سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار ورزشی
  • بین الملل
  • اقتصادی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • سیاسی
  • علمی و فناوری
سایت خبری

سرتیتر خبرها

تصاویر دیده نشده از میدان بهارستان؛ از ۱۶۸ سال قبل تا امروز

تصاویر دیده نشده از میدان بهارستان؛ از ۱۶۸ سال قبل تا امروز

8 ساعت پیش
قیمت انواع میوه در تهران اعلام شد

قیمت انواع میوه در تهران اعلام شد

8 ساعت پیش
جاساز عجیب ۲۰۰ کیلو تریاک که کشف شد/ عکس

جاساز عجیب ۲۰۰ کیلو تریاک که کشف شد/ عکس

8 ساعت پیش
شهرهای ایران در لیست گرم‌ترین نقاط جهان/ اسامی

شهرهای ایران در لیست گرم‌ترین نقاط جهان/ اسامی

8 ساعت پیش
علت جدی مرگ زودرس؛ خطر در کمین است

علت جدی مرگ زودرس؛ خطر در کمین است

8 ساعت پیش
پس از دستگیری یک زائر ایرانی در عربستان؛ سرنوشت صدور ویزا برای ایرانی‌ها چه شد؟

پس از دستگیری یک زائر ایرانی در عربستان؛ سرنوشت صدور ویزا برای ایرانی‌ها چه شد؟

8 ساعت پیش
راز جنایت خیابان سهروردی فاش شد/ یک ضربه کافی بود!

راز جنایت خیابان سهروردی فاش شد/ یک ضربه کافی بود!

8 ساعت پیش
ضرب‌ و شتم یک مدیر در مدرسه؛ وزیر واکنش نشان داد

ضرب‌ و شتم یک مدیر در مدرسه؛ وزیر واکنش نشان داد

8 ساعت پیش
چرا اضافه‌کاری؟ گیلان که جهنم داشت

چرا اضافه‌کاری؟ گیلان که جهنم داشت

8 ساعت پیش
کلاه‌برداری با «آمازون» در ایران

کلاه‌برداری با «آمازون» در ایران

8 ساعت پیش

Home » ابوالحسن صبا: تاکنون تعزیه بوده است که موسیقی ما را حفظ کرده

ابوالحسن صبا: تاکنون تعزیه بوده است که موسیقی ما را حفظ کرده

زمان انتشار: 14 آوریل 2024 ساعت 17:00

دسته بندی: فرهنگ و هنر

شناسه خبر: 426005

زمان مطالعه: 12 دقیقه

ابوالحسن صبا: تاکنون تعزیه بوده است که موسیقی ما را حفظ کرده

ابوالحسن صبا: تاکنون تعزیه بوده است که موسیقی ما را حفظ کرده

به گزارش خبرگزاری یولن، ابوالحسن صبا استاد فقید موسیقی ایرانی (۱۴ فروردین ۱۲۸۱ – ۲۹ آذر ۱۳۳۶ ه‍.ش) هشت ماه پیش از درگذشتش مطلبی را درباره‌ی موسیقی ایرانی برای مجله‌ی فردوسی نوشت، این مطلب که در شماره‌ی ۲۸۹ این مجله به تاریخ سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۳۶ منتشر شد به این شرح بود:

موسیقی ایرانی موسیقی است محلی یعنی مخصوص این آب و خاک و در جای دیگر دنیا این قسم موسیقی معمول نیست. قدما یعنی مطلعین و علمای ما گوشه‌های موسیقی ما را از گوشه و کنار ولایات، قصبات و دهکده‌ها و از خواندن افراد جمع‌آوری کرده و مجموعه‌هایی به نام دستگاه تنظیم کرده و مورد استفاده قرار دادند. مواردی که سابقا از موسیقی استفاده می‌شد عبارت بود از:

۱- مجالس خصوصی ۲- مجالس عروسی ۳- مجالس عزا ۴- موزیک نظام

۱- در مجالس خصوصی که درک موسیقی افراد زیاد بود از اساتید درجه یک که عده‌ی آن‌ها در هر دوره بیش از سه نفر نبود دعوت می‌کردند و صاحبخانه با چند نفر هم‌مشرب و هم‌ذوق خود از محضر استاد که گاهی توام با یک خواننده و ضرب‌گیر بود استفاده می‌کرد. بدین معنی که استاد در سکوت کامل شروع به نواختن پیش‌درآمد (که اواخر متداول شده بود) می‌کرد و ضرب ملایمی با او همراهی می‌کرد سپس شروع به زدن آهنگ آواز مربوط به همان دستگاه که پیش‌درآمد آن را زده بود می‌نمود. خواننده هم در موقع مناسب شروع به خواندن می‌کرد و در حقیقت یک مغازله‌ای بین خواننده و نوازنده جریان داشت و افراد مجلس را هریک به تفکری عمیق فرو می‌برد تا این‌که به توسط تصنیفی که موزون مجلس بود سکوت و آرامش شکسته می‌شد و حالت وجد و سروری به اهالی مجلس با خواندن تصنیف دست می‌داد که گاهی افراد با خواننده‌ی تصنیف هم‌آهنگ می‌شدند و شور و ولوله‌ای دست می‌داد و در خاتمه با رنگ مختصری دستگاه تغییر می‌یافت البته اساتید درجه دو هم در مجالس کوچک‌تر به همین منوال رفتار می‌کردند.

۲- ولی در مجالس عروسی عده‌ای به نام مطرب استفاده می‌شد که شخصیت و موسیقی آن‌ها با اساتید فن تفاوت فاحشی داشت. اطلاعات آن‌ها از تصانیفی بود که مربوط به خود آن‌ها و تا حدی سبک و جلف و احیانا توام به آلودگی و مسخرگی بود و رنگ‌هایی هم می‌نواختند که توام با رقص رقاصه‌ها بود و صندوق‌هایی به نام صندوق «کابی» داشتند که اقسام لباس‌های گوناگون از قبیل کردی، لری، شیرازی، کابلی و عربی در آن یافت می‌شد و هر دفعه رقاصه‌ها با لباس مخصوصی وارد صحنه‌ی عروسی شده که رنگ‌هایی مطابق هریک از لباس‌ها تنظیم شده بود.

۳- دیگر موسیقی تعزیه بود که می‌توان آن را «اپراتراژیک» نام نهاد. سکویی در وسط تکیه قرار داشت و در اطراف تکیه اتاق‌نماهایی مشرف به سکوی وسط تکیه بود که جمعیت دور تا دور تکیه در ایوان اتاق‌نماها جای می‌گرفتند. دور سکوی مرکزی برای گردش و حرکت افراد و تعزیه‌خوان‌ها و اسب‌ها و شترها کناره‌ای وجود داشت البته چون موضوع مذهبی بود افراد با دل و جان حاضر به هرگونه فداکاری می‌شدند بهترین جوانان که صدای خوشی داشتند از کوچکی نذر می‌کردند که در تعزیه شرکت کنند و در ماه‌های محرم و صفر همگی جمع شده و در تحت تعلیم و معین‌البکا که شخص وارد و عالمی بود تربیت می‌شدند این بهترین موسیقی مهمی بود که قطعات و مقام‌ها منطبق با موضوع می‌شد و هر فردی مطالبش را با شعر و آهنگ رسا می‌خواند ناگفته نماند که تاکنون تعزیه بوده است که موسیقی ما را حفظ کرده. متاسفانه نمی‌دانم در آتیه چه چیزی تضمین حفظ موسیقی ما را خواهد کرد!

۴- از دوره‌ی ناصرالدین‌شاه به بعد چون موضوع نظام در ایران رایج شد دستجات موزیک هم توسط اروپایی‌ها متداول گردید که از مارش‌ها، وال‌ها و سرودهای اروپایی استفاده شد چنان‌چه هنوز هم متداول است بعدا هم ایرانی‌ها به تقلید از آن‌ها ادامه دادند و مارش‌ها و سرودهایی ساختند که اقتباس از روش اروپایی بود که نمی‌توان آن‌ها را به ملاحظه‌ی این‌که شعر فارسی دارند موسیقی ایرانی دانست.

به هر حال این بود مواردی که قدما از موسیقی استفاده می‌کردند حالی که آرزو و امیال و تمنیات ما به واسطه‌ی تمدن اروپایی اوج گرفته متحیر هستم جوان‌ها با این موسیقی چه خواهند کرد.

تا سی سال قبل که هنوز تمدن اروپایی در شئون ما رخنه نکرده بود این موسیقی تسلی خاطر ما را فراهم می‌کرد. می‌گویند موسیقی ایرانی مغموم است و باید موسیقی نشاط‌انگیز جای آن گذاشت اگر موسیقی نشاط‌انگیزی تهیه شود که ریشه و مبنای آن از موسیقی ایرانی آب نخورد دیگر آن را نمی‌توان موسیقی ایرانی نام نهاد و اگر مبنای موسیقی مغموم باشد چطور می‌توان از آن موسیقی بشاش و خندان به وجود آورد.

روحیه‌ی ایرانی مغموم بوده و هنوز هم مغموم است این غم‌انگیزی در کلیه‌ی شئون و تمام اشعار و موسیقی ما موجود و نهفته است به عبارت دیگر تراوشات درونی و قلبی ماست که خواه ناخواه ابراز می‌داریم پس اگر بخواهیم موسیقی نشاط‌آور داشته باشیم باید اول در درون و قلب خود ایجاد بشاشت و نشاط نماییم (ساختگی خیر) طبعا موسیقی ما هم که تراوشات روحی ماست نشاط‌آور خواهد شد نمی‌دانم مقصود از موسیقی دنیاپسند چیست، هیچ‌وقت دنیا از این موسیقی خوشش نمی‌آید اگر هم اروپایی‌ها علاقه‌مند باشند هر قدر اصیل و دست‌نخورده‌تر باشد بیش‌تر طالب هستند آن هم برای استفاده از هم نه از لحاظ ترکیب.

من از آقایان تحصیل‌کرده سوال می‌کنم آیا با مطالعه‌ی چند کتاب موسیقی اروپایی و حفظ کردن قواعد آرمنی و یک نظر اجمالی به کتاب‌هایی که راجع به موسیقی ایرانی است می‌توان دست به کار چنین اقدامی شد؟

لااقل تحصیل موسیقی ایرانی و تحقیق در اطراف آن برای کسی که موسیقی بین‌المللی را بداند پنج شش سال وقت لازم است زیرا تا گوشه‌های آن را دقیقا در یک سازی ننوازد و دقت نکند طبعا خط‌مشی و ارتباط آن را با فرازهای ماقبل و مابعد و طرز فرود آمدن (کادانس) آن را با اصل دستگاه یا گدارهای (پاساژ) آن را با گوشه‌ی بعد نمی‌تواند درک کند. ابوالحسن صبا

۲۵۹۵۷

حتما بخوانید : بهترین سریال‌های عاشقانۀ کره‌ای با حال و هوای «فانتزی»

مجله خبری یولن

برچسب ها
موسیقی
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • فرانسیس فورد کاپولا یک جایزه دیگر می‌گیرد/ تجلیل در مرکز کندی
    فرانسیس فورد کاپولا یک جایزه دیگر می‌گیرد/ تجلیل در مرکز کندی 10 ماه پیش
  • بیانیه انجمن مستندسازان برای انتخاب وزیر فرهنگ
    بیانیه انجمن مستندسازان برای انتخاب وزیر فرهنگ 10 ماه پیش
  • انتشار غوغای غزل ۲؛ از معزی تا منزوی
    انتشار غوغای غزل ۲؛ از معزی تا منزوی 10 ماه پیش
  • دلنوشته هدی زین‌العابدین برای ماهی «در انتهای شب»
    دلنوشته هدی زین‌العابدین برای ماهی «در انتهای شب» 10 ماه پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 577
  • آذربایجان غربی 484
  • اجتماعی 5415
  • اخبار استانها 35
  • اخبار بورس 276
  • اخبار تکنولوژی 120
  • اخبار روز 42
  • اخبار ورزشی 7732
  • اردبیل 359
  • اصفهان 603
  • اقتصادی 4755
  • البرز 1631
  • ایلام 246
  • بازار کار 388
  • بوشهر 165
  • بین الملل 15768
  • تبلیغات 15
  • تهران 342
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 761
  • خراسان جنوبی 309
  • خراسان رضوی 668
  • خراسان شمالی 166
  • خوزستان 384
  • زنجان 310
  • سبک زندگی 308
  • سلامت 1669
  • سمنان 2082
  • سیاسی 6183
  • سیستان و بلوچستان 5
  • عکس 79
  • علمی و فناوری 3332
  • فارس 404
  • فرهنگ و هنر 5101
  • قزوین 547
  • قم 330
  • کاریکاتور 78
  • کردستان 538
  • کرمان 2091
  • کرمانشاه 478
  • کهگیلویه و بویراحمد 444
  • گلستان 315
  • گیلان 335
  • لرستان 18
  • مازندران 84
  • مرکزی 5
  • هرمزگان 398
  • همدان 603
  • یزد 160
famaserver

جدیدترین مقالات

  • عکس | قول حسینی به استقلالی‌ها پیش از فینال جام حذفی
    عکس | قول حسینی به استقلالی‌ها پیش از فینال جام حذفی 10 ساعت پیش
  • حمایت ویژه از ملی‌پوشان والیبال؛ فارغ از هر نتیجه‌ای قهرمان ما هستید
    حمایت ویژه از ملی‌پوشان والیبال؛ فارغ از هر نتیجه‌ای قهرمان ما هستید 10 ساعت پیش
  • عکس | سپاهان از جانشین نیازمند رونمایی کرد
    عکس | سپاهان از جانشین نیازمند رونمایی کرد 10 ساعت پیش
  • صحبت‌های زارع پیش از فینال جام حذفی؛ سخت‌ترین قرعه را داشتیم
    صحبت‌های زارع پیش از فینال جام حذفی؛ سخت‌ترین قرعه را داشتیم 10 ساعت پیش
  • مجتبی جباری: می‌خواهیم این فصل سخت را با قهرمانی تمام کنیم
    مجتبی جباری: می‌خواهیم این فصل سخت را با قهرمانی تمام کنیم 10 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی خرید هاست دانلود نرم افزار

طراحی سایت : فاما سرور