سلامت

پرستاران با ناگفته‌هایی از حقوق پایین تا شیفت‌های سنگین کاری

پرستاران با ناگفته‌هایی از حقوق پایین تا شیفت‌های سنگین کاری

گروه جامعه یولن – از زمان شیوع ویروس کرونا، آمار مراجعان سرپایی و بستری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به شدت افزایش یافت. شیفت کاری پرستاران روز به روز روند سخت‌تری را پیش می‌برد اما هیچگاه کوتاه نیامدند و شبانه‌روز برای نجات جان بیماران تلاش کردند اما در این راه با بی‌مهری مواجه شدند.

پرستاران شاغل در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، مشکلات فراوان خود را افزایش ساعت کاری در زمان شیوع کرونا، بازنشستگی در قانون سخت و زیان‌آور، ساعت کاری و شیفت‌های بسیار زیاد، نامشخص بودن وضعیت شغلی برخی از پرستاران، حقوق پایین در زمان اشتغال و بازنشستگی و تعریف نشدن موقعیت اجتماعی فعالان عرصه سلامت می‌دانند.

پرستاران که در دوران کرونا نشان دادند که با عشق و علاقه فراوان به استقبال مرگ هم رفتند اما شبانه‌روز در این عرصه سلامت برای نجات جان حتی یک بیمار جنگیدند و زندگی خود را در این دو سال و چند ماه فدای کار کردند اما تعدادی از این گروه پس از فروکش کردن کرونا یا از کار بیکار شده یا به نوعی مهاجرت کردند.

از آنجا که هزینه آموزش پرستاران بسیار هزینه بالایی است باید برای نگهداری آنها هم برنامه‌ریزی جدی داشت زیرا در این سال‌ها با توجه به شرایط سخت کار پرستاران، بسیاری از این گروه کادر درمان یا خانه‌نشین شده یا از کشور مهاجرت کرده که این مساله نیازمند بازنگری در عرصه فعالیتی آنهاست.

پرستاران با ناگفته‌هایی از حقوق پایین تا شیفت‌های سنگین کاری

براساس اعلام رئیس سازمان نظام پرستاری کشور، در دوران شیوع کووید ۱۹ تاکنون حدود ۱۵۰ هزار پرستار شاغل در مراکز درمانی دولتی، خصوصی، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح نیز چند مرتبه به کرونا مبتلا شدند.

۱۵۰ پرستار در ۲ سال اخیر از زمان همه‌گیری کرونا تاکنون جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست دادند که حدود ۷۰ نفر آنها به عنوان شهید مدافع سلامت مورد تایید قرار گرفتند و پرونده‌های مابقی فوت‌شدگان نیز در دست بررسی است.

در دوران کرونا گروه پرستاری متحمل زحمات زیادی در مراکز بهداشتی و درمانی شدند و به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام سلامت باید مطالبات آنها شامل استخدام و تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و قراردادی، پرداخت فوق العاده خاص و اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مورد توجه مسئولان بهداشت و درمان کشور قرار گیرد.

پدیده مهاجرت پرستاران یک چالش است

اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نیز با تاکید بر موضوع مهاجرت برخی پرستاران به خارج از کشور، پدیده مهاجرت را یک چالش برای همه کشورها دانست و گفت: مطابق با آمارهای مستند، هزینه آموزش هر پرستار در کشور حدود ۲ میلیارد تومان است.

ادامه مطلب معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه درباره پرستاران را اینجا بخوانید.

ناگفته‌هایی از پرستاران؛ از شقه شقه شدن پرستاران جلوگیری شود

پرستار بیمارستان امام خمینی (ره) کرج درد و دل خود را اینگونه توضیح داد و گفت: پرستار مشمول قانون سخت و زیان‌آور نمی‌شود؛ عدم اجرای قوانین خاص کرونا کاری کرد که نتوانستیم کنار پدر و مادر باشیم، قرنطینه شدیم و خودمان را حتی از پدران و مادران خود جدا کردیم تا آنها و فرزندان ما درگیر این بیماری نشوند.

وی معتقد است، فشار بر پیکر بی‌جان پرستار زیاد شد و همه می‌دانستند شوخی با کادر خسته درمان نتیجه‌ای جز فروپاشی کادر درمان به دنبال نخواهد داشت.

وی ادامه داد: تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری امسال مطرح شده است و مبلغی را دولت به عنوان یارانه در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار داده است؛ حتی برای بیمارستان خصوصی، اگر امسال در بیمارستان اجرا شود سال آینده خود بیمارستان باید آن هزینه را پرداخت کند.

