خراسان شمالی

ایمان محوری عامل پیروزی مقابل دشمن بعثی بود

به گزارش یولن از بجنورد، سردار سرتیپ فتح‌الله جعفری، پیش از ظهر امروز در یادواره علمدار شهدای خراسان‌شمالی، شهید سردار سرتیپ پاسدار شهید رجبعلی محمد زاده اظهار کرد: تیپ یک لشکر ۷۷ خراسان که از تیپ‌های بسیار قدرتمند با جوانان و فرماندهان شجاع در عرصه نبرد بود، از استان خراسان‌شمالی سه هزار شهید به تعداد اعضای یک تیپ بودند که در این مسیر جانشان را فدا کردند.

وی با اشاره به اینکه در روزهای آغازین جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، هیچ‌گاه کشور ازنظر قدرت نظامی با ارتش بعث عراق برابری نداشت، گفت: این ارتش با تجهیزات بیشتر و بی‌رحمانه‌ای درصحنه نبرد بود و زمانی را با تهاجم جلو آمدند و ۱۶ هزار از خاک‌ کشور اشغال کرد.

مسئول مرکز مطالعات دفاع مقدس ستاد کل نیروهای مسلح بابیان اینکه تمام توان کشور بسیج شد تا بتوانند دشمن را از خاک کشور بیرون کنند، اضافه کرد: زمانی که عراق به خاک ایران وارد شد، بنی‌صدر به امام نامه نوشت که باید جنگ را خاتمه داد و گروگان‌های آمریکایی را آزاد و پای میز مذاکره بنشینیم.

وی گفت: در شرایطی که در ماه چهارم، جنگ حالت بحرانی پیدا کرد، توان نظامی ایران یک‌سوم عراق بود و مردم خیلی مطلع نبودند که در جبهه‌ها چه خبر است.

سردار سرتیپ جعفری اضافه کرد: تدبیر فرماندهان جوان درصحنه جنگ این بود که به امام پیام برسانند که ما ناامید نیستیم و می‌توانیم ادامه دهیم.

وی با اشاره به اینکه تغییر استراتژی جنگ با صدام باعث پیروزی کشور ایران شد، گفت: این در حالی است که بنی‌صدر اعلام کرده بود، این نوع جنگیدن دردی را دوا نخواهد کرد، اما فرماندهان معتقد بودند که جنگ برای ما فرصت طلایی است.

سردار سرتیپ جعفری با اشاره به اینکه فرماندهان دفاع مقدس به‌جای تکیه بر تجهیزات، ایمان محوری را در استراتژی جنگ قراردادند، ادامه دادند: فرماندهان جنگ را به‌جای روزانه، جنگ شبانه و غافلگیرانه با پرهیز از کشتار دشمن پیش گرفتند و با حضور نیروهای مردمی درصحنه جنگ در قالب گردان‌های سبک، تاکتیکی، رزمی درواقع ادبیات جنگ را تغییر دادند.

مسئول مرکز مطالعات دفاع مقدس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: مردم و فرماندهان جوان جنگ را عاشورایی کردند و در یک‌زمانی که ایران در منتهی الیِ ضعف قرار داشت، با تغییر استراتژی از تجهیزات محوری به ایمان محوری راه نجات ارتش ایران در برابر عراق شد.

سردار سرتیپ جعفری خاطرنشان کرد: با حضور نیروهای مردمی از استان‌ها و شهرهای مختلف با یک ادبیات مشترک گردان‌ها شکل گرفتند، با سازمان‌دهی نیروهای مردمی، برای فتح خرمشهر پیش آمدند و خرمشهر آزاد شد.

وی یادآور شد: نیروی عظیم مردمی نه‌تنها مناطق اشغالی را آزاد و ایجاد یک فرهنگ در کشور کرد، بلکه توانست دشمن را در مناطقی تعقیب کند و این تبدیل به یک قدرت شد.

سردار سرتیپ جعفری با اشاره به اینکه مهم‌ترین مسئله والفجر هشت عبور از الوند بود، خاطرنشان کرد: شهید رجبعلی محمد زاده نیروها و تجهیزات را از این منطقه عبور داد و بعد از آزادسازی فاو، ارتش عراق به‌تلافی فاو، مهران را اشغال کرد.

وی عنوان داشت: شهید محمد زاده در مقابله با دشمنان، شجاع، برای رسیدن به هدف باتدبیر و در مقابل نیروهای بسیجی متواضع و مردم‌داری داشت.

سردار جعفری ادامه داد: بسیجی‌ها و رزمندگان داوطلب پا در میدان مبارزه گذاشتند و با حداقل تجهیزاتی که در دست داشتند، توانستند باایمان کشور را نجات دهند.

مسئول مرکز مطالعات دفاع مقدس ستاد کل نیروهای مسلح یادآور شد: مسئولان به مردم خدمت کنید، بیشترین دوره مدیریتی و ریاستی یک فرد می‌تواند ۳۰ سال باشد، بنابراین خیلی زود دیر می‌شود، ما مسئول مردم نیستیم بلکه خادم آن‌هاییم .

سردار جعفری ادامه داد: مسئولان یادمان باشد که برای مردم وقت بگذاریم، یک‌بار دیگر نامه امام علی و مالک اشتر را بخوانید و خودتان را همانند شهید محمد زاده که خادم مردم می‌دانست برای خدمت به مردم آماده کنید.

برگزاری یادواره های شهدا برای نسل امروز ضرورت دارد 

سردار فرجی، فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان شمالی نیز در این مراسم اظهار کرد: در هفته وحدت یادواره های شهید محمد زاده در تمامی شهرستان های استان برگزار شد و امروز کنگره این شهید در مرکز استان اجرایی شد.

وی با اشاره به اینکه یادواره های شهدا مسیر و راه شهدا را برای ما آشکار می کند، ادامه داد: شهید محمد زاده در طول هشت سال دفاع مقدس و بعد از آن برای نظام و انقلاب مجاهدت کردند، تا به امروز امنیتی که داریم با تمام وجود لمس می کنیم مدیون این شهدا هستیم.

وی گفت: مسیر شهدا، مسیر خدمت به مردم و جمهوری اسلامی است، درس‌هایی به ما دادند تا در هر پست و مقامی هستیم باتوجه به اینکه  مقام ها بروی خون شهدا قرار گرفته است، این پست ها امانت الهی در دستان ماست که بتوانیم راه آنها را ادامه دهیم.

سردار فرجی با اشاره به اینکه برگزاری این یادواره ها برای نسل جوان و امروز ضرورت دارد، گفت: قطعا شهدا به برگزاری این مراسمات نیازی ندارند اما این یادواره ها باعث می شود با قوت بیشتری در این مسیر گام برداریم.

انتهای پیام/ن


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا