فرهنگ و هنر

نقشه راه ما در جهاد تبیین است

نقشه راه ما در جهاد تبیین است

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران توانا ، نشست «نقش فعالان فرهنگی در حوزه جهاد تبیین» با حضور «سعید صلح‌میرزایی» در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

در این نشست که در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد، صلح میرزایی در پاسخ به چیستی معنی جهاد تبیین گفت: جهاد تبیین قدمتی چندین هزارساله در تاریخ بشر دارد. روش حکمرانی و جامعه‌سازی در جبهه حق که رؤسای آن انبیا بوده‌اند، همیشه تبیین بوده است. روش تبیین اینها همیشه دشمنانی داشته و حتی گاهی در حد لااله‌الاالله دشمن ایجاد می‌شده. جبهه حق از حضرت نوح تا زمان ما، همیشه معارضانی داشته؛ چون آنچه در شریعت آمده، محدودکننده قدرت و ثروت بعضی است. به همین دلیل، این تبیین و روشنگری که خطر ایجاد می‌کرده، برایش از کلمه «جهاد» استفاده می‌شده است. پس قدمت این معنا به هزاران سال پیش برمی‌گردد.

وی افزود: رهبر انقلاب معتقدند که حرکت امام جهاد تبیین بوده است؛ وگرنه چه دلیلی داشته که امام تبعید شود؟ امام هیچ‌وقت اقدام مسلحانه و نظامی نداشت. اگر کاری کرد، همه در قالب تبیین بود. رهبر در خاطرات خود می‌گویند: «نهضت با جهاد تبیین شروع شد.» در میدان جهاد تبیین، هیچ‌گاه اولیا و انبیا و پیروان ایشان از این خط خارج نشده‌اند. جهاد تبیین هیچ‌گاه تمام نمی‌شود و خط انقلاب است و ادامه دارد.

جهاد تبیین، امری عمومی است

صلح‌میرزایی با بیان اینکه سرمایه هر حکومتی مردمش است، ادامه داد: رویکرد غربی که انسان را مثل حیوان دوپا می‌بیند، از باب منافع مادی این تصور را دارد. رویکرد اسلام این است که مردم را واقعاً مؤثر می‌داند و می‌خواهد آنها به میدان عمل بیایند. این نکته بحث تبیین را همیشه پررنگ می‌کند. در مقابل، دشمن سعی می‌کند مردم را به گونه‌های مختلف از انقلاب جدا کند که رهبر به آن جنگ نرم گفتند. این جریان تبیین همیشه بوده و رهبر همیشه بر آن تأکید کرده‌اند. بیانات کتاب «جهاد تبیین» هم مربوط به قبل است. اما تفاوت الان از دو جهت است. تحریف، به دلیل نزدیک شدن دشمن به فضاهای خصوصی جوانان ما، به شدت افزایش پیدا کرده است. کرونا هم مسئله را تشدید کرد؛ چون بیشتر وقت‌ها جوانان در فضای مجازی گذشت. دشمن از این طریق وارد خلوت‌های ما شد.

صلح میرزایی گفت: تا قبل از مهر ۱۴۰۰، رهبر فرمان و درخواست تبیین را از نخبگان داشتند. اما مهر ۱۴۰۰ به بعد، برای اولین بار رهبر همه مردم را به این کار دعوت کردند؛ چون الان ما به تعداد کاربران فضای مجازی رسانه داریم. رهبر خطاب را عمومی کردند؛ چون همه دیگر می‌توانند مفید باشند. جهاد تبیین، جهاد ازبین‌بردن غبار تحریف و آشفتگی ذهنی است. در همین مسئله اصلاح قیمت‌ها و یارانه‌ها، اکثر مردم از آینده اضطراب دارند. این استرس کار و فرصت کار را از انسان می‌گیرد. ترس از آینده نامعلوم باعث می‌شود کارهایی کنند که بعداً پشیمان شوند؛ مثل هجوم به کالا و احتکار خانگی که ثمره تشوییش ذهنی است. الان همه می‌توانند مؤثر باشند و همدیگر را به صبر دعوت کنند. این مؤثربودن همه و شدت حمله از سوی دشمن باعث شده رهبر به جهاد تبیین تاکید کنند.

لازمه پیروزی استقامت است

حجت‌الاسلام صلح‌میرزایی اذعان کرد: از مهر تا اوایل بهمن این پیام جدی گرفته نشد. من به عنوان کسی که به سازمان‌ها مراجعه و با مدیران صحبت کردم، تصورم از جبهه انقلاب این بود که بیان ایشان خاص و جدی و فریضه فوری نبوده است. در شش ماه بعد، ایشان شش‌بار تأکید کردند و همه حس کردند که باید انجام وظیفه کنند. اگر این فرمان رهبر نبود، این مقدار تولیدات و ورود افراد مختلف به حوزه تأثیرگذاری انجام نمی‌شد. خیلی از دوستان که جهاد تبینی را رها کرده بودند، به زمینه بازگشتند. هنوز این شعله گرم است. بچه‌های انقلاب الان می‌دانند خط و هدف و وظیفه دارند. این فرمان نشاطی هم به مجموعه جبهه انقلاب داد.

ایشان با اشاره به اینکه قرآن می‌فرماید لازمه پیروزی استقامت است، بیان کرد: رهبر هم بارها بر این موضوع تأکید و ایستادگی کرده‌اند. ما هم لازم است گاهی چندین بار محتوایی را بیان و تکرار کنیم تا تأثیرش را بگذارد. باید بدانیم مشکلات مختلف جامعه حتماً با جهاد تبیین در آن عرصه حل خواهد شد.

نقشه راه در جهاد تبیین است

گردآورنده کتاب «جهاد تبیین» گفت: گام اول حرکت در مسیر جهاد تبیین این است که بر موانع عملیات غلبه کنیم. خیلی از ما از سر ترس جهاد تبیین نمی‌کنیم. می‌ترسیم این جهاد محبوبیتمان را کم کند. از بحث با دوستان و فامیل می‌ترسیم. این موضوع با انزوا هم رابطه دارد. اندیشمندانی هستند که با فضای جامعه و مجازی قهرند و نمی‌دانند دارد چه اتفاقاتی می‌افتد. پس دغدغه پیدا نمی‌کند. باید اینها را از انزوا خراج کرد.

گام دوم اطلاعات عملیات است. ما نیاز به این اطلاعات داریم. باید صحنه و نقشه و دشمن را بشناسیم. باید دست‌های دشمن را پیدا کنیم. اگر موضع را خوب نشناسیم، مثل رزمنده‌ای که از خواب بلند می‌شود، با توجه به شناختی که دیروز از میدان جنگ داشته، می‌جنگد.

گام سوم امکان‌سنجی از خود است. خیلی وقت‌ها نوجوانان می‌خواهند وارد جهاد تبیین شوند. یا دانشجویان می‌گویند ما یقین داریم نمی‌توانیم هیچ‌کاری برای این جهاد انجام دهیم. باید امکان‌سنجی کرد تا اگر توان قانع کردن افراد را نداریم، وارد کار نشویم. باید برای این جهاد کسب مهارت کنیم. مثلاً باید اول اسلام ناب را بشناسیم. دوم اینکه باید سواد رسانه‌ای را تقویت کنیم. الان فضای مجازی پر از جنس‌های تقلبی است. این باعث می‌شود که تفکر از ما گرفته شود. سوم اینکه باید شیوه‌های اقناع‌سازی را بیاموزیم. چهارم اینکه باید روش‌های بحث و جدل را بیاموزیم تا بتوانیم از موضوع دفاع کنیم. مرحله بعدی هم مهارت کار تشکیلاتی است. جهاد تبیین اگر فردی انجام شود، در درازمدت ما را خسته و دلسرد می‌کند. باید شبکه حداقل چندنفره‌ای داشته باشیم و این را شبکه‌ای پیگیری کنیم. این نیاز به مهارت دارد.

صلح میرزایی ابراز کرد: عملیات تبیینی لوازم و الزاماتی هم دارد. نقشه راه را هم باید در جهاد تبیین دنبال کنیم. یکی از قسمت‌های آن نقشه است. خط اول همان چیزی است که اکثر مجموعه‌های فرهنگی دارند روی آن کار می‌کنند که مقابله با تحریف است. من بهش می‌گویم جهاد تبیینِ درمانی. در مقابل این هم نوع دیگری از جهاد تبیین است که تعمیقی و ایمنی‌بخش است. تعمیق معارف اسلام ناب بهترین راهش نشر اندیشه‌های رهبر و امام است. در این مدتی که بحث جهاد تبیین مطرح شده، نزدیک به چهل‌پنجاه هزار کیلومتر در کشور مسیر طی کرده و با افراد مختلفی صحبت کرده‌ام. به شدت درباره تفکر امامین انقلاب در ذهن نیروهای انقلاب خلأ وجود دارد. بسیاری از آثار را نخوانده‌اند. بیانات امروز را کامل گوش نمی‌دهند. باید آرایش جدیدی برای انتقال معارف انقلاب ایجاد شود. این جهاد تبیینی تعمیقی است. این باعث واکسینه شدن اذهان در برابر شبهه‌ها می‌شود.

خلأ تبلیغ داریم

صلح میرزایی جهاد فعالانه را اینطور معنا کرد: اول جهاد تبیین تعمیقی و واکسینه کردن قبل از دریافت شبهه‌ها و دوم اینکه جهاد تبیین تهاجمی که قاعدتاً بعد از قدرتمندی ما در درمان و تعمیق است. جبهه فرهنگی باید نخبگان را به خط کند تا بتوانند در قسمت تهاجم عمل کنند. افراد ضعیف نمی‌توانند در این قسمت کاری انجام بدهند. ناشران انقلاب اسلامی در این مدت تلاش کرده‌اند تا آن روی سکه دشمن را نشان دهند. ولی معمولاً این در حیطه داخلی بوده و مصرف مخاطب داخلی. اگر قرار است تبدیل به چالش شود، باید هنر به کمک بیاید. ارتباطات بین‌المللی نیاز است. نامه رهبر به جوانان غربی خوب پشتیبانی نشد. باید خارج از ایران بدنه نخبگان بسازیم. ارتباط با بدنه تحت حکومت این مجموعه‌ها می‌تواند باعث سؤالاتی برایشان شود که این تأثیرگذار است. رهبر هم با بدنه جوانان غربی و آمریکای شمالی مرتبط شدند. این خط باید ادامه یابد تا جهاد هجومی اتفاق بیفتد.

حجت‌الاسلام صلح‌میرزایی درباره اثرگذاری مبلغان و نویسندگان بیان کرد: اولین قدم ایجاد یک شبکه است که این شبکه ایجاد شده؛ ولی باید فعال‌تر باشد. رقابت بین ناشران انقلابی خیلی شدید است و هم‌افزایی کمتر انجام می‌شود. بیشتر پروژه‌ها را پنهان می‌کنند و اصرار دارند تا موضوعشان فقط برای خودشان باشد. باید کمی جهاد کنند به این معنا که وقتی منافعشان در میان است، باید با هم مشترک بشوند و بارهای زمین‌مانده را بردارند.

کتاب‌های خیلی خوبی تولید شده که باید آنها را توزیع کرد. ما الان در بعضی از سامانه‌های توزیع، دچار تحریم کتاب‌های خوب هستیم. این شبکه‌های توزیع باید با همت ناشران و مجمع ناشران تقویت شود. در شهرستان‌های مختلف کتاب‌های مهم و اثرگذار وجود ندارد. باید کاری کرد که هرکس در هر جای کشور است، بتواند به کتب دسترسی یابد. شبکه ناشران انقلابی این کار را قبلاً کرده بود؛ ولی الان این کار تبلیغ نمی‌شود که همه بفهمند. ما خلأ سیر مطالعاتی و مشاوره کتاب داریم. مجموعه‌ای در سازمان فرهنگی هنری شهرداری بخش کتابخانه‌ها مشاوره کتاب را فعال کرده‌اند. خلأ تبلیغ داریم. کتاب‌ها چاپ می‌شوند؛ ولی کسی باخبر نمی‌شود. سیرهای مطالعاتی باید بارگذاری بشوند. مروجان و کتابدانان با اولویت اندیشه های امامین انقلاب باید تربیت شوند. همچنین باید به فهم کتب کمک کرد. نیاز به حل سؤالات در بعضی محتواها داریم.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا