بین الملل

وزارت خارجه در کنار کنشگران عرصه دیپلماسی دینی است

وزارت خارجه در کنار کنشگران عرصه دیپلماسی دینی است

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری قارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه، امروز (پنجشنبه) در مراسم اختتامیه «اولین کنفرانس بین‌المللی تبلیغ جهانی دین: چالش‌ها و فرصت‌ها» که به میزبانی جامعهالمصطفی برگزار شد، سخنرانی کرد.

 رئیس مرکز دیپلماسی وزارت امور خارجه در سخنرانی خود با موضوع تبلیغ جهانی دین از منظر دیپلماسی اظهار داشت: محیط عمل و بسیاری از مفاهیم پایه روابط بین‌الملل به طور اعم و روش‌ها و کنشگران عرصه دیپلماسی دچار یک تغییر و دگرگونی شکلی و ماهوی شده‌اند به گونه‌ای که قواعد سنتی و شناخته شده و کنشگران کلاسیک همانند سابقه فضای منحصربفرد و اختصاصی خود را ندارند.  اگر در سابق نهادهای سنتی با قواعد کلاسیک خود در عرصه دیپلماسی رسمی و غیر رسمی کنشگران انحصاری به حساب می آمدند، اکنون و برای مثال یک فرد با یک اکانت توئیتر از منزل و یا اتاق کاری کوچک خود می‌تواند به یک رسانه، مکتب و یا مرجع محل استناد تبدیل شود. این گونه مثالها همچنین نشانگر تغییرات در حوزه ارتباطات در عرصه بین‌المللی است. 

وی افزود: انقلاب اسلامی در ۴۳ سال قبل بین دو قطب کمونیسم و کاپیتالیسم، راه سوم مردمسالاری دینی را به دنیا معرفی کرد و امروز با تلاش ما، میوه آن باید بازتولید تمدن بزرگ اسلامی باشد، که قطعا نقطه عزیمت و سرچشمه آن ایران اسلامی است و در این مسیر دیپلماسی دینی و به طور اخص نقش کنشگران فردی و نهادی از جمله مبلغان دینی بسیار مهم است.

 سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه بیان  کرد: آنچه امروز شاهد آن هستیم بمباران پیامهای مختلف با بهترین ابزارها و روشهای نوین از سوی مکاتب و مراجع قدرتی هستیم که ادامه حیات خود را در ایجاد و ادامه هرج و مرج خبری و ارزشی جهانی جستجو می کنند و لذا سوال اصلی که همه فعالان جهانی عرصه جهاد تبیین باید از خود بپرسند این است که در چنین شرایط جهانی در کجا ایستاده‌ایم و نسبت ما با آن مثال اعلایی که پیام وعده داده شده انقلاب اسلامی است، چیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: امروز فقط دانستن پیام و تسلط بر محتوا کافی نیست، بلکه شناخت مخاطب، قالب‌‌ها، روش‌ها و ابزارها نیز از بدیهیات است و آن‌هایی که قالب موثر و هوشمندانه را با مفاهیم عالیه و محتوای غنی همراه کرده‌اند خروجی موثرتری داشته اند.

سعید خطیب زاده در پایان نیز تاکید کرد: وزارت امور خارجه در این تلاش جهانی در کنار کنشگران عرصه دیپلماسی دینی و تبیین کنندگان ارزشهای والای اسلام و انقلاب بوده و با بسیج توان خود در مرکز و نمایندگی ‌های خود در خارج در این مسیر همراه است.  

در این مراسم که با حضور اساتید و طلاب جامعهالمصطفی از سراسر کشور برگزار شد، علاوه بر خطیب زاده، حضرات آیات اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور، علم‌الهدی نماینده ولی فقیه و امام‌ جمعه مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور و تنی چند از شخصیت‌های حوزه و دانشگاه نیز سخنرانی کردند.

لازم به ذکر است قبل از این همایش، رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست اعضای هیات امنای جامعهالمصطفی حضور یافت.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا