علمی و فناوری

طراحی سامانه‌ای دانش‌بنیان برای تولید آب مورد نیاز آزمایشگاه‌ها از آب باران

به گزارش گروه علم و پیشرفت یولن به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،شمال ایران، به دلیل هوای مطبوعی که تقریبا در تمام ایام سال دارد، از باران­ هایی با حجم و کیفیت خوبی برخوردار است. متاسفانه این منابع طبیعی آب شیرین، به دلیل نبود زیرساخت­ های لازم، از طریق روان­ آب­ ها و شیروانی­ ساختمان ­ها وارد دریا شده و تبدیل به آب لب­ شور می­ شود.

 

بهینه ­سازی آب باران

فناوران ایرانی از طرحی در راستای بهینه­ سازی مصرف آب و انرژی رونمایی کرده ­اند که با جمع ­آوری آب باران از سطوح باران­گیر و تصفیه آن به کمک فیلترهای مختلف، به محصولاتی می ­رسد که به استفاده بهینه از آب باران، کاهش هزینه ­های صرف­ شده جهت تولید آب دیونیزه، کاهش قیمت نهایی محصول و کاهش هدررفت آب شهری منجر می­ شود.

این پکیج ­های تولید آب دیونیزه که در آزمایشگاه ­ها و دیگر مراکز مرتبط استفاده می­ شود، شرایطی را فراهم می ­آورد که در هر دو بخش مصارف صنعتی و آزمایشگاهی بتوانند به صورت خودکفا، آب موردنیاز خود را با کیفیت بالا و هزینه کم تولید کند.

در این طرح فناورانه، ابتدا آب باران جاری­شده از سطوح باران­گیر، با نصب ناودان ­ها و تاسیسات مربوطه در داخل مخازن پلی ­اتیلنی ذخیره­ سازی می­ شوند، سپس ذرات معلق موجود در آن با استفاده از فیلتر شنی و پلی­ پروپیلنی حذف و در مرحله بعدی با استفاده از لامپ فرابنفش گندزدایی می ­شود.

در مرحله آخر با استفاده از فیلتر پلی ­پروپیلنی ۵ میکرون، فیلتر پلی ­پروپیلنی ۱ میکرون، فیلترهای کربنی و فیلترهای رزینی هدایت الکتریکی به کمتر ۱ میکروزیمنس رسانده می شود. با طی شدن این مراحل است که آب دیونیزه در بسته بندی های استاندارد در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت.

 

دستاوردهای این طرح ایرانی

از جمله دستاوردهای مهم این طرح، می­توان به استفاده و بهره­برداری از منابع آب ارزان و پاک، کاهش قابل ملاحظه مصرف انرژی و تولید آب دیونیزه با کیفیت بالاتر و قیمت ارزان­تر نسبت به محصولات مشابه در بازار اشاره کرد.

هم­چنین فعالان فناور ایرانی موفق شدند با انجام عمل تصفیه و تولید آب دیونیزه بدون هدررفت آن، خط ­تولید آب دیونیزه با کیفیت بسیار بالاتر از نمونه ­های موجود در بازار با استفاده از پکیج تصفیه آب باران طراحی ­شده را راه­ اندازی کنند.

با توجه به نیاز حیاتی کشور در بهینه­ سازی مصرف آب و انرژی، ستاد توسعه فناوری‌های آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اولویت قراردادن طرح‌های علمی و دانش‌بنیان در این حوزه، مشاوره‌های علمی و تامین هزینه‌های اجرایی کردن طرح‌های فناورانه حوزه آب گام برداشته است که این طرح، یکی از آن طرح ­های فناورانه موردحمایت محسوب می­ شود.

 

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا