بین الملل

درخواست بایدن از کنگره درباره فروش تسلیحات به ترکیه

درخواست بایدن از کنگره درباره فروش تسلیحات به ترکیه

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» روز چهارشنبه نوشت، «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور از کنگره درخواست کرده مجوز فروش تسلیحات به ترکیه را تأیید کند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، این تسلیحات شامل موشک، رادار و تجهیزات الکترونیکی برای تجهیز جنگنده‌های اف-۱۶ ترکیه هستند که توان نیروی هوایی این کشور را به میزان قابل توجهی تقویت می‌کنند.

وال استریت ژورنال نوشت، بایدن این درخواست را ماه گذشته میلادی برای رهبران کنگره ارسال کرده است و مبلغ آن به نظر می‌رسد حدود چهارصد میلیون دلار باشد.

به نوشته این روزنامه، میانجی‌گری‌های ترکیه میان روسیه و اوکراین با توجه به درگیری‌های جاری به ترمیم روابط آنکارا و واشنگتن کمک کرده است و ممکن است زمینه را برای فروش جنگنده اف-۱۶ به ترکیه فراهم کند.

پس از آنکه ترکیه سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه را خریداری کرد، آمریکایی ها این کشور را از برنامه ساخت جنگنده اف-۳۵ خارج کردند. علاوه بر این، صنایع دفاعی ترکیه تحت تحریم‌های کنگره موسوم به کاتسا درآمد.

گرازش وال استریت ژورنال در حالی منتشر شده است که «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه روز سه‌شنبه گفته است آنکارا امیدوار است که واشنگتن مجوز فروش جنگنده‌های اف-۱۶ را صادر کند.

آکار گفت: «این یک روند طولانی است و امیدوار هستیم که به نتایج مثبتی منتهی شود. آیا این امکان وجود دارد که موضوع اف-۱۶ خروجی مثبتی داشته باشد؟ این امکان پذیر است. اما آیا این موضوع قطعی است؟ خیر. ما تحولات را از نزدیک زیر نظر داریم. اگر ما اف-۱۶ های جدید را بخریم این موضوع از نیروی هوایی ما تا زمانی که جنگنده ملی‌مان را تولید کنیم، حمایت خواهد کرد».

این در حالی است که رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا چندی پیش  در مصاحبه‌ای مخالفت خود را با فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه ابراز کرد.

«باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در جریان بازدید از یک پایگاه هوایی به مجله نیروی هوایی گفت: «من شخصاً از فروش جنگنده اف-۱۶ به ترکیه حمایت نمی‌کنم».

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا