی‌گیرد و یک رفتار التقاطی است. آقایی که به سمت بیوتی بلاگر می‌رود ممکن است اصلا به سمت تشکیل خانواده و زن و فرزند نرود و خانمی که در این سمت حرکت می‌کند ممکن است مادر خوبی نشود چون این سبک زندگی آسیب زایی است که هر روز ما شاهد اختلاف افکنی ها و درگیری ها را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام شاهد هستیم.»

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا