بین الملل

منفعت ۸۰۰ میلیون دلاری تل‌آویو از عادی‌سازی در سال ۲۰۲۱

منفعت ۸۰۰ میلیون دلاری تل‌آویو از عادی‌سازی در سال ۲۰۲۱

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، بنا بر اطلاعات رسمی منتشر شده از سوی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی، ارزش صادرات نظامی این رژیم در سال ۲۰۲۱، به کشورهای عربی که به موجب توافق آبراهام، به عادی‌سازی روابط با تل‌آویو روی آورده‌اند، به حدود ۸۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۰ با میانجیگری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمده توافق عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با چهار کشور عربی امارات، بحرین، مغرب و سودان امضا کرد.

در بیانیه رسمی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی که در رسانه‌های عبری‌ منتشر شد، آمده است که در سال ۲۰۲۱، «هفت درصد از صادرات “دفاعی” به ارزش ۷۹۱ میلیون دلار به کشورهایی که “توافق آبراهام” با آن‌ها امضا شده است، صورت گرفته است».

بنا بر این بیانیه، صنایع نظامی رژیم صهیونیستی، در سال ۲۰۲۱، شاهد افزایش ۳۶ درصدی ارزش صادرات در سراسر جهان نسبت به سال گذشته بوده که به دلیل صادرات سامانه‌های پدافند هوایی و خدمات آموزشی است و مجموع ارزش صادرات را به ۱۱.۳ میلیارد دلار رسانده است. در حالی که این میزان در سال ۲۰۲۰ به  ۸.۳ میلیارد دلار بود و اکثر درآمدها از اروپا، منطقه آسیا و اقیانوسیه حاصل شده است. به گفته وزارت جنگ رژیم صهیونیستی، نزدیک به ۴۰ درصد از قراردادهای منعقد شده در سال گذشت، بیش از ۱۰۰ میلیون دلار ارزش داشت.

وزارت جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که صادرات امنیتی در سال ۲۰۲۱ به بالاترین حد خود و به حدود ۱۱.۳ میلیارد دلار، معادل ۳۶ میلیارد شیکل رسیده است و قراردادهای امضا شده توسط این وزارتخانه نسبت به سال ۲۰۲۰، ۳۰ درصد افزایش یافته است.

روزنامه «رأی الیوم» با بازنشر این اطلاعات، طی گزارشی به بهره‌برداری و سود سرشار تل‌آویو از توافق عادی‌سازی روابط با چهار کشور عربی فوق‌الذکر، توضیح داد: «شایان ذکر است که اسرائیل و امارات متحده از زمان امضای توافق آبراهام، شاهد رونق تجارت در حوزه‌های مختلف بوده‌اند. ضمن این‌که بحرین و مراکش نیز متعهد به تقویت روابط تجاری و امنیتی و همکاری در زمینه‌های مختلف بودند. اما در مقابل، مذاکرات دیپلماتیک بین اسرائیل و سودان در سال گذشته پس از کودتای نظامی در خارطوم با شکست مواجه شد.

در همین زمینه، «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی می‌گوید که این وزارت‌خانه «با تقویت روابط با منطقه و همچنین ایجاد روابط جدید با کشورها در سراسر جهان، بازار خود را گسترش و توسعه داده است».

بنا بر این گزارش، از جمله مهمترین صادرات نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۱ می‌توان به موشک‌ها، سامانه‌های پدافند هوایی، خدمات آموزشی، پهپادها، سامانه‌های راداری و پدافند هوایی، هواپیما، تجهیزات الکترونیکی، سامانه‌های اطلاعاتی و ارتباطی، سامانه‌های سایبری و غیره اشاره کرد.

در همین راستا و بنا بر گزارش وزارت تجارت و صنعت اسرائیل، حجم مبادلات تجاری بین اسرائیل و مصر در سال ۲۰۲۱ به حدود ۳۳۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با سال قبل، ۶۳ درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که اسرائیل یک «قرارداد تاریخی»! با مصر به ارزش ۱۵ میلیارد دلار امضا کرده بود که بر اساس آن مصر، ۸۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از میادین «تامار» و «لویاتان» واقع در آب‌های سرزمینی فلسطین تحت اشغال اسرائیل دریافت می‌کرد.

«یووال اشتاینیتز» وزیر انرژی سابق رژیم صهیونیستی، این صادرات گاز به مصر از میادین لوییان و تامار را «مهمترین همکاری اقتصادی اسرائیل و مصر از زمان امضای معاهده صلح بین دو کشور» دانست، زیرا برای نخستین‌بار مصر از زمان امضای کمپ‌دیوید در سال ۱۹۷۹ تاکنون از «همسایه خود»، گاز وارد خواهد کرد.

از سوی دیگر در سال ۲۰۱۶، اسرائیل و اردن قراردادی را امضا کردند تا از اول ژانویه ۲۰۲۰، حدود ۴۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی تحت اشغال اسرائیل به ارزش ۱۰ میلیارد دلار در مدت ۱۵ سال به اردن عرضه کند.

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا