فرهنگ و هنر

شاهنامه حاصل تفکر و زایده تخیل یک فرد، به تنهایی نیست/شاهنامه نتیجه تمدن چندین هزارساله است که حکمت و دانش آن، در شاهنامه متجلی شده است 

شاهنامه حاصل تفکر و زایده تخیل یک فرد، به تنهایی نیست/شاهنامه نتیجه تمدن چندین هزارساله است که حکمت و دانش آن، در شاهنامه متجلی شده است 

به گزارش خبرگزاری یولن، دکتر محمد رسولی، تاریخ‌دان، شاهنامه‌شناس، مولف کتب شاهنامه‌پژوهی و مدرس شاهنامه در نشست خبری بزرگداشت فردوسی و بررسی شاهنامه همچنین رونمایی از نخستین کتاب تاریخ کامل ایران براساس شاهنامه اظهار کرد: شاهنامه هویت ملی و کتابی مفید برای بشریت است برخی از جملات شاهنامه اینطور به ذهن تداعی می کند که صحبت های این کتاب کلیشه‌ای است اما افرادی که با آن آشنایی دارند و در آن تفحص می کنند، متوجه هستند این موارد نه تنها تعارف نیست بلکه شاهنامه بیش از این هاست.
وی افزود: شاهنامه را در یک جمله نمی توان وصف کرد شاهنامه را به درستی کتابخانه‌ای گفتند و درباره عظمت این کتاب نیز جای بحث زیادی دارد.
وی اشاره کرد: شاهنامه کتابی است که کتاب‌های زیادی در آن نهفته است و حاصل تفکر و زایده تخیل یک فرد، به تنهایی نیست این بدیهی‌ترین ویژگی شاهنامه است شاهنامه نتیجه تمدن چندین هزارساله است که حکمت و دانش آن در شاهنامه متجلی شده است.
دکتر رسولی بیان کرد: فردوسی آنچه را که از رحمت و دانش ایرانیان در عهد باستان و دوره کهن بوده در قالب شاهنامه به نظم درآورده است و عمر یک انسان به تنهایی برای درک همه مطالب شاهنامه کفایت نمی‌کند.
وی تصریح کرد: شاهنامه دستاورد چندین هزارساله تمدن بشری است و اگر یک عمر پژوهش صرف خواندن آن کنیم به تمام آنچه در آن است، دست نمی یابیم.
وی در ادامه یکی از معجزات شاهنامه را بیان کرد و گفت: هر فردی با هر میزان دانش و سواد می تواند شاهنامه را بخواند اما برای رسیدن به تمام شاهنامه باید دانش زیادی در تمام ابعاد داشته باشد.
دکتر رسولی افزود: بهترین تعریف از شاهنامه این است که بدانیم شاهنامه کتابی تاریخی است؛ تاریخ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنر و رشد تکامل بشریت در شاهنامه است.
وی اضافه کرد: در شاهنامه درباره حقوق عمومی‌ مردم برای مشارکت در قدرت و مسائل سیاسی صحبت شده است؛ من حدود ۱۰ سال در خدمت استاد طالع، شاهنامه خوانی کردم این استاد، تاریخ ایران کهن و نهاد انجمن را از شاهنامه استخراج کردند این انجمن در آغاز پادشاهی افراد وجود دارد هنگامی که یک شاهنامه پژوه، به روش ویژه فردوسی، در سرایش شاهنامه اقدام می کند، تکرار موارد را سوال می کند اما فردوسی معتقد بوده است که هر پادشاه در آغاز پادشاهی باید ماموریت خود را بیان کند.
دکتر رسولی بیان کرد: دانش بشری قادر به درک درست شاهنامه، زمین شناسی و اجرام آسمانی نیست. در شاهنامه درباره تربیت، کودک و نوجوانان، حقوق سالمندی نیز آورده شده است.
گفتنی است در این مراسم از نخستین کتاب تاریخ کامل ایران براساس شاهنامه رونمایی شد؛ این کتاب ۴۴ صفحه و ۱۲ فصل دارد.
براساس این گزارش، این کتاب در فصل نخست به تعریف ملت، در فصل دوم به ایران پیش از تاریخ، در فصل سوم به آغاز شهریاری ایرانیان، در فصل چهارم به پیشدادیان، در فصل پنجم به کیانیان، در فصل ششم به ایلامیان در شاهنامه، در فصل هفتم به مادها، در فصل هشتم به هخامنشیان، در فصل نهم به اشکانیان و شاهنامه، در فصل دهم به ساسانیان و شاهنامه، در فصل یازدهم به ایران نو (ایران دوره اسلامی)، در فصل دوازدهم به جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.

شاهنامه حاصل تفکر و زایده تخیل یک فرد، به تنهایی نیست/شاهنامه نتیجه تمدن چندین هزارساله است که حکمت و دانش آن، در شاهنامه متجلی شده است 
شاهنامه شناسنامه ملت ایران است
محمودی بختیاری استاد زبان شناسی گفت؛ نسل جوان و ایرانی باید نسبت به تاریخ کشور خود آگاهی پیدا کنند؛ شاهنامه، شناسنامه ملت ایران است
دکتر هوشنگ طالع، تاریخ‌دان، شاهنامه‌‎شناس و نویسنده کتب متعدد ایران‌شناسی در نشست خبری بزرگداشت فردوسی و بررسی شاهنامه همچنین رونمایی از نخستین کتاب تاریخ کامل ایران براساس شاهنامه که ظهر امروز در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد ، با بیان اینکه شاهنامه بازمانده اوستای کهن است گفت: اوستا به معنای دانش نامه است در اوستا فقط مسائل دینی وجود ندارد مسائل زمین شناسی، جامعه شناسی و تبارشناسی است.
وی در ادامه؛ اوستا را دانش نامه ایرانیان دانست که دارای نسل های گوناگون بوده است.
این شاهنامه شناس بیان داشت ؛: برای اثبات اینکه ایرانیان همیشه پیروی آیین زرتشت بودند تاریخ ایران را حدود ۱۰۰۰ سال پاک کردند اما ۴ هزار سال تاریخ ما باقی مانده است.
دکتر طالع گفت؛ پیشنهاد میکنم پژوهشکده ای ایجاد شود تا در شاهنامه به عنوان گنج بزرگی که در دست است، کاوش شود.
شاهنامه شناسنامه ملت ایران است
در ادامه این رویداد، دکتر علیقلی محمودی بختیاری زبان‌شناس، شاهنامه پژوه، نویسنده و مدرس دانشگاه و از پژوهندگان فرهنگ و زبان‌های باستانی ، نیز اظهار کرد: نسل جوان و ایرانی باید نسبت به تاریخ کشور خود آگاهی پیدا کنند؛ شاهنامه، شناسنامه ملت ایران است.

۵۷۵۷

مجله خبری یولن

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا