بین الملل

هشدار شدیداللحن چین به تل‌آویو درباره ادعای جاسوسی

هشدار شدیداللحن چین به تل‌آویو درباره ادعای جاسوسی

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، منابع عبری، شامگاه (سه‌شنبه)، گزارش دادند که ادعای مطرح شده از سوی سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) درباره جاسوسی پکن از تل‌آویو موجب تنش دیپلماتیک میان دو طرف شده است.

سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، روز گذشته، اتهاماتی درباره تلاش سفارت چین برای جاسوسی از وزارتخانه‌های رژیم صهیونیستی مطرح کرد. منابع عبری خبر داده بودند که سفارت چین در سالروز عید موسوم به «پسح» ماگ‌های حاوی شکلات را به تعدادی از وزارتخانه‌های رژیم صهیونیستی به عنوان هدیه ارسال کرده است که بنابر ادعای مطرح شده، در این جام‌ها دستگاه‌های شنود کار گذاشته شده بود.

 پایگاه خبری «عرب۴۸» به نقل از کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این خصوص گزارش داد که چین به تل‌آویو هشدار داده است که اگر تل‌آویو در بیانیه‌ای رسمی ادعای مطرح شده درباره جاسوسی پکن از وزاتخانه‌های رژیم صهیونیستی را تکذیب نکند، این ادعا «پیامدهای وخیمی برای روابط دو طرف» خواهد داشت.

کانال ۱۲ در ادامه با اشاره به اینکه سفارت چین در تل‌آویو ماگ‌ها را هم برای وزارتخانه‌های رژیم صهیونیستی و هم برای تعدادی از سازمان‌ها و نهادهای خصوصی در اراضی اشغالی ارسال کرده بوده، افزود وزارت خارجه رژیم صهیونیستی تماسی تلفنی از چند مقام سفارت چنین در تل‌آویو دریافت کرده که یکی از مقامات چینی در گفت‌و‌گو با یک مقام وزارت خارجه تل‌آویو تأکید کرده است که ادعاهای مطرح شده درباره جاسوسی چین از تل‌آویو بی‌اساس است.

این مقام چینی که اشاره‌ای نیز به نام او نشده، ضمن درخواست یک توضیح رسمی از تل‌آویو، تأکید کرد: «قطعه مشکوک یک شی برقی بوده که در تمام ماگ‌ها حرارتی موجود است».

کانال ۱۲ اضافه کرد که دستگاه دیپلماسی رژیم صهیونیستی سعی کرده است که عصبانیت طرف چینی را فرونشاند از‌این‌رو تعدادی از مقامات تل‌آویو پیامی برای چین ارسال کردند که در آن عنوان شده بود «ما در ورای گزارش‌هایی که رسانه‌ها در این خصوص دست به دست می‌کنند، قرار نداریم».

بنابر این گزارش، سفارت چنین پیامی‌ شدیداللحن برای تل‌آویو ارسال کرده و از این رژیم خواسته است «بیانیه‌ای رسمی صادر کند. در غیر این صورت این مسئله تأثیری فوری و آشکاری بری روابط اسرائیل و چین خواهد داشت».

عرب۴۸ افزود که تنها پس از گذشت مدت زمان کوتاهی سازمان امنیت و اطلاعات داخلی رژیم صهیونیستی در یک بیانیه رسمی اعلام کرد که کارشناسان این سازمان پس از انجام تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که قطعه موجود در ما‌گ‌ها شی‌ای عادی بوده و به منظور حفظ دمای مایعات از آن استفاده می‌شود.

البته پیش از بیانیه شاباک، سفارت چین نیز، ظهر سه‌شنبه، در بیانیه‌ای رسمی ادعای جاسوسی را به شدت تکذیب و تأکید کرد که هدیه‌ها به مناسبت عید پسح برای وزارتخانه‌های رژیم صهیونیستی ارسال شده بوده است.

سفارت چین همچنین خاطرنشان کرد که به مناسبت عید پسح و بنابر عرف‌ دیپلماتیک هدایایی به وزارتخانه‌های رژیم صهیونیستی ارسال کرده است. در بخشی از بیانیه آمد: «در تعدادی از رسانه‌ها شایعاتی درباره یک ظن مبنی بر یافت شدن یک قطعه مشکوک در ماگ‌ها منتشر شد؛ اما این قطعه که ادعا شد مشکوک است، یک کابل است و در چنین ماگ‌هایی به راحتی می‌توان آ‌ن‌ها را یافت».

در بخش دیگری تأکید شده بود: «این شایعات بی‌اساس تأثیرات خطرناکی دارند چراکه هدف آن اختلاف‌‌افکنی میان چین و اسرائیل و تخریب نام چین و گمراه کردن مخاطبان است».

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا