علمی و فناوری

موشک آمریکایی جو زمین را سوراخ کرد!/ عکس

موشک آمریکایی جو زمین را سوراخ کرد!/ عکس

موشکی که ماهواره نیروی فضایی ایالات متحده را به مدار می‌برد، احتمالا پس از بلند شدن حفره‌ای را در جو زمین ایجاد کرده است.

این موشک حامل ماهواره Victus Nox نیروی فضایی (به لاتین به معنی تسخیر شب) بود که ماموریت آگاهی از حوزه فضایی را برای نظارت بر آنچه در محیط مداری اتفاق می افتد انجام می دهد.

این پرتاب پس از پراکنده شدن، توده درخشش قرمز کم رنگی در آسمان باقی گذاشت که نشانه‌ ایجاد حفره در یونوسفر توسط موشک است. یونوسفر بخشی از جو زمین است که در آنجا گازها یونیزه می‌شوند و ۶۴۵ کیلومتر بالاتر از سطح زمین امتداد دارد.

موشک آمریکایی جو زمین را سوراخ کرد!/ عکس

این اولین حفره یونوسفر نیست که در سال جاری مشاهده شده است. در ماه جولای، (تیر_مرداد)پرتاب موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس، لکه‌های قرمز عظیمی را در بالای آریزونا ایجاد کرد که صدها مایل قابل مشاهده بود.

لایو ساینس قبلا گزارش داده بود زمانی که سوخت مرحله دوم موشک‌ها در قسمت میانی یونوسفر، بین۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر بالاتر از سطح زمین می‌سوزد، حفره های یونوسفر ایجاد می کنند. در این ارتفاع، دی اکسید کربن و بخار آب اگزوز موشک باعث می شود اتم های اکسیژن یونیزه شده دوباره ترکیب شوند یا دوباره به مولکول های اکسیژن طبیعی تبدیل شوند. این فرآیند مولکول‌ها را تحریک می‌کند و آنها را به انتشار انرژی به شکل نور سوق می‌دهد. این اتفاق شبیه به شکل‌گیری شفق‌های قطبی است.

این حفره‌ها هیچ تهدیدی برای افراد روی سطح زمین ایجاد نمی‌کند و به طور طبیعی در عرض چند ساعت بسته می‌شوند زیرا گازهای ترکیب شده دوباره یونیزه می شوند.

۵۸۵۸

مجله خبری یولن

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا