سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار ورزشی
  • بین الملل
  • اقتصادی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • سیاسی
  • علمی و فناوری
سایت خبری

سرتیتر خبرها

گردوخاک در محورهای ۶ استان/ ترافیک سنگین در یک جاده شمالی

گردوخاک در محورهای ۶ استان/ ترافیک سنگین در یک جاده شمالی

2 ساعت پیش
حوادث ناشی از گرما در این شهر جنوبی کشور؛ یک کشته و ۶ مصدوم

حوادث ناشی از گرما در این شهر جنوبی کشور؛ یک کشته و ۶ مصدوم

2 ساعت پیش
کشف جسد زن ۲۵ ساله و سه کودک ۵، ۳ و ۲ سال/  مقتول، همسر دوم مردی افغانستانی بوده

کشف جسد زن ۲۵ ساله و سه کودک ۵، ۳ و ۲ سال/ مقتول، همسر دوم مردی افغانستانی بوده

2 ساعت پیش
اعلام گرمترین شهر جهان در ایران برای روز ۴ مرداد

اعلام گرمترین شهر جهان در ایران برای روز ۴ مرداد

2 ساعت پیش
تاریخ محاکمه قاتل الهه حسین نژاد مشخص شد

تاریخ محاکمه قاتل الهه حسین نژاد مشخص شد

2 ساعت پیش
سارقان فراری در مترو دستگیر شدند

سارقان فراری در مترو دستگیر شدند

2 ساعت پیش
همه موزه‌ها باز شدند بجز این دو موزه!

همه موزه‌ها باز شدند بجز این دو موزه!

2 ساعت پیش
کشف و ضبط ۹ قلم شیء تاریخی پیش از اسلام در دماوند/ عکس

کشف و ضبط ۹ قلم شیء تاریخی پیش از اسلام در دماوند/ عکس

2 ساعت پیش
دستگیری ۳ شرور پس از حمله به مأموران حین جمع‌آوری اتباع

دستگیری ۳ شرور پس از حمله به مأموران حین جمع‌آوری اتباع

2 ساعت پیش
توضیحات استاندار تهران درباره تعطیلی چهارشنبه

توضیحات استاندار تهران درباره تعطیلی چهارشنبه

2 ساعت پیش

Home » آنچه ظریف گفت، آنچه برخی نشنیدند!/ مکانیسم انتخاب وزرا در جهت شفافیت است/مشخص نشد چگونه طیف افراطی دانشگاه امام صادق یک شبه مقدرات کشور را در دست گرفت

آنچه ظریف گفت، آنچه برخی نشنیدند!/ مکانیسم انتخاب وزرا در جهت شفافیت است/مشخص نشد چگونه طیف افراطی دانشگاه امام صادق یک شبه مقدرات کشور را در دست گرفت

زمان انتشار: 19 جولای 2024 ساعت 5:55

دسته بندی: سیاسی

شناسه خبر: 499955

زمان مطالعه: 12 دقیقه

آنچه ظریف گفت، آنچه برخی نشنیدند!/ مکانیسم انتخاب وزرا در جهت شفافیت است/مشخص نشد چگونه طیف افراطی دانشگاه امام صادق یک شبه مقدرات کشور را در دست گرفت

آنچه ظریف گفت، آنچه برخی نشنیدند!/ مکانیسم انتخاب وزرا در جهت شفافیت است/مشخص نشد چگونه طیف افراطی دانشگاه امام صادق یک شبه مقدرات کشور را در دست گرفت

به گزارش خبرگزاری یولن، سخنان شب گذشته محمد جواد ظریف رئیس شورای راهبری دولت چهاردهم در تلویزیون، درباره سازوکار بررسی کاندیداهای کسب مناصب ارشد مدیریتی در دولت چهاردهم کاملا روشن بود و به نظر نمی رسید که توضیحی اضافه برای تبیین آن لازم باشد. با این وجود، در ساعات اخیر، برخی ترجیح دادند که تفسیر آنچه خود از آن سخنان دوست دارند را بشنوند.

آنگونه که عصرایران روایت کرده، بحث اعطای امتیاز به کاندیدای وزارت بر اساس جنسیت، قومیت و یا مذهب، در کمیته های بررسی صلاحیت های عمومی و تخصصی دولت چهاردهم با توضیحات دکتر ظریف، موضوع روشنی است که حتی صحبت کردن درباره آن باعث تصدیق و تایید آن است، اما به هر حال لازم است در مقابل تلاش برای ایجاد سو تفاهم برای افکار عمومی، ادعای منتقدان را به محک استدلال و عقل سنجید تا اصل موضوع به مسیر اصلی خودش برگردد؛ اختلاف در روش، غیر قابل تردید است.

اما پاسخ به ادعاهایی چون ناعادلانه بودن، خلاف تخصص گرایی و بیشتر از آن حساسیت امنیت ملی داشتن، ضرورت دارد از آن باب که مکانیسم روشن و نسبتا دمکراتیک انتخاب همکاران ارشد دولت، اتفاق مبارکی است که لازم است تقویت شود.

این مکانیسم تلاشی است برای خارج کردن تصمیمات دولت از تاریکخانه های بسته! اشکال یا اشکالاتی حتما دارد! اما بستن اتهامات غیر سازنده، تلاش برای نابودی اصل مکانیسم و رجوع به همان تاریکخانه های موجود است.

امروز همه می دانند مافیا وقتی چشمان شهروندان بسته است، امور خود را سامان می دهد! مکانیسم انتخاب وزرا در دولت چهاردهم تلاشی برای خلع سلاح کردن مافیا است؛ تلاشی برای زنده نگه داشتن شهروندان در روز و روشنایی!

اما بعد…

اول: آیا این سخنان خلاف عدالت یا ناعادلانه است؟

سوال مهم این است که اگر بنا باشد عقب نگه داشته شدن حضور برخی از ایرانیان در دولت، حکومت و قدرت را که سابقه ای تاریخی دارد و اتفاقا فقط مربوط به پس از انقلاب هم نیست، را متوازن کرد، چه کار باید کرد؟

در یک نظام عادلانه برای حضور همه ایرانیان برای استفاده از توانمندی های آنان برای خدمت به کشور، آیا اولویت قائل شدن به افراد فراموش شده، نابرخوردار و یا کم برخوردار، منافی عدالت است؟ اگر اینگونه باشد همه اقدامات دولت های پس از انقلاب برای جبران نابرابری های موجود بین اقشار برخوردار و کم برخوردار از حیث اقتصادی، کاملا خلاف عدالت است!

با این منطق حتی یارانه دادن به اقشار غیر برخوردار هم ضد عدالت است؟ اگر از حیث اقتصادی، دولت را ملزم به اولویت قائل شدن برای اقشار کم برخوردار بدانیم، طبیعتا باید در حوزه سیاسی و اجتماعی هم این تعهد را برای دولت باید قائل باشیم. پس عدالت اقتضا دارد که حداقل برای ایجاد این توازن حرکت کرد. البته چگونگی برقراری این توازن، جای بحث دارد. دولت چهاردهم حداقل در حال اندیشیدن به ایجاد چنین توازنی است بر خلاف سایرین که اساسا به دنبال حذف صورت مساله هستند.

دوم: آیا این سخنان با تخصص گرایی، تباین دارد؟

در این بخش این سوال مطرح می شود که آیا در سخنان رئیس شورای راهبری دولت چهاردهم این معنا مستتر بود که یک فرد متخصص کنار گذاشته می شود تا یک فرد غیر متخصص مثلا از بانوان، اقوام یا اقلیت های دینی، به کار گرفته شود؟

مشخص است که خیر؛ این امتیاز زمانی تاثیر مثبت خواهد داشت که در بین گزینه هایی که تخصص آنان اثبات شده و کمیته به این نتیجه برسد که از نظر ملاک های تخصصی و عمومی بررسی شده، دو نفر شرایط برابر دارند، نتیجه مثبت آن امتیاز، بین دو فرد که حائز شرایط لازم و کافی هستند، خود را نشان می دهد.

در واقع کمیته به این نتیجه می رسد که از نظر تخصصی و شرایط عمومی، تفاوتی بین شخص الف و شخص ب برای تصدی یک پست وجود ندارد؛ در چنین حالتی به فرد متخصص کمتر برخوردار، امتیازی داده می‌شود؛ امتیازی که البته لزوما به معنای برگزیدن شدن نهایی هم نیست.در چنین حالتی چرا برخی این اقدام را خلاف نگاه کارشناسی و یا تخصص گرایانه، رئیس جمهور منتخب تلقی می کنند؟

سوم: آیا این سخنان، حساسیت امنیت ملی دارد؟

اینکه گفته شود حرکت به سمت توازن و نه حتی ایجاد توازن، در استفاده از ظرفیت های مغفول مانده نیروی انسانی در کشور،حساسیت امنیت ملی دارد، نوعی داستان سرایی است؛ چرا که پیش از این، همه سنجه های لازم در بحث صلاحیت های عمومی در نظر گرفته شده و با ملاحظه آن صلاحیت های عمومی افراد به کمیته های معرفی شده اند.

اتفاقا یکی از چهار سنجه وتویی که اگر کاندیدایی صاحب آن نباشد به صورت اتوماتیک او را حذف می کند، نداشتن نگاه ملی است؛ اگر کاندیدایی نگاه قومی داشته باشد، غیر ملی باشد و از آن سو اصول انقلاب را قبول نداشته باشد، اساسا به مرحله بررسی تخصصی وارد نمی شود.

بیشتر از این ملاک بدیعی که دولت چهاردهم بر همه اینها اضافه کرده ، قبول داشتن برنامه ها و اسناد بالا دستی نیز هست! این اسناد که چارچوب ها کاملا مشخص است! لذا از کدام نگرانی امنیت ملی سخن می گویید؟

کلام آخر

کمیته های بررسی صلاحیت های کاندیداهای وزارت، کمیته هایی نسبتا دمکراتیک هستند که با معیارهای روشن، گزینه های متعددی را در اختیار رئیس جمهور برای تصمیم گیری می گذارند؛ در نهایت این نگاه نهایی رئیس جمهور است که اعضای کابینه را در مرحله اول و در مشورت با ارکان نظام، ترسیم می کند و در مرحله بعد همه اعضای کابینه (وزرا) به تایید مجلس شورای اسلامی باید برسد!

نگرانی های خود ساخته را بر این روند تازه شکل گرفته بار کردن، صرفا برای رهنمون کردن دولت ها به سمت ایجاد تاریکخانه های تصمیم گیری و نا امید کردن آنان از فرایندهای شفاف و دمکراتیک است؛ مانند همان روند دو سه سال گذشته که مشخص نشد چگونه یک اقلیت امام صادقی آن هم طیف افراطی امام صادقی، در طول یک شب همه مقدرات ملک و ملت را در دستان ناتوان خود قرار داد.

فرایندی که اتفاقا آن بود که حساسیت امنیت ملی داشت و می رفت که کشور را به جایی برساند که نه از تاک نامی ماند و نه از تاک نشان!

نکته مهم این است که هم رئیس جمهور و هم محمد جواد ظریف، برای تقویت این مکانیسم از خود پایمردی نشان دهند؛ این روند را با طعن منتقدان یا مخالفان، تعطیل نکنند و بر عکس هر چه بیشتر مکانیسم کسب قدرت در دولت را برای مردم روشن‌تر کنند. دولت را از مردم دور نکنند و دولت را به میان مردم ببرند؛ در این ملک در تاریخ نزدیک ما رئیس جمهوری اعتدالی داشته ایم که مسیر وارونه را رفته و هر چقدر پیشتر رفت خود را از مردمش بیگانه‌تر کرد! از آن مسیر باید پرهیز کرد.

27218

حتما بخوانید : تصویری از صحبت روحانی و عارف در یک مراسم/ مدیران ارشد دولت روحانی جمع بودند

مجله خبری یولن

برچسب ها
محمدجواد ظریف
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • منبرنشینی به سبک علی لاریجانی در هیئت میثم مطیعی/ چگونه رئیس مجلس قانون گذار برجام روی منبر مداح ضد برجام سخنرانی کرد
    منبرنشینی به سبک علی لاریجانی در هیئت میثم مطیعی/ چگونه رئیس مجلس قانون گذار برجام روی منبر مداح ضد برجام سخنرانی کرد 2 روز پیش
  • روایت کرباسچی از احمد توکلی؛ اهل حقه بازی و رنگ عوض کردن نبود/ در دولت احمدی نژاد که فساد و رانت خواری رایج شد با این مسائل مخالفت می کرد
    روایت کرباسچی از احمد توکلی؛ اهل حقه بازی و رنگ عوض کردن نبود/ در دولت احمدی نژاد که فساد و رانت خواری رایج شد با این مسائل مخالفت می کرد 2 روز پیش
  • چرا نیروی قدس یا نیروی دریایی سپاه وارد جنگ با اسرائیل نشدند؟
    چرا نیروی قدس یا نیروی دریایی سپاه وارد جنگ با اسرائیل نشدند؟ 2 روز پیش
  • جواد لاریجانی: در برجام اشتباه مذاکره کردیم/ از هارت و پورت غربی‌ها نترسیم
    جواد لاریجانی: در برجام اشتباه مذاکره کردیم/ از هارت و پورت غربی‌ها نترسیم 2 روز پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 577
  • آذربایجان غربی 484
  • اجتماعی 6733
  • اخبار استانها 35
  • اخبار بورس 276
  • اخبار تکنولوژی 120
  • اخبار روز 42
  • اخبار ورزشی 9243
  • اردبیل 359
  • اصفهان 603
  • اقتصادی 6001
  • البرز 1631
  • ایلام 246
  • بازار کار 388
  • بوشهر 165
  • بین الملل 17200
  • تبلیغات 18
  • تهران 342
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 761
  • خراسان جنوبی 309
  • خراسان رضوی 668
  • خراسان شمالی 166
  • خوزستان 384
  • زنجان 310
  • سبک زندگی 333
  • سلامت 2279
  • سمنان 2082
  • سیاسی 6844
  • سیستان و بلوچستان 5
  • عکس 79
  • علمی و فناوری 4257
  • فارس 404
  • فرهنگ و هنر 5101
  • قزوین 547
  • قم 330
  • کاریکاتور 78
  • کردستان 538
  • کرمان 2091
  • کرمانشاه 478
  • کهگیلویه و بویراحمد 444
  • گلستان 315
  • گیلان 335
  • لرستان 18
  • مازندران 84
  • مرکزی 5
  • هرمزگان 398
  • همدان 603
  • یزد 160
famaserver

جدیدترین مقالات

  • اسکواش رنکینگ جهانی بنگلادش| صعود اعتمادپور به جمع ۴ نفر برتر
    اسکواش رنکینگ جهانی بنگلادش| صعود اعتمادپور به جمع ۴ نفر برتر 4 ساعت پیش
  • بازگشت وریا غفوری به استقلال منتفی شد!
    بازگشت وریا غفوری به استقلال منتفی شد! 4 ساعت پیش
  • زبیر: استقلال با آینده من بازی کرد
    زبیر: استقلال با آینده من بازی کرد 4 ساعت پیش
  • دلیل اصلی جدایی کارتال از پرسپولیس فاش شد
    دلیل اصلی جدایی کارتال از پرسپولیس فاش شد 4 ساعت پیش
  • بازگشت ستاره سابق استقلال به دنیای فوتبال
    بازگشت ستاره سابق استقلال به دنیای فوتبال 4 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار

میزبانی در هاست لینوکس فاماسرور