اقتصادی

رسوب ۲‌هزار میلیارد منابع سهام عدالت در صندوق توسعه بازار/جزئیات لایحه اختصاص سهام به جاماندگان‌

به گزارش خبرنگار اقتصادی یولن، قرار بود طرح سهام عدالت که از حدود ۱۶ سال پیش توسط رئیس جمهور وقت و با تصویب مقام معظم رهبری اجرا شد،‌ در راستای توانمندسازی ۶ دهک کم‌درآمد جامعه سهامی از بهترین شرکت‌های دولتی شامل ۴۹ شرکت در قالب سهام عدالت به مردم ارائه شود.

‌بعد از ۱۵ سال این سهام آزاد شد و در حال حاضر ارزش پرتفوی سهام عدالت در کل کشور به اندازه ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور است، اما بعد از آزادسازی سهام عدالت درواقع این سهام به نوعی رهاسازی شد، به گونه‌ای که از ۴۹ میلیون سهامدار عدالت، حدود ۱۹ میلیون نفر روش مدیریت مستقیم را انتخاب کرده و ۳۰ میلیون نفر روش غیرمستقیم یعنی اعمال مدیریت از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را انتخاب کردند.

اما بعد از حدود یک و نیم سال، حدود ۲ میلیون نفر از سهامداران در روش مستقیم اقدام به فروش ۳۰ درصد از سهام خود کردند که برخی از کارشناسان می‌گویند از دلایل مهم ریزش بازار در سال گذشته بوده است و در مورد سهامداران عدالت در روش غیرمستقیم هم به خاطر عدم مدیریت و بازارگردانی، ارزش پرتفوی سهام عدالت شرکت‌های استانی که اتفاقا دارای یک ترکیب ارزنده‌ای است، در بورس افت کرد و برخی از سهامداران روش غیرمستقیم هم سهام شرکت‌های استانی خود را به بهای ناچیز فروختند.

در این زمینه حسین امینی‌خواه، رئیس هیات مدیره کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری عدالت گفت: با وجود اینکه حدود ۲ هزار میلیارد تومان از منابع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت برداشته و به صندوق توسعه و تثبیت بازار واریز شد، قرار بود از این منابع برای بازارگردانی سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی استفاده شود و از ریزش بیش از اندازه آن در بازار جلوگیری شود، اما این پول در صندوق تثبیت بازار رسوب کرد و هیچ بازاریابی از آن ندیدیم، نتیجه این شد که سهام شرکت‌های استانی سرمایه‌گذاری عدالت افت کردند به گونه‌ای که ارزش سهام برخی از این شرکت‌ها بین ۴۰ تا ۵۰ درصد هم کاهش یافت، در حالی که پرتفوی این سهام واقعا ارزنده و متنوع است.

وی افزود: متأسفانه روش مدیریت و برخورد دولت قبل با سهام عدالت به هیچ وجه درست نبود و چه کسانی که روش مدیریت مستقیم انتخاب کرده بودند و یا آنهایی که روش غیرمستقیم را برگزیده بودند، مجبور شدند سهام خود را به بهای ناچیز بفروشند، اما مطمئن باشید ارزش سهام عدالت رشد خواهد کرد، چون دارای پرتفوی متنوع و ارزشمندی است.

امینی خواه این را هم گفت که ۳۵۲ شرکت سهام عدالت در شهرستان‌ها وجود دارد که درواقع پایگاه مردمی برای توانمندسازی اقتصاد به شمار می‌رود و می‌توان برای مدیریت سهام عدالت مردم از این ظرفیت استفاده کرد. در فرمان ۸ ماده‌ای مقام معظم رهبری هم توصیه شده است که مردم در سهام عدالت ماندگار شوند و امور سهام عدالت از طریق مشورت با افراد خبره و کارشناس انجام شود.

به گفته وی، در حال حاضر ۳۱ شرکت سرمایه‌گذاری استانی در کشور وجود دارد که از این تعداد تاکنون ۲۶ شرکت وارد بورس شده و در تابلوی بورس معامله می‌شوند، شرکت سرمایه گذاری استان البرز با جدا شدن از استان تهران در حال تاسیس و شکل گیری است و ۴ شرکت سرمایه‌گذاری از جمله تهران، سمنان و چهارمحال و بختیاری هنوز وارد بورس نشده‌اند. قطعا دولت جدید با برنامه‌ای که دارد قصد دارد سهام عدالت را به ریل اصلی خود برگرداند و نمایندگان مردم و سهامداران در مجامع شرکت‌های استانی و همچنین در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر حضور پیدا کنند.

رئیس هیات مدیره کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری عدالت در مورد جا ماندگان سهام عدالت گفت: تعدادی از ۶ دهک پایین درآمدی جامعه که مشمول سهام عدالت بودند، از قلم افتادند و تعدادی هم اخیرا جزء این ۶ دهک قرار گرفتند که این افراد جزو کم‌درآمدهای جامعه هستند. همچنین ۲ میلیون نفر از کسانی که قبلا همه مراحل سهام عدالت را طی کرده و حتی کارت پرس شده سهام عدالت هم در اختیار دارند، هم اکنون به دلیل مشکل نرم‌افزاری سازمان خصوصی‌سازی جزء سهام‌داران عدالت به شمار نمی‌روند، در حالی که حقی برای آنها توسط دولت وقت در نظر گرفته شده و باید سهام حتما به آنها اختصاص یابد.

امینی خواه همچنین گفت:‌ طبق برآورد حدود ۲۰ میلیون نفر از ۶ دهک کم درآمد جامعه نیز مستحق دریافت سهام عدالت هستند که امیدواریم در طرح اختصاص سهام به جاماندگان به آنها اختصاص پیدا کند.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا