بین الملل

سناریوهای فراروی کابینه تل‌آویو در پی از دست دادن اکثریت

سناریوهای فراروی کابینه تل‌آویو در پی از دست دادن اکثریت

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، استعفای «عیدیت سیلمان» عضو راست‌گرای کنست از ائتلاف کابینه رژیم صهیونیستی در روز چهارشنبه (دیروز، ۶ آوریل)،، دولت این رژیم را شوکه کرد و با استقبال و رضایت اپوزیسیون تحت هدایت « بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر سابق این رژیم همراه شد.

 ساعاتی پس از اعلام استعفای سیلمان از کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی، سناریوهای متعددی از جمله سقوط دولت، بازگشت به انتخابات زودهنگام، تشکیل دولت جدید توسط راست‌گرایان و حتی بقای کابینه کنونی طرح شد. خبرگزاری آناتولی با انتشار یادداشتی به بررسی چهار سناریوی مذکور پرداخت که در ادامه می آید.

نویسنده در این یادداشت تصریح کرد که با استعفای سیلمان، کابینه ائتلافی اسرائیل می‌تواند باقی بماند، مشروط به این‌که، استعفاهای جدیدی رقم نخورد اما در هر حال دیگر نمی‌تواند قانونی را در کنست ارائه کند، زیرا اکثریت لازم را از دست داده است و از این لحاظ ممکن است از برخی جهات فلج شود.

کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی متشکل از احزاب راست‌گرا، چپ‌گرا و میانه‌رو است و حتی پیش از استعفای سیلمان دارای اکثریت شکننده‌ای بود و از مجموع ۱۲۰ رای در کنست، تنها ۶۱ رای داشت.

سناریوی نخست: برگزاری انتخابات زودهنگام (این سناریو محتمل است)

در حال حاضر، کابینه اسرائیل دارای ۶۰ کرسی در پارلمان است یعنی درست به اندازه اپوزیسیون. استعفای یک عضو دیگر کنست از کابینه ائتلافی، به منزله سقوط این دولت، انحلال پارلمان و حرکت به سوی انتخابات زودهنگام خواهد بود.

در صورت تحقق این سناریو، «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی تا زمانی که کنست دولت جدید را پس از برگزاری انتخابات زودهنگام بپذیرد، نخست وزیر خواهد شد.

این در حالی است که هیئت رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی می‌گوید که یکی دیگر از قانونگذاران حزب «یمینا»، یعنی «نیر اورباخ» نیز ممکن است از کابینه ائتلافی اسرائیل استعفا دهد.
مقامات مسئول در حزب لیکود تایید می‌کنند که «عیدیت سیلمان» تنها عضو کابینه ائتلاف نبود که به استعفاء فکر می‌کرد.

سناریوی دوم: نجات کابینه ائتلافی از سوی فهرست مشترک عربی (این سناریو بعید است)

حزب «میرتص» رژیم صهیونیستی و از شرکای کابینه ائتلافی امیدوار است که فهرست مشترک به ریاست «ایمن عوده» از دولت اسرائیل حمایت کند تا از سقوط آن و تشکیل یک دولت راست‌گرا به ریاست نتانیاهو جلوگیری کند.

اما عوده قاطعانه هرگونه امکان پیوستن به دولت تحت هدایت بنت برای حفظ اتحاد را رد کرد و روز چهارشنبه به روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» گفت: «ما راه نجات بنت و شاکد (وزیر داخلی اسرائیل) نخواهیم بود. این یک دولت بد است».

فهرست مشترک، ائتلافی از سه حزب عربی «الجبهه الدیموقراطیه للسلام والمساواه»، «التجمع الوطنی الدیمقراطی» و «الحرکه العربیه للتغییر» است که دارای شش کرسی در کنست است.

سناریوی سوم: سقوط کابینه بنت و تشکیل دولت راست‌گرا (این سناریو محتمل است)

ممکن است دولت نفتالی بنت سقوط کند و از احزاب راستگرای اسرائیل که اکثریت را در کنست اسرائیل دارند، دولتی تشکیل شود. اما موضوع اینجاست که احزاب راستگرای اسرائیل متحد نیستند، برخی از آن‌ها در ائتلاف حاکم شرکت دارند و سایرین در اپوزیسیون حضور دارند.
از سوی دیگر، اپوزیسیون نیز همگن نیست، علاوه بر نیروهای راست‌گرا به رهبری نتانیاهو، فهرست مشترک نیز وجود دارد که اکثریت آن را نمایندگان عرب تشکیل می دهند.
در چنین شرایطی، تشکیل چنین دولتی مستلزم توافق احزاب راست‌گرا بر سر ریاست یک فرد است که با توجه به تلاش‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق، برای بازگشت به نخست‌وزیری در سایه مخالفت بسیاری از رهبران احزاب راست‌‌گرا با بازگشت نتانیاهو به قدرت، کار دشواری است. 

سناریوی چهارم: ابقای کابینه کنونی (این سناریو محتمل است)

کابینه اسرائیل می تواند با حمایت ۶۰ عضو کنست دوام بیاورد، اما نمی تواند قوانینی را در کنست تصویب کند که این امر موجب می‌شود که از جهات مختلف فلج شود.

در این صورت، دولت پایدار نخواهد بود، زیرا اپوزیسیون برای سرنگون کردن آن، تنها به یک عضو دیگر کنست نیاز دارد. از سوی دیگر فعالان حزب لیکود می‌گویند که آن‌ها از هم اکنون جستجو برای یافتن یکی از اعضای کنست را آغاز کرده‌اند که بتواند متقاعد شود و حمایت خود را از دولت پس بگیرد. اما در عین حال، اپوزیسیون اسرائیل به دلیل نداشتن آرای لازم، نمی‌تواند رای اعتماد کابینه کنونی را سلب کند.

بنت گیج  و نتانیاهو هیجان‌زده است

در چنین فضایی، روزنامه هاآرتص می‌نویسد که استعفای سیلمان، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را شوکه کرده و از زمان اعلام این استعفاء، نمی‌توان با نفتالی بنت، تماس تلفنی برقرار کرد. قرار بود بنت و سیلمان، سه شنبه با یکدیگر دیدار کنند اما عیدیت سلیمان در آخرین لحظه، این نشست را لغو کند.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، «سیلمان بعداً با استعفا‌نامه‌ای به نخست وزیر، سکوت خود را شکست و نوشت: زمان تشکیل دولتی ملی، یهودی و صهیونیستی فرا رسیده است».

پس از این تحول، بنت نمایندگان حزب خود را به جلسه‌ای فراخواند تا اطمینان حاصل کند که از ائتلاف خارج نخواهند شد.
از سوی دیگر، نتانیاهو نخست وزیر سابق اسرائیل بلافاصله اشتیاق خود را برای تشکیل دولت جدید و بازگشت خود به نخست وزیری نشان داد.
او در پستی در توییتر نوشت: «به دولت ضعف می گویم: به خانه بروید! من به اعضا و دوستانی که هنوز عضو این ائتلاف هستند (دولت) می گویم: به خانه بروید!».

وی افزود: «به عیدیت سیلمان بپیوندید، به ما بپیوندید، با هم اسرائیل را به مسیر موفقیت، رفاه، امنیت و صلح بازگردانیم».

نتانیاهو پیش از این، نیز طی پستی در توئیتر نوشته بود: «عیدیت، تصمیم درستی گرفتی، به خانه‌ات خوش آمدی، راست‌گرای واقعی، در اردوگاهی ملی. همه ما به شما درود می فرستیم».

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد که استقبال لیکود از عیدیت چیزی بیشتر از دو دست گشوده برای در آغوش گرفتن باشد. تا جایی که هیئت رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی می‌گوید که سیلمان «با لیکود (که توسط نتانیاهو هدایت می‌شود) توافق کرده تا در انتخابات آتی جایگاه دهم را در لیست لیکود اشغال کند و سمت وزیر بهداشت را بر عهده بگیرد».

عیدیت سیلمان پس از علنی کردن قصد خود، درباره علت این تصمیم گفت که احساس می‌کرده «دیگر نمی‌تواند [وضعیت موجود را] تحمل کند» و همچنین بیش از نمی‌توانسته به آنچه هویت یهودی اسرائیل خوانده، آسیب برساند. بنابر گزارش جروزالم پست، احتمالا او به اختلاف خود با «نیتزان هورویتز» وزیر بهداشت رژیم صهیونیستی در خصوص استفاده از مواد غذایی در روز «پسح» در بیمارستان‌ها اشاره داشته است.

«گیلعاد کاریف» از اعضای کنست  در گفت‌و‌گو با رادیو « ۱۰۳FM» در واکنش به این امر گفت که امیدوار است عیدیت سلیمان از تصمیم خود عقب‌نشینی کند چراکه او رئیس ائتلاف است و این گام ممکن است به انتخابات سراسری منجر شود.

ائتلاف بنت و لاپید پس از برگزاری چند دوره انتخابات در اراضی اشغالی و کش‌ و قوس‌های فراوان توانسته بود تنها با فاصله یک رأی (۶۱ در برابر ۵۹) بر ائتلاف رقیب پیروز شود. پس از این پیروزی، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که طولانی‌ترین دوره حکومت در  اراضی اشغالی برعهده داشت، بعد از پانزده سال از منصب نخست‌وزیری (در دو مرحله جداگانه میان سال‌های ۱۹۹۶-۱۹۹۹، و ۲۰۰۹-۲۰۲۱) از قدرت کنار رفت و بنت توانست با تشکیل ائتلافی متشکل از احزاب مختلف  کابینه خود را در فلسطین اشغالی تشکیل دهد.

ائتلاف حاکم کنونی در رژیم صهیونیستی متشکل از هشت حزب ناهمگون از چپ، راست و میانه‌رو در ژوئن ۲۰۲۱ پس از کش و قوس‌های فراوان تشکیل شد و به سالها حاکمیت حزب لیکود به ریاست نتانیاهو پایان داد.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا