آغازی بر پایان فعالیت خبرنگار نماها در استان کرمان / ساماندهی کنفرانس های خبری و سفرهای اصحاب رسانه
آغازی بر پایان فعالیت خبرنگار نماها در استان کرمان / ساماندهی کنفرانس های خبری و سفرهای اصحاب رسانه
به گزارش خبرگزاری یولن؛ رسانهها به عنوان یکی از قدرتمندترین ابزارهای ارتباطی، تأثیر عمیقی بر شکلگیری افکار عمومی، نگرشها و رفتارهای اجتماعی دارند.
با دسترسی گسترده به تلویزیون، اینترنت، شبکههای اجتماعی و دیگر رسانهها، اطلاعات به سرعت منتشر میشوند و میتوانند آگاهی و شناخت افراد را در مورد موضوعات مختلف افزایش دهند. این تأثیر بهویژه در مواقع بحران، انتخابات یا مسائل اجتماعی بهخوبی مشهود است، زیرا رسانهها میتوانند نگرش افراد را تحت تأثیر قرار داده و در ایجاد تغییرات اجتماعی نقش کلیدی ایفا کنند.
از سوی دیگر، رسانهها علاوه بر اطلاعرسانی، قدرت هدایت جامعه را نیز در اختیار دارند! با انتخاب محتوا و شیوه ارائه آن، میتوانند باورها و ارزشهای فرهنگی را تقویت یا تغییر دهند.
این قدرت، هم جنبه مثبت دارد، مانند ترویج آموزش و آگاهی و هم جنبه منفی، مانند انتشار اخبار نادرست یا تقویت کلیشهها. به همین دلیل، مسئولیتپذیری رسانهها و آگاهی مخاطبان از اهمیت بسیاری برخوردار است تا از قدرت رسانهها بهدرستی و در جهت منافع عمومی استفاده شود.
بدنبال انتشار گزارشی با عنوان «سایه سنگین خبرنگارنماها بر فضای رسانه ای کرمان» در تاریخ ۱ دیماه ۱۴۰۳ در تابناک، محمـدرضا نژادحیدری مشاور استاندار و سرپرست اداره کل روابط عمومی استانداری کرمان با انتشار اطلاعیه ای از سامان دادن به وضعیت خبرنگاران استان در جلسات مختلف خبری کرمان خبر داد.
در این اطلاعیه آمده است: با توجه به درخواستهای مکرر اصحاب رسانه مبنی بر سازماندهی حضور خبرنگاران محترم در برنامههای استانداری کرمان، بهاستحضار میرساند پس از مشورت با پیشکسوتان و نهادهای صنفی، از این پس صرفا خبرنگارانی که دارای شرایط زیر باشند امکان حضور در سفرهای شهرستانی و برنامههای استانداری را خواهند داشت: خبرنگاران اعزامی باید توسط بالاترین مقام رسانه به صورت مکتوب به اداره کل روابطعمومی استانداری معرفی شوند، خبرنگاران باید دارای بیمه رسانه باشند، خبرنگاران رسانههای مکتوبی که ضریب انتشار آنها بالای ۵۰ درصد است امکان حضور در برنامهها را دارند، خبرنگاران پایگاههای خبری که در طرحبندی وزارت ارشاد شرکت کردهاند و حداقل دارای ۲۰۰ روز سابقه فعالیت باشند، امکان حضور در برنامهها را دارند، حضورخبرنگاران بایستی منجر به تولیدات رسانهای شود و نسخه یا لینک آن در اختیار اداره کل روابطعمومی استانداری قرار گیرد، حضور خبرنگارانی که دارای بیمه غیر رسانه هستند در برنامهها با ارائه تعهد توسط بالاترین مقام رسانه بلامانع است، در صورت محدودیت در نشستها یا سفرهای درون استانی اولویت با خبرگزاریها، پایگاههای خبری، روزنامهها و در مرحله بعد با هفتهنامهها است.
تابناک نوشت، شایان ذکر است: حضور در برنامهها منوط به ارسال معرفینامه رسمی و درج اسامی خبرنگاران در بانک اطلاعاتی روابطعمومی استانداری است.
امید میرود چنین تصمیماتی به طور قاطع پیگیری شود تا با بهرهگیری از قدرت رسانه، دغدغهها و مسائل مختلف استان در حوزههای متفاوت تا رسیدن نتیجهای مطلوب پیگیری شود؛ چراکه نقش رسانه در پیگیری و برجستهسازی مشکلات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی میتواند به تحقق اهداف و ایجاد تغییرات مثبت در جامعه کمک کند.
۴۶
مجله خبری یولن