باید از شقه شقه کردن پرستاران جلوگیری شود و بحث بهره‌وری به عنوان نمونه در هر بیمارستان به یک شکل خاص اجرا  و پرستار در هر جایی از کشور به صورت یکنواخت دیده شود همچنین برای نیروهای شرکتی باید از درآمد اختصاصی بیمارستان حقوق پرداخت شود که این کار را معمولا انجام نمی‌دهند.

وی معتقد است: بحث تعارض منافع در حوزه درمان زیاد است و مدارکی وجود دارد که تخلف در جذب نیروها هم صورت می‌گیرد.

پرستاران با ناگفته‌هایی از حقوق پایین تا شیفت‌های سنگین کاری

کمبود پرستار داریم

پرستار بیمارستان لولاگر تهران نیز بخشی از مشکلات حوزه پرستاری را بیان کرد و گفت: کمبود شدید پرستار داریم. حدود یک تا دو سال است جلوی جذب نیروی شرکتی گرفته شده است و تنها نیروی قابل جذب نیروی طرحی است که فقط باید در ازای خروج نیرو یک نیروی دیگر به صورت طرحی جذب شود.

وی به موضوع قانون جوانی جمعیت نیز اشاره کرد و اظهار داشت: اگر به دنبال این قانون هستیم چرا در برخی بیمارستان‌ها مهدکودک برای فرزندان کوچک پرستاران و کادر درمانی نداریم؛ اکنون به دلیل اینکه در بیمارستان تابع دانشگاه ایران مهدکودک نداریم، همکاران برای نگهداری فرزندان خود با مشکل مواجه هستند.

۲۶ سال سابقه کار دارم؛ در بیمارستان سوختگی، پاداش همکاران هنوز پرداخت نشده است و در یکی از بیمارستان‌های تهران با تجهیزات کامل، همچنان کمبود کمک بهیار و نیروی خدماتی مشاهده می‌شود پس باید برای تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و طرحی اقدام شود.

حال پرستاری بد است

یکی از پرستاران بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: حال پرستاری خیلی بد است و ما شاهد مرگ و اتفاقات بدی بودیم و اکنون نیمی از پرستاران ما به دلیل سختی‌های فراوان در دوران شغلی و فعالیت در دوران بسیار سخت کرونا، دارو مصرف می‌کنند و پرستارهای شاغل روزانه موظف به ارائه خدمات به ۱۰ بیمار هستند.

وی با اشاره به این موضوع که حق عائله‌مندی به پرستاران زن داده نمی‌شود، اظهار داشت: چرا حقوق پرستاران ما که ۸۰ درصد را زنان تشکیل می‌دهند به خاطر ندادن حق عائله‌مندی و فرزندان حدود یک میلیون تومان کمتر از مردان است.

امروز پرستار با سابقه ۳۰ سال فعالیت در عرصه درمانی در زمان بازنشستگی فقط هشت میلیون تومان حقوق دریافت خواهد کرد. اینها اسف‌بار است  و در حالی که برخی همکاران ما از بیمارستان‌های هم ردیف ۲۵ میلیون تومان حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند.

این پرستار با اشاره به دریافت حقوق هفت میلیون تومانی برای پرستاران با قراردادهای شرکتی و هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای پرستاران طرحی ادامه داد: با توجه به اینکه پرستاران در کشورهای دیگر به راحتی جذب می‌شوند، به طور یقین حقوق پایین پرستاران منجر به مهاجرت پرستاران خواهد شد. چرا باید پرستاران دیگر مراکز درمانی از پرستار شاغل در مراکز وابسته به نفت و بانک مرکزی حقوق بسیار کمتری دریافت کنند.

وی درباره اینکه به دلیل صدمات روحی و روانی پرستاران، این قشر باید جزو بازنشستگان سخت و زیان‌آور قرار گیرند، تصریح کرد: شاغلان سخت و زیان‌آور به دلیل آسیب جسمی و روحی با ۲۰ سال با درخواست کتبی می‌توانند بازنشسته شوند اما دانشگاه‌های علوم پزشکی به دلیل داشتن اختیار در این زمینه اجازه بازنشستگی به پرستاران را نمی‌دهند.

پرستاران با ناگفته‌هایی از حقوق پایین تا شیفت‌های سنگین کاری

مشکلات پرستاران مانند بیماری مزمن شده است

یکی دیگر از پرستاران با بیان اینکه چالش پرستاران زیاد است، اظهار داشت: با وجود سختی کاری که پرستاران در دوران فعالیت خود دارند اما کمترین سختی کار به پرستاران داده می‌شود. موقعیت اجتماعی پرستاران به خوبی تعریف نشده و انتظار داریم که منزلت اجتماعی آنان حفظ شود.

وی معتقد است که اکنون مشکلات پرستاران مانند بیماری مزمن شده است و اینکه گروهی نسبت به جامعه بی‌اعتماد شوند بار منفی زیادی خواهد داشت.

وی ادامه داد: باید برای پرستاران حق جانبازی لحاظ شود زیرا بسیاری از آنها به دلیل مشکلات دوران فعالیت دچار مشکلات و لطمه شدید شده‌اند؛ باید برای موضوع اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاران نیز اقدامات جدی صورت گیرد.

محمد میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری کشور نیز به این موضوع اشاره کرد و گفت: حدود هشت هزار پرستار به خاطر آسیب‌دیدگی از دوران کووید ۱۹ در ۲ سال اخیر شغل پرستاری را ادامه ندادند و در بخش‌های دیگر مراکز درمانی فعالیت می‌کنند.

ادامه خبر رئیس سازمان نظام پرستاری کشور را نیز اینجا بخوانید.

خانه‌نشینی ۱۰ هزار پرستار

محمد میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری کشور درباره برخی مشکلات پرستاران گفت: ۱۰ هزار پرستار طرحی جوان و متاهل که در دوران کرونا در بیمارستان‌ها مشغول بودند، اکنون خانه‌نشین شده‌اند و اگر فکری برای پرستاران بیکار نشود، تعداد نیروهای طرحی خانه‌نشین شده به ۱۷ هزار نفر افزایش می‌یابد.

بیکار شدن نیروهای طرحی پرستاری که زحمات زیادی در دوران همه‌گیری کرونا به دوش کشیدند، رفتار درست و شایسته‌ای نیست و باید دست اندرکاران مربوطه به اهمیت حرفه پرستاری که رهبر معظم انقلاب نیز تاکید زیادی دارند، توجه کنند. این برخورد و رفتار نادرست باعث می‌شود که در مواقع بحرانی، دیگر نیروهای پرستاری نسبت به اهمیت سلامت و رسیدگی به بیماران توجه کافی نداشته باشند.

میرزابیگی خاطرنشان کرد: پرستاران همواره در جامعه مظلوم واقع شده‌اند و باید مانند قشر فرهنگیان یا جامعه کارگری به مطالبات آنها توجه اساسی شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور با بیان اینکه مدافعان سلامت به نوعی مدافعان امنیت کشور هستند، اظهار داشت: باید زیر ساخت‌های اساسی و تعداد نیروهای پرستاری در نظام بهداشت و درمان کشور فراهم شود و هزینه‌های درست و به‌موقع برای بکارگیری نیروهای طرحی و مطالبات پرستاران تخصیص یابد.

پرستاران با ناگفته‌هایی از حقوق پایین تا شیفت‌های سنگین کاری

تخصیص ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم، اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است که پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای این امر تخصیص یافته و به زودی پرداختی‌های پرستاران آغاز می‌شود، از دولت می‌خواهیم به ضرورت پرداخت امتیاز فوق العاده خاص به پرستاران و مدافعان سلامت توجه شود و در این زمینه پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

کمبود ۱۰۰ هزار پرستار در کشور 

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه ۱۰۰ هزار کمبود پرستار در کشور وجود دارد، گفت: جذب ۱۷ هزار پرستار عدد قابل توجهی نیست؛ کمبود نیروی پرستار باید ساماندهی شود تا برای همیشه این مشکل اساسی را برطرف کنیم. از ستاد ملی مقابله با کرونا نیز درخواست داریم به مدت دو هفته مصوبه‌ای برای بازگشت به کار پرستاران خانه نشین شده ارائه دهد و نیازی به مجوز استخدامی نباشد.

میرزابیگی اظهار داشت: با توجه به اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، آئین‌نامه‌ای در این مورد به مدت سه ماه به صورت آزمایشی در سراسر کشور اجرایی می‌شود و برای نخستین بار K پرستاری تعیین شد که ۴,۹۵۰ تومان است و بر اساس ارزش نسبی خدمات پرستاری اعمال خواهد شد.

 کارانه پرستاری نیز از اول دی ماه ۱۴۰۰ محاسبه می‌شود و بودجه و اعتبار لازم برای پرداخت کارانه پرستاری مشخص شده و زمان نخستین پرداختی را وزارت بهداشت باید اعلام کند.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا