بین الملل

بلینکن: ناتو به‌دنبال درگیری با روسیه نیست

بلینکن: ناتو به‌دنبال درگیری با روسیه نیست

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت، ناتو به‌دنبال درگیر شدن با روسیه نیست اما برای چنین اتفاقی آماده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» بلینکن در آستانه نشست با وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو گفت: «اتحاد ما از نوع دفاعی است. ما به‌دنبال درگیری نیستیم».

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «اما اگر درگیری به سمت ما سوق پیدا کند برای آن آماده خواهیم بود و از هر اینچ از قلمرو ناتو دفاع خواهیم کرد».

او در ادامه گفت: «نیمه شب گزارش‌هایی از حمله علیه نیروگاه اتمی [اوکراین] را مشاهده کردیم. این اتفاق سطح بی‌ملاحظگی در این جنگ و اهمیت خاتمه دادن به آن و خروج نیروهای روسیه و درگیر شدن در تلاشی دیپلماتیک با حسن نیت را نشان می‌دهد».

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو نیز در پیش از برگزاری نشست وزرای خارجه کشورهای عضو این پیمان نظامی بدون اشاره به تحرکات ناتو در تشدید تنش‌ها در شرق اروپا و به ویژه اوکراین مدعی شد، روسیه صلح در اروپا را از بین برد و جنگی را آغاز کرده که از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون شاهد آن نبودیم تا واقعیاتی جدید را در قاره اروپا ایجاد کند.

دبیر کل ناتو خطاب به مقامات مسکو نیز گفت: از ولادیمیر پوتین میخواهیم نیروهای خود را فورا از اوکراین خارج کند و روند دیپلماتیک را آغاز کند.

وزارت دفاع روسیه روز جمعه در واکنش به این ادعاها درباره علت آتش‌سوزی در نیروگاه اعلام کرد، قصد تحریکات رژیم کی‌یف این بود که روسیه را به ایجاد منبع آلودگی رادیواکتیو متهم کند. این ادعاها نشانگر نیات مجرمانه رژیم کی‌یف و از دست دادن کنترل گروه‌های خرابکار با مشارکت مزدوران خارجی در اوکراین است.

در پی تداوم درگیری‌ها در اوکراین، روز گذشته (پنجشنبه) «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین بار دیگر از اعضای ناتو درخواست کرد در این کشور منطقه پرواز ممنوع ایجاد کنند. با این حال سخنگوی کاخ سفید با رد این پیشنهاد گفت، چنین اقدامی به این معنا خواهد بود که به هواپیماهای روسی شلیک شود.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا