فرهنگ و هنر

فعالیت اقتصادی نظامیان در کشورهای جهان/ کجای دنیا نظامی‌ها خودرو می‌سازند؟

فعالیت اقتصادی نظامیان در کشورهای جهان/ کجای دنیا نظامی‌ها خودرو می‌سازند؟

گروه فرهنگ یولن ـ امین رحیمی: ارتش آمریکا یک یگان مهندسی دارد که شعارش این است: «ما با اقدامات فنی و عمرانی خود به امنیت ملی کمک می‌کنیم». این یگان که قدیمی‌ترین پیمانکار دولت آمریکا با سابقه بیش از ۲۰۰ سال است و گفته می‌شود از نظر مالی «بزرگ‌ترین آژانس مدیریت طراحی، مهندسی و ساخت در جهان» است به ساخت سد و نیروگاه برق، راه‌سازی و اجرای پروژه‌های ملی می‌پردازد.

یگان مهندسی ارتش آمریکا (United States Army Corps of Engineers) مالکیت یا پیمانکاری حدود ۶۰۰ سد و نگهداری ۱۹ هزار کیلومتر مسیر آبی و اجرای بیش از ۴۶۰ پروژه ملی زیست‌محیطی را برعهده دارد؛ «از پروژه‌های یگان مهندسی می‌توان به نظارت بر ساخت کانال پاناما، ساخت نیروگاه‌های آبی و سدهای بونویل و همچنین ساخت ساختمان پنتاگون و بنای یادبود واشینگتن اشاره کرد. این یگان از سال ۱۹۲۰ میلادی اجازه‌ ساخت نیروگاه‌های برق‌آبی را گرفت و از آن زمان تاکنون توانسته است ۷۵ نیروگاه بسازد. این نیروگاه‌ها یک‌چهارم برق تولیدشده از نیروگاه‌های برق‌آبی کشور آمریکا را تولید می‌کند. یکی دیگر از عرصه‌های کاری این یگان تهیه‌ آب شرب است که این کار را از سال ۱۸۵۰ میلادی با ساخت کانال آبی واشنگتن آغاز کرد. این کانال تامین آب شرب پایتخت آمریکا و ۱۱۵ شهر دیگر را بر عهده دارد».

حالا ارتش آمریکا علاوه بر پروژه‌های وزارت دفاع، سالانه چقدر از دولت آمریکا پروژه‌های ملی و منطقه‌ای بگیرد خوب است؟ بیش از ۴ میلیارد دلار.

فعالیت اقتصادی نظامیان در کشورهای جهان/ کجای دنیا نظامی‌ها خودرو می‌سازند؟

ارتشی‌ها خودرو می‌سازند!

فعالیت نظامی‌ها در اقتصاد سابقه‌ تاریخی دارد و دلیلش هم روشن است؛ ارتش‌ها همواره بهترین نیروهای مهندسی و فنی را در اختیار داشته‌اند و در ساخت استحکامات و در کارهای سخت متخصص هستند. علاوه بر آن در حوزه‌های ارتباطات، راه‌سازی، ساخت پل و تونل، انتقال آب و برق و همچنین اجرای پروژه‌های خاص در شرایط دشوار، تخصص و مهارت و کارآمدی دارند. این قابلیت‌ها از دید دولت‌ها پنهان نیست و این‌طوری است که در بسیاری از کشورهای جهان نظامی‌ها به کارهای اقتصادی مشغولند و اغلب موفق هم هستند.

فعالیت اقتصادی نظامیان در کشورهای جهان/ کجای دنیا نظامی‌ها خودرو می‌سازند؟

یک نمونه مشهور در جهان نیز ارتش ترکیه است که خودرو هم می‌سازد. ارتش ترکیه بیش از نیم قرن است که کار اقتصادی می‌کند و صاحب حدود ۸۰ شرکت است که در حوزه ساختمان‌سازی، راه‌سازی، صنایع دفاعی و خدمات رفاهی فعالند. برخی از این شرکت‌ها نیز بسیار بزرگ و مشهورند و فعالیتشان از دلایل توسعه و پیشرفت صنعتی این کشور در ۲ دهه اخیر محسوب می‌شود.

اویاک (OYAK) که در واقع صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح ترکیه است، بزرگ‌ترین خودروساز این کشور است و مالک شرکت اویاک ـ رنو. فقط همین یک شرکت زیرمجموعه ارتش ترکیه بیش از ۸ میلیارد دلار دارایی دارد و بانک هم دارد که نامش اویاک است و شرکت بزرگ تولید فولاد اردمیر و فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشهور اویپا را در اختیار دارد؛ «ارتش ترکیه حوزه اقتصادی غول‌پیکری نظیر اویاک در اختیار دارد و این شرکت‌ها در زمینه‌های مختلف تولیدی، توزیعی و صادراتی و در حوزه‌های خودرو، جهانگردی، توریسم، عمران، بیمه، نفت و صنایع و فناوری‌های استراتژیک و پیشرفته فعالیت می‌کنند».

فعالیت اقتصادی نظامیان در کشورهای جهان/ کجای دنیا نظامی‌ها خودرو می‌سازند؟

در شرق آسیا چه خبر است؟

در هند نیروهای مسلح فعالیت اقتصادی دارند و چند دهه است که برای دولت به اجرای پروژه‌های راه‌سازی می‌پردازند. در پاکستان نیز مؤسسات اقتصادی ارتش از جمله بنیاد رفاه ارتش و بنیاد نیروی دریایی پیمانکار پروژه‌های بزرگ دولتی به‌ویژه در بخش‌های صنعت، حمل‌ و نقل و خدمات رفاهی هستند. مسیر تجاری مشهوری که کریدور یا دالان اقتصادی چین و پاکستان نامیده می‌شود هم همین ارتشی‌های پاکستان ساخته‌اند. در آلمان و کره جنوبی و ژاپن نیز ارتشی‌ها سابقه فعالیت نظامی دارند و اصلا محرک رشد و توسعه صنعتی این کشورها بوده‌اند.

فعالیت اقتصادی نظامیان در کشورهای جهان/ کجای دنیا نظامی‌ها خودرو می‌سازند؟

چین امروز یک پدیده اقتصادی و صنعتی است و ارتش این کشور هم خودش پدیده‌ای است و در چند دهه گذشته با هدف کمک به خودکفایی و رشد اقتصادی چین در حوزه اقتصاد فعال بوده است. تا حدود ۲۵ سال پیش ارتش چین مالک و مدیر بیش از ۱۰ هزار موسسه اقتصادی و پیمانکاری دولت بود. در ۲ دهه اخیر نیز فعالیت اقتصادی ارتش چین بازتعریف شده است تا ارتش بیشتر در حوزه عمران، تدارکات و ارتباطات فعال باشد.

فعالیت اقتصادی نظامیان در کشورهای جهان/ کجای دنیا نظامی‌ها خودرو می‌سازند؟

ایرانی‌ها چه می‌کنند؟

در ایران نیز قرارگاه خاتم‌الانبیاء از زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران، پیمانکار معروف دولت است. این نهاد که از سال ۱۳۶۸ شمسی تأسیس شد در سال‌های پس از جنگ تحمیلی محرومیت‌زدایی از ایران را بر عهده گرفت و از آن موقع تا به حال نیز بیش از ۲ هزار پروژه بزرگ ملی را اجرا کرده و بیش از ۱۰۰ هزار پروژه متوسط و کوچک محرومیت‌زدایی را به نتیجه رسانده است. در ایران هر کاری که شرکت‌های غربی به دلیل تحریم‌ها یا هر دلیل دیگری برای ایران انجام نمی‌دهند و هر کاری که پیمانکاران داخلی توان انجامش را ندارند این قرارگاه وارد میدان می‌شود و خوش می‌درخشد.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا