بین الملل

شاه محمود قریشی: مردم افغانستان شایسته صلح و آرامش هستند

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی یولن، «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان که به منظور شرکت در نشست کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه ظهر امروز (سه‌شنبه) وارد تهران شد، پس از دیدار و گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر سر میز ناهار، در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح مذاکرات انجام شده پرداخت.

وزیر خارجه پاکستان در ابتدا ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و قدردانی از امیرعبداللهیان برای میزبانی از وی و هیأت همراه گفت: این سومین تعامل ما از زمان انتخاب شما به وزارت خارجه است و هر سه تعاملات بسیار سازنده بوده است.

قریشی ادام داد: امروز مجددا به تهران بازگشتم تا در دومین نشست همسایگان هم مرز با افغانستان شرکت  کنم. باعث خرسندی من است که وزیر خارجه روسیه به صورت مجازی در این نشست شرکت می‌کند، چون روسیه هم منافع منطقه‌ای در صلح و ثبات در افغانستان دارد.

وزیر خارجه پاکستان همچنین افزود: با وزیر خارجه ایران ارزیابی خود از شرایط افغانستان را مطرح و اطلاعاتی را در خصوص تعاملات با طالبان ارائه دادم.

این دیپلمات ارشد پاکستانی خاطرنشان کرد: مواضع ما درباره افغانستان و صلح و ثبات و شکوفایی همسو است و اذعان داشتیم نقش مهمی در این زمینه داریم که باید ایفا کنیم و تاریخ ما را قضاوت خواهد کرد.

وی با بیان این‌که افغانستان در شرایط دشوار و حساسی است، اظهار داشت:  اگر گام‌های درستی اتخاذ کنیم می‌توانیم این کشور را به ثبات برسانیم، اگر این کشور به ثبات برسد می‌توانیم در مسیر  پیشرفت منطقه حرکت کنیم.

قریشی ادامه داد: از نگرانی‌های موجود آگاه هستیم و پیشنهاد داد یک پلتفرومی را برای همسایگان هم مرز ایران ایجاد کنیم که وزیر خارجه ایران موافقت کرد و اولین نشست هشتم سپتامبر برگزار شد و هر ۶ کشور همسایه افغانستان توانستند بیانیه مشترک صادر کنند که پایه و بنیان تعاملات آتی ما را بنا کرد. فردا با همتایان خود دیدار خواهم کرد که شرایط کنونی را بررسی کنیم و چه اقدامات و گام‌هایی را برای آینده برداریم.

وی گفت:‌ یک پیام یکسان و واحد از این کنفرانس باید مخابره شود و با وزیر خارجه ایران هم رای هستم و مطرح کردم که جامعه بین‌المللی انتظاراتی از طالبان دارد و مساعدت‌های مالی بین‌المللی به افغانستان برای پیشگیری از بروز بحران انسانی و جلوگیری از فروپاشی اقتصادی حائز اهمیت است.

وزیر خارجه پاکستان گفت: اینکه در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و چه کسی کمک خواهد کرد باید دید.

وی گفت: سازمان ملل و آژانس‌های سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی پلتفروم مهمی دارند و اهمیت اقدام اتحادیه اروپا را خاطرنشان شدیم که کمک کند موج جدیدی از مهاجران را تجربه کنیم و روابط دوجانبه را مورد بررسی قرار داددم و گفتیم که تبادلات اخیری که در سطوح امنیتی و سیاسی برقرار شده و دیدار رئیس جمهور ایران با نخست وزیر پاکستان در دوشنبه داشت سازنده بود و ما به این ارتباطات ادامه می‌دهیم چون اهمیت روابط دو کشور را درک می‌کنیم.

وی گفت: درباره شرایط منطقه صحبت کردیم و در خصوص سایر تعاملات منطقه ای صحبت کردیم بی صبرانه منتظر نشست فردا هستیم و صحبت‌های فردا یک برنامه مدونی را پیش روی ما قرار خواهد داد که بتوانیم رونق شکوفایی و امنیت منطقه را به ارمغان بیاوریم.

وی گفت:‌ مردم افغانستان شایسته صلح و آرامش هستند و به اندازه کافی در رنج بودند و چهار دهه آلام را تحمل کردند و الان حضور ما در اینجا این است که پیام صریح به افغان‌ها بدهیم که ما به عنوان همسایگان در کنار شما در زمان دشوار هستیم.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه نیز در نشست مشترک با همتای پاکستانی گفت: باور داریم تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان به عنوان مهمترین راهکار سیاسی پیش روی همه ما قرار دارد و تماس‌های خودمان را با همه طرف‌ها در افغانستان کماکان دنبال می‌کنیم. 

انتهاب پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا