بین الملل

افزایش همکاری‌ اتحادیه اروپا و مصر در حوزه گاز طبیعی

افزایش همکاری‌ اتحادیه اروپا و مصر در حوزه گاز طبیعی

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، روز گذشته (یک‌شنبه) نمایندگان مصر و برخی از مقامات کمیسیون اتحادیه اروپا درباره گسترش همکاری‌ها در حوزه گاز طبیعی گفت‌وگو و پس از آن درخصوص توافقات خود بیانیه صادر کردند.

طبق گزارش خبرگزاری «آناتولی» این گفت‌وگو و توافق در چارچوب تلاش‌های اروپایی در جهت یافتن جایگزینی برای گاز روسیه در بحبوحه بحران جهانی انرژی پس از مداخله نظامی مسکو در کی‌یف صادر شد.

این بیانیه، پس از پایان مذاکرات در قاهره بین «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر و رئیس کنونی کنفرانس آب و هوای سازمان ملل متحد «COP27» و «فرانس تیمرمنز» معاون رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا درباره تغییرات اقلیمی، توسط وزارت خارجه مصر منتشر شد.

بر اساس بیانیه صادرشده، دو طرف بر افزایش همکاری‌ها در زمینه گاز طبیعی مایع، تامین هیدروژن سبز و توسعه مشارکت انرژی‌های سبز مدیترانه [که شامل تجارت هیدروژن بین اروپا، آفریقا و خلیج‌فارس است] توافق داشته‌اند.

همچنین دو طرف توافق کردند که به طور مشترک در جهت حمایت از به‌کارگیری منابع برای تامین مالی مسائل آب و هوایی کشورهای در حال توسعه (به ویژه کشورهای آفریقایی) کار کنند؛ یکی از مهم‌ترین این مسائل، تحقق تعهد به کمک ۱۰۰میلیارد دلاری بین‌المللی برای این کشورهاست.

معاون رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا به همراه هیئتی از مقامات ارشد این اتحادیه و مذاکره کنندگان حوزه منابع انرژی به قاهره سفر کرده است. قرار است کنفرانس COP27 در پایان سال جاری به میزبانی مصر برگزار شود. این در حالی است که ظرفیت تولید گاز طبیعی و نفت مصر به دلیل اکتشافات جدید در ده سال اخیر افزایش یافته است.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین روز پنجشنبه گفته بود که روسیه از مسائل گاز و نفت برای آسیب رساندن به کل اروپا استفاده می‌کند. در ۲۹مارس نیز «آنالینا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان گفت که کشورش به طور کامل به وابستگی خود به نفت و گاز روسیه  پایان خواهد داد.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا